Evoluce

Evoluce nás zajímá stejně jako vás, k tomuto tématu jsme připravili už řadu zajímavých článků. Přečtěte si je.

Noční glóbus od NASA vypráví příběhy. Proč je v Koreji tma a prostředek Severního moře svítí

** Noční satelitní snímky naší planety odhalují mnoho příběhů ** Ukazují historický kontext zemí a států ** Prozrazují, jak se mění osídlení a rozložení populace

28.  2.  2024| Karel Kilián |13

SatelitZeměNASA

Člověka zformovala evoluce tak, že mu to brání v řešení globálních problémů | Foto: Needpix.com

Člověka zformovala evoluce tak, že mu to brání v řešení globálních problémů

** Po tisíciletích evoluce se člověk dostal do nezáviděníhodné situace ** Často můžeme slyšet názory, že si lidstvo poradí stejně, jako si poradilo s problémy v minulosti ** Podle nové studie ale to, co nám po tisíciletí pomáhalo, nám teď v řešení našich problémů brání

10.  1.  2024| Jaroslav Petr |23

Evoluce

Měli jsme štěstí, lidstvo před milionem let málem vyhynulo. Zbylo snad jen přes tisíc lidí schopných reprodukce | Foto: PickPik

** Před necelým milionem roků postihla Zemi katastrofa, která málem vyhubila lidstvo ** Vyplývá to z výsledků analýz dědičné informace více než tří tisíc současných lidí ze všech koutů světa ** Vědci hlásili takové „slezení z hrobníkovy lopaty už několikrát, ale pak brali svá slova zpět

6.  9.  2023| Jaroslav Petr |47

GenetikaLidé

Jak se člověk vyšvihl na výsluní evoluce: V čem jsme stejní a v čem jsme lepší než opice  | Foto: DeFacto, CC BY-SA 4.0

** Z genomů 233 druhů primátů vědci vyčetli, jakým způsobem se člověk vyšvihl na výsluní evoluce ** Lidem mohla pomoct zvědavost, v níž nad lidoopy triumfují už malé děti ** Naopak, přehnaným optimismem po nečekaném zisku si s opicemi v ničem nezadáme

8.  6.  2023| Jaroslav Petr |7

ZvířataEvoluceLidé

Co se můžeme naučit o výchově dětí od lovců a sběračů. Vědci se přimlouvají za experimentální intervence | Foto: Hans Splinter, CC BY-ND 2.0

** Pětadevadesát procent lidské evoluční historie jsme strávili jako lovci-sběrači ** Podmínky, za jakých tito lidé vychovávají své děti, tak můžeme považovat za přirozené ** Psychologové proto doporučují, abychom se výchovou lovců a sběračů inspirovali

15.  3.  2023| Jaroslav Petr |3

DětiHistorie

„Temné asteoridy“ jsou téměř tak staré jako Sluneční soustava. A obsahují vodu | Titulní ilustrační foto: PxHere

„Temné asteoridy“ jsou téměř tak staré jako Sluneční soustava. A obsahují vodu

6.  3.  2023| Jiří Černý

AsteroidySluneční soustava

Všude kolem nás je spousta psychopatů. Proč nevymřeli, anebo proč naši společnost úplně neovládli? | Foto: PublicDomainPictures

** Psychopati tvoří jen zlomek celkové populace ** Na vedoucích místech se ale vyskytují ve velkých počtech ** Co předurčuje psychopaty k úspěchu a může se proti nim společnost nějak bránit?

24.  2.  2023| Jaroslav Petr |20