Záhada „Wow!“ signálu rozluštěna: Žádní mimozemšťané, ale komety

15. srpna 1977 Jerry Ehrmann, který pracoval na projektu SETI, zaznamenal natolik silný radiový signál, že ve svých poznámkách patřičnou sekvenci zakroužkoval a připsal k ní slovíčko „Wow!“ Tento signál pocházel ze souhvězdí Střelce a neodpovídal žádnému tehdy známému nebeskému objektu.

Různí konspirátoři tak okamžitě začali tvrdit, že se jedná o zprávu od inteligentních mimozemšťanů. Profesor Antonio Paris ze St Petersburg College na Floridě však po roce intenzivního bádání dospěl k závěru, že za vznik tohoto signálu byly zodpovědné dvě komety.

Výše jmenovaný astronom s touto hypotézou přišel už loni. Musel ale počkat, až se dotyčné vlasatice – které byly objeveny teprve v roce 2006 – opět dostanou dostatečně blízko k naší planetě.

Když se tak letos stalo, měření ukázala, že „vyslaly“ úplně stejný signál jako před čtyřiceti lety. Antonia však toto zjištění nejspíš příliš nepotěšilo. Dříve se totiž nechal slyšet, že jeho malá část stále doufá, že to byli mimozemšťané.

Frekvence signálu nicméně odpovídá emisím produkovaným atomy vodíku – tedy plynu, jehož oblaka komety obklopují. Takže ufologové mají prozatím smůlu.

„Od 27. července 1977 do 15. srpna 1977 v sousedství hvězdné skupiny Chi Sagittarii. Tranzitovaly komety 266P/Christensen a P/2008 Y2 (Gibbs). Efemeridy obou komet se během této orbitální periody nacházely v blízkosti Wow! singálu,“ shrnul Paris.

Zdroj: The Nation, Foto: Ohio State University Radio Observatory