Proč konzumujeme alkohol? Čtyři typy pijáků podle vědy

Přemýšleli jste někdy o tom, proč jste se rozhodli pít alkohol? Tedy pokud nejste abstinenti. Na první pohled to vypadá jako jednoduchá otázka, ale řadu lidí zaskočí. Jiní ze sebe naopak vychrlí hned celou řadu důvodů, což vědecké bádání v této oblasti poněkud komplikuje.

Existuje však něco, co se nazývá motivační model požívání alkoholu. Ten v kostce tvrdí, že pijeme, protože očekáváme, že se následně budeme cítit jinak – přesněji řečeno, chceme zvýšit pozitivní pocity či naopak snížit ty negativní.

A právě myšlenky zahrnuté v tomto modelu vedly k novému pochopení toho, co nás k pití přivádí. Podle odborníků lze pijáky rozdělit do 4 základních kategorií, přičemž toto členění neřeší množství konzumovaného alkoholu ani faktory jako genetika či osobnost (ty totiž naše motivy pouze formují). Do které patříte vy?

1: „Sociální pití“ – v různých kulturách i zemích mladí lidé začínají pít alkohol především ze sociálních důvodů. Chtějí se zkrátka lépe pobavit se svými kamarády. To koresponduje s myšlenkou, že pití je především společenská zábava.

2: „Pití kvůli zapadnutí“ – do této skupiny spadají jedinci, které můžete na různých večírcích vidět, jak pomaloučku usrkují ze skleniček šampaňské. Alkohol normálně nevyhledávají, ale na společenských akcích nechtějí mít dojem, že se výrazně liší od pijáků, kteří je obklopují.

3: „Pití pro vzrušení“ – opět velmi časté u mladých lidí. Zejména u mužů, kteří současně mají větší sklony k extrovertnímu, impulsivnímu až agresivnímu chování. Díky alkoholu se cítí ještě „akčněji“ a „nabuzeněji“, což jim vyhovuje.

4: „Pití jako lék na problémy“ – deprese, úzkost, smutek… stačí si dát pár skleniček a hned je to alespoň o něco lepší. K tomuto „řešení“ se uchylují hlavně ženy. Uvozovky jsou bezesporu na místě, protože problémy pochopitelně nikam nezmizí – ovšem touha po alkoholu může stále nabývat na intenzitě.

Diskuze (44) Další článek: Smart Life od Avastu ochrání IoT před malwarem. Pomůže mu A.I.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,