nepřehlédněte

Rodí se Artemis: NASA oslovila 11 firem, aby navrhly prvky pro návrat člověka na Měsíc

Podle aktuálních představ Trumpovy administrativy se má člověk do pěti let vrátit na Měsíc. • Po programu Apollu přichází projekt Artemis. • Prvky pro Artemis navrhnou soukromé firmy. • NASA jich oslovila 11.

18.  5.  2019 | Petr Kubala | 18
nepřehlédněte

DARPA vyvíjí umělou inteligenci pro vzdušné souboje

DARPA usiluje o vytvoření pokročilé umělé inteligence • Ta by se mohla účastnit vzdušných soubojů po boku lidských pilotů • Piloti by jí svěřili let i boj a sami se věnovali velení a rozhodování

17.  5.  2019 | Stanislav Mihulka | 5
nepřehlédněte

Nejžhavější známá planeta má v atmosféře kovy vzácných zemin

Planeta KELT-9b je nejžhavější známou planetou • Teploty na jejím povrchují dosahují téměř 4 tisíc °C • V atmosféře KELT-9b nyní byly objeveny kovy vzácných zemin

16.  5.  2019 | Stanislav Mihulka | 10
nepřehlédněte

Robotický odminovací tank Abrams může bezpečně prorazit obrannou linii

US Army testuje robotickou verzi odminovacího tanku M1150 Assault Breacher Vehicle • Jde o tzv. Robotic Complex Breach Concept (RCBC) • Ten by měl fungovat stejně jako jeho protějšek s lidskou posádkou, jen bez lidí

15.  5.  2019 | Stanislav Mihulka | 6
12345
Speciální akustické čočky z metamateriálu dokáží přesně zaměřit zvuk nebo i mikrofon | Zdroj: University of Sussex

Vědci vytvořili z metamateriálu speciální zvukovou čočku • Zvuk lze díky tomu zaměřit na přesné místo • Stejný princip lze použít i pro snímání zvuku - mikrofon

Včera | Karel Javůrek | 4

Při tragické nehodě Tesly Model 3 byl zapnutý autopilot. Neudělal nic, ukázalo vyšetřování | Zdroj: Zdroj: předběžné výsledky vyšetřování Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB)

V březnu došlo k tragické nehodě Tesly Model 3 • NTSB vydala předběžnou vyšetřovací zprávu • V okamžiku havárie jel vůz v režimu Autopilota

18.  5.  2019 | Karel Kilián | 101

Geneticky modifikované viry zlikvidovaly smrticí bakterii vzdorující antibiotikům | Zdroj:  Shutterstock

Organismus patnáctileté dívky napadla bakterie odolná k antibiotikům • Lékaři jí nedávali ani jednoprocentní šanci na přežití • Nakonec jí zachránily život geneticky modifikované viry

14.  5.  2019 | Jaroslav Petr | 10

Nový typ plastu lze opakovaně recyklovat | Zdroj:  Marilyn Chung/Berkeley Lab

Nový typ plastu lze opakovaně recyklovat

13.  5.  2019 | Jiří Černý | 21

Napotřetí úspěch: Japonská soukromá raketa MOMO konečně doletěla do vesmíru | Zdroj:  Interstellar Technologies

Napotřetí úspěch: Japonská soukromá raketa MOMO konečně doletěla do vesmíru

Startup Interstellar Technologies se potřetí pokusil vypustit malou nosnou raketu MOMO • Tentokrát zaznamenal úspěch • MOMO se stala prvním soukromým japonským zařízením, které doletělo až do vesmíru

13.  5.  2019 | Stanislav Mihulka | 1

Nový typ průhledné baterie otevírá dveře k mobilům jako z futuristických filmů | Zdroj: Mobilestore.pk

Nový typ průhledné baterie otevírá dveře k mobilům jako z futuristických filmů

Vědci vytvořili nový typ průhledné baterie • Konstrukce je zároveň ohebná a může mít dotykovou vrstvu • Podařilo se vyřešit i průhlednou část pro generování energie

12.  5.  2019 | Karel Javůrek | 31

V Antarktickém meteoritu se skrývalo zrnko prachu pradávné novy | Zdroj:  Maria Schuchardt/University of Arizona

V Antarktickém meteoritu se skrývalo zrnko prachu pradávné novy

V meteoritu objevili zrno prachu, které má podle všeho velmi pohnutou historii • Tohle zrnko ukula výheň exploze dávné novy • Vybuchla předtím, než vzniklo naše Slunce i celá Sluneční soustava

10.  5.  2019 | Stanislav Mihulka

Jeff Bezos představil lander Blue Moon pro dobytí Měsíce. Testy motoru začnou v létě | Zdroj:  Blue Origin

Jeff Bezos představil měsíční lander Blue Moon. • Hotový má být v roce 2024. • Přistání na Měsíci zajistí nový motor BE-7.

9.  5.  2019 | Petr Kubala | 3