„Elektromobilita není jen o udržitelnosti – jde také o zážitek,“ říká Barbora Baxová z IXPERTA. Společnost nedávno představila inovace pro aplikaci My Škoda Journey, které usnadní plánování cest a řidičům přinesou větší komfort. Novinky z dílny IXPERTA slavily úspěch i na prestižním hackathonu. Přečtěte si, jak nové technologie změní způsob, jakým cestujeme.
Barboro, nejdříve gratulujeme k úspěchu na mezinárodním hackathonu BeeGreen. Bylo těžké uspět v takové konkurenci?
Děkujeme. Hackathonu se zúčastnilo přibližně 60 technologických expertů ze čtyř zemí, takže ano, konkurence byla poměrně velká.
Na jaké témata byla soutěž zaměřena?
Organizátorem hackathonu byla společnost Škoda Auto. Vzhledem k tomu, že se intenzivně věnují tématu udržitelnosti, všechna zadání byla zaměřena na životní prostředí. My jsme si vybrali téma „Surrounding Explorer“ a zaměřili jsme se na nové funkce pro My Škoda Journey, které mají potenciál přispět k udržitelnosti a podpořit rozšíření e-mobility v Česku. S aplikací My Škoda Journey máme v IXPERTA bohaté zkušenosti, takže to byla jasná volba.
Jak mohou tyto nové funkce přispět k rozšíření e-mobility?
S elektrickými vozidly se pojí spousta mýtů a lidé, kteří na ně nejsou zvyklí, z nich mají značné obavy. Nevědí, jak je používat, kde jsou nabíječky, jak plánovat cesty a podobně. Denně narážíme na to, že elektromobily používají většinou jen fanoušci elektromobility. Stále však existuje velké množství lidí, kteří takový typ dopravy vůbec nechtějí řešit, protože ji považují za složitou. Naším cílem bylo proto vyvrátit mýty a odstranit bariéry při používání elektrických aut. Chtěli jsme ukázat, jak s nimi fungovat v běžném životě, tak aby byla cesta příjemným zážitkem. Ukázat, že máme pohodlnou aplikaci, která dokáže spoustu věcí za nás.
Jaké novinky jste pro aplikaci My Škoda Journey navrhli?
My Škoda Journey je vlastně inteligentní plánovač, který dokáže cestujícímu vytvořit itinerář na základě údajů z jeho kalendáře a v souladu s jeho preferencemi. Aplikace mu naplánuje běžný pracovní den nebo dlouhou cestu na dovolenou tak, aby bylo auto vždy dostatečně nabité.
Přidanou hodnotou je, že řidiči vybere nabíjecí stanici podle toho, zda chce čas nabíjení strávit při jídle, na meetingu, nebo si třeba cestu k moři zpříjemnit zajímavým výletem. Právě pěkné zážitky a užitečné služby jsou důležitou esencí cestování. Uživatel si může označit oblíbená místa nebo nabíjecí stanice, restaurace, obchody a podobně. Aplikace tedy částečně myslí za uživatele a částečně mu poskytuje určité tipy. To vše jsme dokázali díky zapojení umělé inteligence – tato technologie byla na hackathonu mimořádně žádaná.
Jako další rozšíření jsme navrhli komunitní interakce se skupinou lidí, se kterými uživatel sdílí své trasy a zážitky. V komunitní části jsou jeho blízcí, jejichž cesty může sdílet, vytvořit příběh na sociální síť, případně si trasu upravit podle svých vlastních potřeb.
Budeme moci s novými aplikacemi cestovat ekologičtěji?
Určitě ano. Nová funkce dokáže navrhnout cestu uživateli tak, aby nenajezdil zbytečné kilometry. Tím šetří nejen čas řidiče, ale i spotřebu a životní prostředí. Zároveň však dokáže z cesty udělat zážitek, a právě to je její přidaná hodnota. Při návrhu aplikace a jejím využití jsme proto přemýšleli daleko dopředu.
Jak tyto novinky mohou zlepšit naše zážitky z cestování?
Naše inovace pro aplikaci My Škoda Journey nám umožní sdílet naše cestovatelské zážitky s přáteli a komunitou. Když se mi některá z cest líbí, My Škoda Journey mi dokáže s pomocí umělé inteligence navrhnout podobné zážitky. Například, pokud mě zaujaly výlety mých přátel v Itálii, mohu si nechat naší aplikací doporučit podobný zážitek, ale tentokrát třeba ve Španělsku.
Co bylo pro vás největší výzvou při přípravě a tvorbě samotného prototypu?
Klíčové bylo sestavit tým správných lidí a myslím, že se nám to povedlo skvěle. Na hackathonu týmy pracují v šíleném tempu, za den člověk zvládne tolik, co normálně za týden. Atmosféra v týmu IXPERTA byla úžasná, každý si svou roli splnil vynikajícím způsobem a ocenění pro naše inovace hovoří samo za sebe. Dopadlo to skvěle.
Jak probíhala samotná prezentace novinek?
Porotě jsme představili klikatelné prototypy a video, kde jsme ukázali, jak by tato část aplikace s umělou inteligencí fungovala. Aplikace nám kladla otázky, na které jsme postupně odpovídali – kam chceme jet, kdy, s kým, co preferujeme na naší cestě. My Škoda Journey nám navrhla optimální trasu i s itinerářem.
Počítáte i s využitím jiných technologií než umělé inteligence?
Ano, v rámci aplikace jsme se zabývali především integrací na jiné systémy, například nabíjecí stanice. Uživatel by měl vědět, kolik míst daná nabíjecí stanice nabízí a kolik z nich je volných. V budoucnosti by mohlo být možné si místo na nabíjení dokonce rezervovat, aby měl uživatel jistotu, že se zbytečně neprojede, ale takovou infrastrukturu zatím nemáme.
Bude prototyp z dílny IXPERTA v blízké budoucnosti součástí aplikace My Škoda?
To už bude záležet na samotné automobilce. Cílem hackathonu bylo ukázat, jak týmy zpracují zajímavé nápady do konkrétních řešení. Myslím, že jsme se ukázali ve velmi pozitivním světle. Dokázali jsme, že máme nápady, že umíme poměrně rychle vyřešit zadání a změny, a že IXPERTA je rozhodně vhodným partnerem pro případné budoucí spolupráce.
O společnosti IXPERTA
Společnost IXPERTA udává tempo ve světě informačních technologií již více než třicet let. Spojuje světy softwarových řešení, podnikových komunikací, infrastruktury a bezpečnosti a v rámci IT projektů využívá nejmodernější technologie a postupy. Během svého působení realizovala přes čtyři tisíce úspěšných projektů pro klienty z celého světa. V současnosti zaměstnává více než dvě stě padesát expertů a své pobočky má v Praze, Brně, Ostravě, Mladé Boleslavi, Šumperku, Bratislavě, ale také v New Yorku.