Artemis

Artemis je kosmický program NASA, jehož úkolem je obnovit lety člověka na Měsíc. Na oběžné dráze Měsíce bude vybudována stanice Gateway. Posádku ke stanici bude dopravovat kosmická loď Orion, vynesená raketou SLS. Na povrch Měsíce dopraví astronauty modul HLS, kterým bude minimálně při prvním přistání Starship od SpaceX.

• Artemis 1: Nepilotovaný let, kdy bude loď Orion navedena na oběžnou dráhu kolem Měsíce a pak zpět k Zemi. Termín: konec roku 2022
Měsíční voda částečně pochází z pozemské atmosféry | Foto: NASA

Měsíční voda částečně pochází z pozemské atmosféry

** Vědci zjistili, že lunární voda částečně pochází z pozemské atmosféry ** Polární oblasti Měsíce mohou obsahovat cca 3 500 kilometrů krychlových vody, která se tam dostala z naší planety ** Tento odhad je ovšem konzervativní

4.  5.  2022| Stanislav Mihulka |2

AtmosféraZeměVodaMěsíc

Budoucnost s příchutí retra. Vybrali jsme nejlepší fotografie z přesunu rakety SLS a popsali, co na nich vidíte

** Raketa SLS pro program Artemis se nedávno vydala na startovací rampu ** Nyní je už zase zpět v hale, kde budou odstraněny objevené problémy ** První start by mohl proběhnout v srpnu ** Raketa je nástupcem Saturnu V a bude vynášet astronauty k Měsíci

3.  5.  2022| Petr Kubala |1

SLSArtemisRaketa

Decadal Survey: Vědci doporučují NASA výzkum Uranu a Enceladu. Na Zemi se mají také vrátit rozličné vzorky | Foto: NASA/JPL/Space Science Institute

** Prioritou NASA by měl být průzkum Uranu a Enceladu ** Nová zpráva také doporučuje hledání planetek z vesmíru nebo rover pro sběr vzorků na Měsíci **Nezapomnělo se samozřejmě ani na Mars

22.  4.  2022| Petr Kubala

NASAVesmír

Putin si zvedá sebevědomí. Rusko chce ještě letos přistát na Měsíci. Bude to mít ale hodně komplikované

** 22. srpna prý odstartuje k Měsíci ruská sonda Luna 25 ** Plány však komplikují sankce uvalené na Rusko ** Evropská kosmická agentura ukončila spolupráci

15.  4.  2022| Karel Kilián |97

KosmonautikaMěsícRusko

Biden chce pro NASA 26 miliard dolarů. Prioritou je návrat na Měsíc i vzorky z Marsu | Foto: NASA

** NASA chce v dalším roce hospodařit s 26 miliardami ** Prioritou je návrat na Měsíc a vzorky z Marsu ** Druhou velkou prioritou je sonda Europa Clipper

14.  4.  2022| Petr Kubala |10

PenízeNASA

Raketa SLS se vydá na startovací rampu. A jednou poletí na Měsíc. Podívejte se, z čeho se skládá | Foto: NASA

** Raketa SLS (Space Launch System) se chystá na první start ** SLS bude vynášet k Měsíci kosmickou loď Orion ** V rámci prvního letu (Artemis 1) poletí bez posádky, při dalším letu astronauté oblétnou Měsíc

15.  3.  2022| Petr Kubala

OrionSLSArtemis

NASA buduje internet pro Měsíc. Jmenuje se Andromeda a budeme díky ní těžit led

** Díky projektu Artemis se na Měsíc vrátí lidé ** Budou potřebovat telekomunikační síť a GPS ** Mělo by to zajistiti 24 družic

8.  2.  2022| Jakub Čížek |37

ArtemisMěsícNASA

Původně měla detekovat bomby, teď umělá inteligence hledá závady na automobilech

4.  2.  2022| Karel Kilián |1

IzraelAutomobilyUmělá inteligence

Hlasová asistentka Alexa od Amazonu poletí k Měsíci. Astronauti budou na svou loď mluvit | Foto: Lockheed Martin, Amazon, Cisco

** Hlasová asistentka od Amazonu poletí na palubě kosmické lodě Orion k Měsíci ** Jedná se o součást projektu Callisto ** Na tom spolupracuje hned několik známých firem

11.  1.  2022| Petr Kubala |9

Artemis 1OrionAlexaMěsíc

Postavili lunární modul pro misi Apollo. Teď pošlou na Měsíc terénní vozidlo | obr.: Northrop Grumman

Postavili lunární modul pro misi Apollo. Teď pošlou na Měsíc terénní vozidlo

26.  11.  2021| Jiří Dobrý,  |1

Z vesmíruArtemisMěsíc

Lunární rover LTV, kterým budou astronauti jezdit po Měsíci, musí zvládat i extrémně mrazivé počasí | Foto: Northrop Grumman

** Astronautům na Měsíci se bude hodit výkonné vozidlo, se kterým by mohli brázdit lunární krajinu ** Tím by se měl stát Lunar Terrain Vehicle (LTV) ** Na konceptu tohoto roveru se již usilovně pracuje

22.  11.  2021| Stanislav Mihulka

MěsícNASA

NASA kvůli Bezosovi odložila přistání člověka na Měsíci a varovala před Čínou | Foto: SpaceX

NASA kvůli Bezosovi odložila přistání člověka na Měsíci a varovala před Čínou

** Oblet Měsíce proběhne v květnu 2024 ** K přistání na Měsíci dojde nejdříve v roce 2025 ** Lunárním modulem bude Starship od SpaceX

