Na Saturnově měsíci Enceladu se děje něco podivného. Zdá se, jako by tam sněžilo

Saturnův ledový měsíc Enceladus je pokrytý množstvím látky, kterou mnozí označují za „sníh“– byť odborníci v této souvislosti preferují používat termín „regolit“.

„Materiál, který jsme na povrchu Enceladu zaznamenali, nebyl generován z planetární atmosféry, což by mohlo naznačovat, že jde o sníh,“ uvedla v e-mailu pro Futurism hlavní autorka nové studie, planetární vědkyně Emily Martin z National Air and Space Museum.

„Nicméně způsob, jakým částice ledového chocholu Enceladu dopadají na povrch, připomíná sněžení a proto myslím, že je to vhodná analogie,“ dodala.

Vesmírná sněžná děla

Martin a její kolegové tvrdí, že dotyčný měsíc mohl být v průběhu času tektonicky mnohem aktivnější, než se až dosud myslelo. Chocholy, připomínající sněžná děla, po něm díky tomu rozprášily obrovské množství částic ve formě regolitu s nízkou hustotou.

Menší a lehčí částice jsou oproti tomu „vystřelovány“ do vesmíru, kde se stávají součástí Saturnových prstenců.

Martin nicméně upozorňuje, že fyzikální vlastnosti tohoto regolitu stále nejsou dobře pochopeny – a to navzdory tomu, že se jeho studiu věnuje celá řada badatelů. Je tedy možné, že se v některých ohledech liší od sněhu pozemského.

Titulní foto: Kevin Gill from Nashua, NH, United States, CC BY-SA 2.0