Také Kia se připravuje na elektrickou budoucnost. Její HabaNiro má dveře nahoru a slušný dojezd

Jihokorejská automobilka Kia představila na tiskové konferenci, pořádané v rámci právě probíhajícího mezinárodního autosalonu New York International Auto Show, svůj koncept elektrického crossoveru HabaNiro. Vůz vychází z dříve uvedeného a víceméně konvenčního elektromobilu Kia Niro EV.

Kia HabaNiro nijak nevybočuje z řady elektrických crossoverů – nabídne pohon všech čtyř kol, dojezd na jedno nabití až 480 kilometrů, schopnost jízdy v plně autonomním režimu (tj. autonomie pátého stupně), nebo vyklápěcí dveře, které při pohledu shora vypadají jako motýlí křídla.

Kia HabaNiro se představuje

Z vnějšku tento pětimístný vůz zaujme „lávově rudými“ panely na C sloupku či přídí, která svými tvary při pohledu z boku připomíná otevřené žraločí čelisti. Markantním prvkem jsou také velká kola z lehkých slitin a zvýšená světlá výška.

Jasně červený interiér vozu zaujme technicky založené uživatele. Jedním ze zajímavých prvků jsou „zatahovací“ volant a pedály, které mají za cíl poskytnout řidiči více prostoru při jízdě v autonomním módu. Místo zpětného zrcátka je připraven displej v čelním skle, zobrazující záběr kamery, snímající dění za vozidlem v úhlu 180 stupňů.

Uvnitř nenajdeme žádná tlačítka, přepínače ani jiné mechanické ovladače. K ovládání a nastavení má sloužit výhradně dotyková obrazovka. Kia HabaNiro také nemá klasický volant s kruhovým věncem – ovládací prvek má spíše tvar řídítek. Čelní sklo se navíc dokáže proměnit v displej k promítání filmů, které posádka může sledovat během automatické jízdy.

Sledování řidiče? Ale samozřejmě!

Spíše do kategorie zábavy pak patří sledování očí a emocí řidiče, které Kia prezentovala již v lednu na veletrhu CES pod označením „Real-time Emotion Adaptive Driving“. Umělá inteligence vozu posoudí emocionální stav řidiče a interiér se pak může měnit na základě toho, zda se zdá být naštvaný, šťastný nebo otrávený.

O něco užitečněji působí funkce „biometrického skenování“, která vyhodnocuje osobu za volantem a nastaví všechny parametry dle jejího osobního profilu. Současně s tím slouží i jako autorizace řidiče před nastartováním motoru.

Závěrem je samozřejmě vhodné podotknout, že Kia HabaNiro je pouze konceptem, který se na silnici v této podobě patrně nikdy neobjeví. Může ale sloužit konstruktérům jako „námět“, ze kterého přeberou některé (možná i ty zajímavé) prvky a nápady.

Váš názor Další článek: Giganti mezi nebem a zemí: poznejte 9 největších letadel světa

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,