Čína chce ulevit svým přetíženým silnicím. Investuje do Hyperloopu

Ulicemi největších čínských měst denně projíždějí milióny osobních automobilů. To jednak škodí životnímu prostředí a jednak způsobuje obrovské dopravní zácpy. Vláda sice buduje nové komunikace, jenže auta prostě přibývají příliš rychle. Je tedy nutné hledat i jiná řešení.

Čínské státní společnosti se proto rozhodly investovat do amerických startupů Arrivo a Hyperloop Transportation Technologies. A rozhodně nejde o zanedbatelné částky – první jmenovaný získal cca 1 miliardu dolarů a druhý 300 milionů dolarů.

Obě firmy mají velké plány, ale její přístupy se v určitých ohledech liší. Arrivo se zaměřuje na dálniční dopravu – chce vytvořit samostatné „pruhy“ (zatím není jasné, zda nadzemní či podzemní) v nichž se vozidla budou moct pohybovat rychlostí 320 km/hod. Samozřejmě na magneticky nadnášených plošinách v téměř vzduchoprázdných tubusech.

„Miliarda dolarů by mohla stačit na vytvoření třítrasového městského systému hyperloopu, přičemž každá sekce bude mít 9,5 až 14,4 kilometrů,“ uvedl spoluzakladatel Arriva, Andrew Liu, v rozhovoru pro Bloomberg.

Hyperloop Transportation Technologies oproti tomu hodlá přepravovat pouze lidi, nikoliv i jejich vozy. Ovšem rychlostí až 1200 km/hod. Většina z výše zmíněných 300 milionů dolarů prý bude využita na postavení desetikilometrové testovací dráhy v provincii Kuej-čou.

Zatím není jasné, jak moc se tyto investice Číně nakonec vyplatí. Kromě pořizovací ceny je zapotřebí vzít v potaz i náklady na údržbu apod. a skutečnost, že budou-li jízdenky drahé, míra zájmu o cestování Hyperloopem může být příliš nízká na to, aby jeho provozování mělo nějaký významný efekt.

Foto: Hyperloop Transportation Technologies

Nakupování z Číny a jinde ze zahraničí: Co obnáší objednávka z e-shopu mimo Česko

Diskuze (10) Další článek: Svobodný RISC-V: Možná za deset let po ARMu neštěkne ani pes. Google a armáda dalších vyvíjejí konkurenční procesor

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,