Astronomie

Přečtěte si zajímavé redakční články, které se věnují tématu Astronomie.

Sledujte Živě.cz na Facebooku
10 asteroidů, které v roce 2020 nejtěsněji minou naši planetu. Některé budou blíž než Měsíc

** Kolem naší planety se prakticky neustále něco děje ** Připravili jsme „kalendář“ deseti nejtěsnějších průletů asteroidů ** Některé kolem Země prosviští blíž než je vzdálený Měsíc

15.  1.  2020 | Karel Kilián | 3

Astronomové pozorovali galaktickou Velrybu ve spleti magnetických provazů | Zdroj:  Jayanne English/Silvia Carolina Mora-Partiarroyo/Marita Krause/Maria Patterson/Rene Walterbos/Arpad Miskolczi

Astronomové pozorovali galaktickou Velrybu ve spleti magnetických provazů

3.  1.  2020 | Stanislav Mihulka

Labutí píseň noční oblohy? Jak Musk a spol. mohou zničit pozemskou astronomii | Zdroj:   Hernan Fernandez Retamal, CC BY-SA 3.0

Labutí píseň noční oblohy? Jak Musk a spol. mohou zničit pozemskou astronomii

1.  1.  2020 | Petr Kubala | 47

Zašpiněný vesmír: Mladičké galaxie jsou zahalené do záhadných kokonů z uhlíku | Zdroj:  国立天文台/ALMA

Zašpiněný vesmír: Mladičké galaxie jsou zahalené do záhadných kokonů z uhlíku

** Astronomové objevili obrovská mračna plynného uhlíku, která obklopovala čerstvě zrozené galaxie ** To podporuje představy o šíření uhlíku mezi mezi prvními galaxiemi ** Podobné uhlíkové kokony ale nepředpověděla žádná teoretická studie

23.  12.  2019 | Stanislav Mihulka | 8

Evropská družice CHEOPS se vydává do vesmíru. Prozkoumá objevené exoplanety | Zdroj:  ESA/ATG medialab

Evropská družice CHEOPS se vydává do vesmíru. Prozkoumá objevené exoplanety

** Evropská kosmická agentura chystá na úterý dopoledne start družice CHEOPS ** Po navedení na oběžnou dráhu kolem Země se CHEOPS zaměří na výzkum již objevených exoplanet

16.  12.  2019 | Petr Kubala | 2

Vědci našli způsob, jak objevit blízké černé díry. Pomůže lovec exoplanet | Zdroj:  ESO/L. Calçada

Vědci našli způsob, jak objevit blízké černé díry. Pomůže lovec exoplanet

** Astronomové navrhují využití lovce exoplanet TESS k hledání blízkých černých děr ** Existence černé díry by se mohla projevit několika jevy

12.  12.  2019 | Petr Kubala | 5

V Austrálii pozorovali velmi vzácný meteor z miniměsíce | Zdroj:  Navicore, CC BY 3.0

V Austrálii pozorovali velmi vzácný meteor z miniměsíce

** Pozorování miniměsíce je velkou vzácností ** Totéž platí i pro pozorování meteorů, které z něj pocházejí ** Astronomové z Curtin University tvrdí, že se jim to povedlo historicky podruhé

9.  12.  2019 | Stanislav Mihulka | 2

Jak bude vypadat výzkum exoplanet: V roce 2050 bychom jich měli znát až 100 miliónů | Zdroj:  ESO, CC BY 4.0

** V dalších desetiletích bychom mohli objevit obrovské množství exoplanet ** V nové studii se vědci pokusili odhadnout jejich počet ** A také to, za co bude udělena příští exoplanetární Nobelova cena

6.  12.  2019 | Petr Kubala | 23

Interstellar nemusí být fikcí. Vědci nevylučují planety obíhající černé díry | Zdroj:  Kagoshima Universit

Interstellar nemusí být fikcí. Vědci nevylučují planety obíhající černé díry

** Podle vědců mohou okolo černé díry obíhat desítky tisíc exoplanet ** Vznikly by podobně, jako vznikají planety u mladých hvězd ** Najít podobné planety je zatím nemožné

28.  11.  2019 | Petr Kubala | 8

Vyřešený případ: Vědci konečně našli scházející neutronovou hvězdu | Zdroj:  Cardiff University

Vyřešený případ: Vědci konečně našli scházející neutronovou hvězdu

** Až donedávna nebylo jasné, kde se nachází pozůstatek supernovy SN 1987A **Astronomové teď konečně letitou záhadu vyřešili ** Použili extrémně detailní a přesné snímky pořízené soustavou radioteleskopů ALMA

26.  11.  2019 | Stanislav Mihulka | 16

Příběh planetární systému HIP 41378: okolo hvězdy obíhá šest planet, jedna je extrémně řídká | Zdroj:  NASA / Tim Pyle

** Astronomové objevili u jedné hvězdy šest planet ** Jedna z nich má velmi nízkou hustotu ** Na objevu a průzkumu systému se podílel již nefungující kosmický dalekohled Kepler, družice TESS a pozemské spektrografy

21.  11.  2019 | Petr Kubala

V pondělí vyrazte na hvězdárnu, nastane přechod Merkuru přes Slunce | Zdroj:  ESO

V pondělí vyrazte na hvězdárnu, nastane přechod Merkuru přes Slunce

** V pondělí 11. listopadu nastane tranzit Merkuru přes Slunce ** Úkaz bude pozorovatelný ve svém začátku ** K pozorování tranzitu je potřeba se vybavit dalekohledem s kvalitním slunečním filtrem

8.  11.  2019 | Petr Kubala

Fotografie z dalekohledu VLT udělala z planetky Hygiea trpasličí planetu | Zdroj:  ESO/P. Vernazza et al./MISTRAL algorithm (ONERA/CNRS)

Fotografie z dalekohledu VLT udělala z planetky Hygiea trpasličí planetu

** Přístroj SPHERE pořídil podrobné snímky planetky Hygiea ** Objekt se nachází v hlavním pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem ** Průměr tělesa je asi 450 km.

30.  10.  2019 | Petr Kubala | 2

Mocné vichry supermasivních černých děr zmrazí růst trpasličích galaxií | Zdroj:  ESO/M. Kornmesser, CC BY 4.0

Mocné vichry supermasivních černých děr zmrazí růst trpasličích galaxií

21.  10.  2019 | Stanislav Mihulka | 2

Extrémní sluneční bouře mohou být častější, než jsme si mysleli | Zdroj:  NASA

Extrémní sluneční bouře mohou být častější, než jsme si mysleli

** Silné sluneční bouře jsou častější, než jsme si mysleli ** V současnosti přitom představují značné riziko ** Dnešní svět je totiž velmi závislý na citlivých technologiích

11.  10.  2019 | Stanislav Mihulka | 14

Astronomové použili záhadné rádiové záblesky k výzkumu galaktického hala | Zdroj:  ESO/M. Kornmesser, CC BY 4.0

Astronomové použili záhadné rádiové záblesky k výzkumu galaktického hala

7.  10.  2019 | Stanislav Mihulka

Vědci hledali odpověď na otázku, zda je možné vyslat misi k mezihvězdné kometě Borisov. K čemu dospěli? | Zdroj:  Canada-France-Hawaii Telescope

** Ve Sluneční soustavě máme dalšího mezihvězdného cestovatele ** Mnozí tvrdí, že bychom k němu měli vyslat sondu ** Je něco takového proveditelné?

26.  9.  2019 | Stanislav Mihulka | 9