Astronomie

Přečtěte si zajímavé redakční články, které se věnují tématu Astronomie.

Astrosnímek týdne: Nynější i budoucí hvězdy Andromedy | Zdroj:  NASA, NSF, NOAJ, Hubble, Subaru, Mayall, DSS, Spitzer; (zpracoval Robert Gendler a Russell Croman)

Astrosnímek týdne: Nynější i budoucí hvězdy Andromedy

23.  5.  2022| Vojtěch Malý |24

AstronomieVesmír

Existenci trpasličích galaxií bez temné hmoty mohou vysvětlit jejich srážky | Zdroj:  ESO, CC BY 4.0

Existenci trpasličích galaxií bez temné hmoty mohou vysvětlit jejich srážky

23.  5.  2022| Stanislav Mihulka |2

Astronomie

Venuši a málem i Zemi mohly zabít masivní sopečné erupce, tvrdí astronomové | Zdroj: Picryl

Venuši a málem i Zemi mohly zabít masivní sopečné erupce, tvrdí astronomové

** Co mohlo proměnit Venuši ve vražednou výheň? ** Michael Way a jeho kolegové jsou přesvědčeni, že za to může masivní vulkanismus ** Ten může vést ke vzniku tzv. velkých magmatických provincií

16.  5.  2022| Stanislav Mihulka |2

SopkaVenušeAstronomie

Černé vdovy jsou hvězdy, které požírají svého partnera. V MIT objevili jednu velmi tajemnou | Zdroj:  Goddard Space Flight Center/Cruz deWilde

** Astronomové objevili další vesmírnou „černou vdovu“ ** Jde o pulsar, který požírá lehčího partnera v těsné dvojhvězdě ** Tento konkrétní představuje poměrně tajemnou a zároveň rekordní záležitost

9.  5.  2022| Stanislav Mihulka

AstronomieRekordy

Měsíční voda částečně pochází z pozemské atmosféry | Zdroj:  NASA

Měsíční voda částečně pochází z pozemské atmosféry

** Vědci zjistili, že lunární voda částečně pochází z pozemské atmosféry ** Polární oblasti Měsíce mohou obsahovat cca 3 500 kilometrů krychlových vody, která se tam dostala z naší planety ** Tento odhad je ovšem konzervativní

4.  5.  2022| Stanislav Mihulka |2

AtmosféraZeměVodaMěsíc

Černé díry jsou jako vesmírní Otesánci. Při svém růstu roztrhají tisíce hvězd | Zdroj: X-ray: NASA/CXC/Washington State Univ./V. Baldassare et al.; Optical: NASA/ESA/STScI

Černé díry jsou jako vesmírní Otesánci. Při svém růstu roztrhají tisíce hvězd

** Tým astronomů se zaměřil na černé díry středních velikostí ** Ty mají podle všeho zcela nenasytnou povahu ** Vše nasvědčuje tomu, že při svém růstu spořádají až desetitisíce hvězd

27.  4.  2022| Stanislav Mihulka |1

Černé díryAstronomie

Nově objevení červení obři procházejí programem pro hubnutí | Zdroj:  NASA/CXC/M.Weiss

Nově objevení červení obři procházejí programem pro hubnutí

** Astronomové hledali „štíhlé“ červené obry ** Analyzovali archivní data dnes již nefunkčního vesmírného teleskopu Kepler ** Tento výzkum odhalil „hubené“ červené obry dvou typů

25.  4.  2022| Stanislav Mihulka

Astronomie

Decadal Survey: Vědci doporučují NASA výzkum Uranu a Enceladu. Na Zemi se mají také vrátit rozličné vzorky | Zdroj:  NASA/JPL/Space Science Institute

** Prioritou NASA by měl být průzkum Uranu a Enceladu ** Nová zpráva také doporučuje hledání planetek z vesmíru nebo rover pro sběr vzorků na Měsíci **Nezapomnělo se samozřejmě ani na Mars

22.  4.  2022| Petr Kubala

NASAVesmír

Hubble pozoroval velikého plynného obra, jak se rodí ve velké vzdálenosti | Zdroj:  NASA, ESA, Joseph Olmsted (STScI)

Hubble pozoroval velikého plynného obra, jak se rodí ve velké vzdálenosti

** Hubbleův vesmírný dalekohled nedávno pořídil snímky v soustavě nedávno zrozené hvězdy AB Aurigae ** Tento planetární systém vznikl před pouhými 2 miliony let ** Má hmotu asi jako 9 našich Jupiterů, ale je od své hvězdy mnohem vzdálenější

12.  4.  2022| Stanislav Mihulka |8

ExoplanetyAstronomie

Astronomy překvapily nečekané změny klimatu na Neptunu | Zdroj:  ESO/P. Weilbacher (AIP)/NASA, ESA, and M.H. Wong and J. Tollefson (UC Berkeley)

