Moderní chytré hodinky mají sice různé tvary a designy, jejich ovládání se ale vždy točí kolem malého dotykového displeje nebo několika fyzických tlačítek. Ve všech případech to ale znamená nutnost použití druhé ruky.
Co kdyby ale existovalo řešení ovládání, které by druhou ruku nechalo volnou? Na to se zaměřili inženýři z kanadské univerzity v provincii Manitoba, kteří prototyp prezentují pod názvem WristWhirl.
Ruka jako joystick
Systém vytvořeného ovládání pro použití v chytrých hodinkách využívá samotného náklonu ruky díky zápěstí. Senzory v hodinkách se tak starají o zpracování informací o pohybech ruky. Pomocí strojového učení dokázali inženýři systém rozpoznávání naprogramovat k poměrně vysoké přesnosti až 93,8 %. Použité senzory pro měření vzdálenosti (infračervené, ultrazvukové) byly přitom poměrně levné – jejich cena byla kolem jednoho dolaru.
Možnosti gest rukou
Otázka přesnosti je ale důležitá hlavně pro typ použití – například pro přesnější kreslení na displeji je nutné získat přesnější data, pro jednoduchá gesta v několika směrech pak stačí mnohem jednodušší data. Pokud se takový systém používá pouze pro jednoduchá gesta, chybovost rozpoznání tak bude minimální a tím pádem mnohem lepší z pohledu uživatelského zážitku.
S rukou lze pomocí gest vytvořit poměrně rychlý a snadný systém ovládání
Tomu odpovídaly i testy, kdy testeři dokázali udělat gesto pomocí tohoto systému za půl vteřiny, nakreslit složitější tvar pak za pouhých 1,5 sekundy.
Prototyp WristWhirl
Vyrobený prototyp obsahuje menší dvoupalcový displej v jednoduchém čtvercovém pastovém krytu. Pásek hodinek má dohromady 12 infračervených (940 nm) senzorů s rozestupem 0,4 cm. Hodinky mají i piezo senzor, který dokáže skrze ruku snímat uskutečněný dotyk palce a ukazováčku, což se používá jako další druh gesta, třeba pro potvrzení. O zpracovávání dat se v rámci vývoje stará kombinace Arduino a klasického notebooku. Čtení senzorových dat u prototypu probíhá frekvencí 9 600 Hz.
Detail prototypu chytrých hodinek WristWhirl
Systém WristWhirl fungoval jak pro ruku v horizontálním nebo svislém směru, ale také při chůzi. Jak lze vidět na videu, přesnost je tak dobrá, že se s tímto typem ovládání dají hrát dokonce i hry jako je Tetris nebo Fruit Ninja. Celkem je k dispozici osm gest, které poskytují možnost ovládání takřka většina běžných aplikací (hudba, mapy a podobně).
Jde o budoucnost ovládání hodinek?
Ovládání hodinek pomocí dotykového displeje je asi nejhorší možnost, protože displej je tak malý, že prstem zakrýváme to, co vlastně chceme ovládat. Apple proto například doplnil Watch o digitální kolečko na straně, které ale pochopitelně vyžaduje druhou ruku.
Použití gest tou samou rukou, na které jsou chytré hodinky, vypadá skvěle, u současného prototypu má ale několik problémů, které je nutné dořešit. Jedním z nich je nutnost pevného umístění na ruce, což znamená i utažený pásek. Pro řadu uživatelů to není zrovna pohodlné řešení. I to by se ale dalo jistě dodatečně řešit například pomocí dalších senzorů pro pohyb na samotné ruce a v reálném čase přepočítávat údaje o vzdálenosti, které naměří infračervené senzory oproti minulé detekci.
A jak tedy budeme ovládat chytré hodinky v budoucnosti? Možná se dočkáme rozšíření právě o podobný koncept, protože jak můžeme sledovat i na klasických chytrých telefonech nebo tabletech, i u nich dochází k postupnému vývoji (dotyk, multitouch, 3D touch) a jednotlivé způsoby se mohou navzájem velmi dobře doplňovat.
Oficiální materiál k výzkumu naleznete na stránkách profesora Xing-Dong Yanga (PDF)