Číňané postříkali listy uhlíkem. Larvy je sežraly a vyrobily uhlíkové hedvábí

Lidé sice dokážou vyrobit pevné uhlíkové vlákno a z něj poté sestrojit ledacos. Ale co kdyby to místo nich dělala už sama příroda? A přitom stačí tak málo – jen nakrmit larvy.

Přesně na toto se zaměřil (studie) tým vědců z Číny, kteří postříkali potravu pro larvy bource morušového roztokem s uhlíkovými strukturami. Larvy vše zbaštily, zakuklily se a hotový kokon pak měl až o 50 % pevnější vlákno než běžné hedvábí.

Larvy bource morušového zbaštily listy postříkané uhlíkovými nanostrukturami a vyrobily pevné hedvábí

Uhlíkové struktury jednoduše prošly metabolismem malého červa a staly se základem vlákna jeho kokonu, který živočich vyrobil pomocí slinných žláz. Namísto uhlíku lze přitom použít i jiné látky od barviv po speciální vodivé polymery, které dalším zpracováním promění hedvábné vlákno ve vodič. To by mohlo mít široké využití v elektronice.

Otázkou zůstává, jestli by šlo stejný princip použít i na plodiny a třeba pomocí genetické modifikace vyšlechtit uhlíkem zpevněnou nebo vodivou bavlnu. Takovým pokusům se budou věnovat další výzkumy.

Témata článku: Technologie, Věda, Zajímavosti