Astronomy překvapily nečekané změny klimatu na Neptunu

11.  4.  2022| Petr Kubala |14

Klimatická změnaAstronomie

První fotka svého druhu. Amatér ze Země vyfotil astronauty, jak servisují ISS

2.  4.  2022| Filip Kůžel |12

DalekohledyMezinárodní vesmírná staniceAstronomie

Hubble pořídil snímek nejvzdálenější hvězdy, jakou lidstvo dosud spatřilo

31.  3.  2022| Jiří Černý |16

HubbleAstronomieRekordy

Některé části Mléčné dráhy jsou mnohem starší, než jsme mysleli. O dvě miliardy let

** Část galaktického disku Mléčné dráhy tvoří i tzv. tlustý disk ** Astronomové nyní zjistili, že se začal tvořit asi před 13 miliardami let ** To je asi o 2 miliardy let dříve, než jsme mysleli

28.  3.  2022| Stanislav Mihulka |9

Astronomie

Odborníci NASA pozorovali obrovské mračno vytvořené srážkou planetesimál | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech

Odborníci NASA pozorovali obrovské mračno vytvořené srážkou planetesimál

** Astronomové poprvé pozorovali gigantické mračno trosek a prachu jedné srážky planetesimál, které udělalo tranzit ** Díky tomu mohli zjistit spoustu zajímavých věcí ** Pomohl jim s tím infrateleskop Spitzer

21.  3.  2022| Stanislav Mihulka |2

AstronomieNASA

První žena, která dostala zaplaceno za vědu. Měřila 129 cm a jmenovala se Caroline Herschel

18.  3.  2022| Jiří Dobrý,

Z vesmíruVěda

V podivné čočkové galaxii Kolo od vozu vybuchla nová supernova | Zdroj:  ESO/Inserra et al., Amram et al.

V podivné čočkové galaxii Kolo od vozu vybuchla nová supernova

** Astronomové nedávno zjistili, žev prstenci galaxie Kola od vozu se objevil nový a velmi jasný objekt ** Jde o supernovu typu II, tedy explozi zhroucené masivní hvězdy, která rychle spálila své hvězdné palivo ** Monumentální exploze dostala označení SN2021afdx

14.  3.  2022| Stanislav Mihulka |3

SupernovaAstronomie

Astronomové poprvé pozorovali dosvit exotické kilonovy. To je exploze po splynutí neutronových hvězd | Zdroj:  NASA/CXC/M. Weiss

** Když se setkají dvě neutronové hvězdy setkají, po jejich splynutí dojde k monumentální explozi ** Říká se jí kilonova, protože její záře obvykle asi tisíckrát přesahuje klasickou novu ** Astronomové nyní poprvé pozorovali dosvit takové kilonovy

8.  3.  2022| Stanislav Mihulka

Astronomie

Nejbližší černá díra ve skutečnosti neexistuje. V systému HR 6819 jen jedna hvězda krade materiál té druhé | Zdroj:  ESO/L. Calçada

** Před dvěma lety ohlásili astronomové objev nejbližší černé díry ** Ve skutečnosti ale černá díra neexistuje ** Díváme se na těsnou dvojhvězdu v krátké a vzácné fázi vývoje

2.  3.  2022| Petr Kubala |2

Černé díryVesmír

35 let od supernovy 1987A. Účet na Twitteru připomíná v reálném čase nejbližší supernovu naší doby | Zdroj:  NASA, ESA, R. Kirshner

** Před 35 lety vybouchla ve Velkém Magellanově mračnu supernova 1987A ** Šlo o první supernovu viditelnou pouhým okem od dob Keplera ** Celou událost připomíná v reálném čase účet na Twitteru

22.  2.  2022| Petr Kubala |1

SupernovaAstronomie

Vozítko Curiosity zachytilo mraky plující po obloze Marsu

22.  2.  2022| Karel Kilián |2

AtmosféraMars

Astronomové poprvé pozorovali, jak na bílého trpaslíka dopadají kusy planet | Zdroj:   NASA, ESA, STScI, and G. Bacon (STScI), CC BY 4.0

Astronomové poprvé pozorovali, jak na bílého trpaslíka dopadají kusy planet

** Na základě nepřímých pozorování už nějaký čas víme, že na bílé trpaslíky dopadají kusy planet ** Zatím nikdy jsme to ale nesledovali v přímém přenosu ** Teprve nyní se to poštěstilo astronomům z britské University of Warwick

14.  2.  2022| Stanislav Mihulka |4

Astronomie

Prohrabali jsme se snímky z družice SDO. Podívejte se, jak na Slunci přibývá skvrn  | Zdroj:  SDO, NASA

** Na Slunci se objevuje velké množství slunečních skvrn ** 25. sluneční cyklus se hlásí o slovo ** Jak bude nakonec vypadat?

9.  2.  2022| Petr Kubala |3

SlunceAstronomie

Některé gigantické hvězdy jsou tam, kde nemohou být. Je to záhada, kterou možná vysvětluje jejich extrémní rotace | Zdroj:  Georgia State University

** Řada těžkotonážních hvězd se nachází na místech, kde by neměly být ** Tyto hvězdy se totiž nemohou přesunout moc daleko od místa svého zrození ** Jak je ale tedy možné, že některé z nich pozorujeme tam, kam se v žádném případě nemohly dostat?

7.  2.  2022| Stanislav Mihulka |8