10.  11.  2021| Petr Kubala |55

ArtemisMěsícNASAJeff Bezos

Sestaveno jest. Raketa SLS je hotová, odstartuje nejdříve v únoru | Foto: NASA

Sestaveno jest. Raketa SLS je hotová, odstartuje nejdříve v únoru

** NASA dokončila sestavování rakety SLS pro misi Artemis 1 ** K prvnímu startu rakety by mohlo dojít v polovině února ** Raketa vynese loď Orion na dráhu kolem Měsíce

25.  10.  2021| Petr Kubala |22

SLSArtemisMěsícRaketa

Poslední kilometry na Zemi. NASA hledá nový astrovan pro dopravu astronautů na startovací rampu | Foto: NASA

** NASA hledá nový vůz pro dopravu astronautů na startovací rampu ** Vůz bude sloužit pro program Artemis ** Vůz bude nástupce slavného Astrovanu

30.  9.  2021| Petr Kubala |3

ArtemisNASADoprava

Dobytí jižního pólu Měsíce. Rover VIPER bude hledat led v kráteru Nobile | Foto: NASA

Dobytí jižního pólu Měsíce. Rover VIPER bude hledat led v kráteru Nobile

** NASA vybrala místo přistání pro rover VIPE ** Start roveru je naplánován na rok 2023 ** VIPER bude nedaleko jižního pólu Měsíce hledat vodní led

21.  9.  2021| Petr Kubala

CLPSMěsíc

NASA nestihne vyrobit skafandry pro přistání na Měsíci. Elon Musk se hlásí… | Foto: NASA Kennedy, CC BY-NC-ND 2.0

NASA nestihne vyrobit skafandry pro přistání na Měsíci. Elon Musk se hlásí…

12.  8.  2021| Jiří Černý |45

SkafandryMěsícNASASpaceX

Další souboj Muska a Bezose o zakázku. Raketa Falcon Heavy vynese sondu k měsíci Europa | Foto: SpaceX

** Falcon Heavy od SpaceX má další zakázku ** Raketa vynese sondu k Jupiterově měsíci Europa ** Kromě toho vynese sondu k Měsíci nebo zárodek stanice Gatew

29.  7.  2021| Petr Kubala |24

Falcon HeavyNASASpaceX

Ohrozili návrat na Měsíc, jdou na ruku SpaceX a jednají neférově. Bezos napsal otevřený dopis šéfovi NASA | Foto: Blue Origin

** NASA v polovině dubna vybrala Starship od SpaceX jako nový lunární modul pro program Artemis ** Blue Origin, která se o kontrakt ucházela s vlastním lunárním modulem, podává stížnost ** Rozhodnutí NASA prý vylučuje příležitosti pro konkurenci

28.  4.  2021| Petr Kubala,  |86

HLSStarshipBlue OriginSpaceX

Elon Musk zkritizoval NASA kvůli jejímu postoji ke spolupráci s Čínou | Foto: Pixabay

Elon Musk zkritizoval NASA kvůli jejímu postoji ke spolupráci s Čínou

28.  6.  2021| Jiří Černý |15

NASAČínaElon Musk

NASA připojila centrální stupeň superrakety SLS k boosterům. Podívejte se na časosběrné video | Foto: NASA

** V montážní hale VAB zvedli do svislé polohy centrální stupeň SLS ** Během víkendu byl usazen k boosterům SRB. ** K prvnímu startu SLS by mohlo dojít ještě letos

14.  6.  2021| Petr Kubala |4

SLSArtemisRaketa

Češi pomohou NASA zvýšit bezpečí astronautů prvního pilotovaného letu na Měsíc od roku 1972 | Foto: NASA

1.  6.  2021| Jiří Černý

ArtemisKosmické zářeníMěsícBezpečnost

ESA podpořila lunární satelitní síť Moonlight. Ne všichni jsou nadšení | Foto: ESA

ESA podpořila lunární satelitní síť Moonlight. Ne všichni jsou nadšení

** ESA nedávno podpořila projekt Moonlight ** Ten zahrnuje vybudování konstelace satelitů na orbitě Měsíce ** Tento ambiciózní plán však má i své odpůrce

24.  5.  2021| Stanislav Mihulka |10

ESASatelitMěsíc

Vesmírné zprávy: Centrální stupeň SLS míří na Floridu

28.  4.  2021| Dušan Majer

Vesmírné zprávySLSNASAVideo

Centrální stupeň rakety SLS se vydává na Floridu k prvnímu startu  | Foto: NASA

Centrální stupeň rakety SLS se vydává na Floridu k prvnímu startu

** NASA vyzvedla centrální stupeň rakety SLS z testovacího zařízení ve Stennisově kosmickém středisku ** Centrální stupeň míří na Floridu ** Tam se bude připravovat na první start

22.  4.  2021| Petr Kubala

NASA rozhodla. Člověka dopraví na Měsíc Starship od SpaceX | Foto: SpaceX

NASA rozhodla. Člověka dopraví na Měsíc Starship od SpaceX

** NASA překvapivě vybrala jen jednoho dodavatele pro výrobu lunárního modulu (Human Landing System) programu Artemis. ** Zakázku získala SpaceX se svou kosmickou lodí Starship.

16.  4.  2021| Petr Kubala |100

HLSArtemisStarship

NASA míří k prvnímu startu SLS. Biden vybral úřadu nového šéfa

** Centrální stupeň rakety SLS má za sebou poslední test ve Stennisově vesmírném středisku. ** Nyní se vydá na Floridu, kde se připraví na první start. ** NASA bude mít také nového šéfa.

24.  3.  2021| Petr Kubala