Pozůstalí žalují Teslu za smrtelnou nehodu Modelu X. Řidiči prý dělají testery

  • Pozůstalí řidiče, který zahynul v Tesle Model X, žalují automobilku
  • Podle právníků Tesla beta testuje Autopilota na živých řidičích
  • Dle Tesly za nehodu může řidič, který se nevěnoval řízení

Rodina Waltera Huanga, který 23. března 2018 ve věku 38 let zahynul v troskách Tesly Model X, žaluje automobilku u kalifornského soudu. Podle právníka Tesla testuje svůj nedodělaný software Autopilot na živých řidičích.

Huangova Tesla havarovala na dálnici v kalifornském Mountain View, když jela v režimu autopilota. Vůz podle všeho nejprve zmátlo vodorovné dopravní značení, následně narazil do betonové bariéry rozdělující komunikaci. Řidič pak podlehl následkům utrpěných zranění.

Sekundy před nehodou

Červnová zpráva Národního úřadu pro bezpečnost dopravy přinesla rekonstrukci posledních sekund před tragickou nehodou. Sedm sekund před nárazem se začal automobil stáčet vlevo, čímž se dostal do mezery mezi rozdělujícími se jízdními pruhy. Lze předpokládat, že software považoval tento prostor za jízdní pruh.

Protože Tesla zjistila, že před ní nejede žádné jiné vozidlo, začala zrychlovat z rychlosti 100 km/h. V rychlosti kolem 114 km/h narazila do betonové bariéry mezi pruhy. Vyšetřování ukázalo, že nárazu nepředcházelo žádné brzdění, ani pokus vyhnout se překážce.

Výrobce se odmítl ke zprávě vyjádřit, v minulosti však Elon Musk vydal prohlášení, ve kterém viní z nehody zesnulého řidiče. „K havárii došlo za jasného dne s viditelností několika stovek metrů. Jediná možnost, jak mohlo k této nehodě dojít, je, že pan Huang nevěnoval pozornost dění na silnici, a to navzdory tomu, že auto vydalo několik varování (konkrétně několik vizuálních a jedno akustické).“

Autopilot je „nepřiměřeně nebezpečný“

Podle vyšetřovací zprávy držel Huang v poslední minutě jízdy volant po dobu 34 sekund. V kritických šesti sekundách před nárazem se ho však ani nedotkl. Právníci přesto trvají na vině výrobce, který stojí za autem, jež samovolně najelo do betonové bariéry. Teslu viní i z toho, že ačkoli věděla o nedostatcích systému Autopilot, nedokázala na ně dostatečně upozornit zákazníky.

Zde je však nutné zmínit skutečnost, že většina současných systémů asistence řidiče není navržena tak, aby zabránila kolizím s pevnými překážkami ve vysokých rychlostech. Při obvyklé dálniční rychlosti tyto systémy obecně ignorují stacionární objekty a primárně se zaměřují na udržování bezpečné vzdálenosti od ostatních pohybujících se vozidel.

Mnohé systémy nouzového brzdění prostě nejsou dostatečně sofistikované, aby dokázaly rozlišit objekt na silnici od objektu v blízkosti silnice. Kdyby měly brát v úvahu každý objekt, která je zdánlivě na cestě, vyvolávaly by falešné poplachy. Nečekané intenzivní brzdění by přitom na dálnici mohlo být následkem velmi nepříjemných nehod.

Setkáme se u soudu

Žaloba trvá na tom, že Huangova Tesla Model X prostě nedokázala zabránit nárazu auta do pevné překážky, ba dokonce se do ní aktivně navedla. Tesla proti tomu tvrdí, že funkce Autopilot zvyšuje bezpečnost, což podkládá vlastními statistikami. Jejich výsledky však mohou být dané i tím, že autopilota řidiči používají na komunikacích, kde hrozí menší riziko kolize.

Pozůstalí se hodlají soudit i se státem Kalifornie. Důvodem je chybějící ochrana před bariérou, která by mohla utlumit náraz. Ta bohužel v tomto případě nebyla přítomna, neboť byla poškozena při jiné nehodě, jež se na stejném místě odehrála týden před inkriminovanou událostí.

Huangova rodina je přesvědčena, že dálniční oddělení mělo více než dost času na výměnu poškozené části. Fakt, že tak neučinilo, částečně přispěl k tragickým následkům nehody. Obvinění proti společnosti Tesla zahrnují odpovědnost za produkt, vadný design výrobku, porušení záruky, úmyslné a nedbalostní zkreslení a zavádějící reklamu.

Diskuze (50) Další článek: Netflix na televizích nabídne kvalitnější zvuk. Bude adaptivní podle připojení

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,