Astronomie

Přečtěte si zajímavé redakční články, které se věnují tématu Astronomie.

Sledujte Živě.cz na Facebooku
Jak dlouhý je světelný rok

27.  2.  2020 | Vojtěch Malý | 8

Nový rekord: Exoplaneta NGTS-10b oběhne svou hvězdu za pouhých 18 hodin | Zdroj:  University of Warwick

Nový rekord: Exoplaneta NGTS-10b oběhne svou hvězdu za pouhých 18 hodin

** Astronomové objevili extrémního horkého jupitera ** Planeta jménem NGTS-10b oběhne hvězdu za doposud nejkratší známou dobu ** Jeden oběh trvá pouhých 18 hodin

21.  2.  2020 | Stanislav Mihulka | 1

Evropský lovec exoplanet CHEOPS poslal první snímek. Je lepší, než se čekalo | Zdroj:  ESA/Airbus/CHEOPS Mission Consortium

Evropský lovec exoplanet CHEOPS poslal první snímek. Je lepší, než se čekalo

** Observatoř CHEOPS pořídila první snímky ** Ty jsou ještě lepší, než odborníci čekali ** Je tedy jasné, že optika observatoře funguje správně

14.  2.  2020 | Stanislav Mihulka | 3

Jasnost Betelgeuze je nejníže za desítky let. Hvězdu, která jednou vzplane jako supernova, můžete vidět pouhým okem

** Jasnost hvězdy Betelgeuze od podzimu klesá ** Přesná příčina není známá ** Hvězda jednou vybuchne jako supernova

10.  2.  2020 | Petr Kubala | 10

Vesmírná observatoř Gaia se štěstím našla hvězdy, které ze Země nejsou vůbec vidět | Zdroj:  ESA/ATG medialab (pozadí ESO/S. Brunier).

** Vesmírná observatoř Gaia objevila dvě dosud neznámé hvězdy ** Ty se nacházejí ve vzdálenosti zhruba 2 500 světelných let ** Pro naše přístroje jsou však neviditelné

7.  2.  2020 | Stanislav Mihulka | 3

Sonda Solar Orbiter prozkoumá korónu i sluneční póly. Na čtyřech přístrojích se podílejí Češi  | Zdroj:  ESA/ATG medialab

** 10. února má do vesmíru odstartovat sonda Solar Orbiter ** Evropská sonda se bude věnovat výzkumu Slunce ** Na čtyřech z deseti vědeckých přístrojů se podíleli čeští vědci

4.  2.  2020 | Petr Kubala | 10

Takhle detailně jsme Slunce ještě neviděli. Vědci spustili na Havaji největší solární dalekohled | Zdroj:  NSO/AURA/NSF

** Vědci spustili na Havaji největší a nejlepší sluneční dalekohled na světě. ** Sluneční aktivita může ovlivnit a poškodit družice i energetické soustavy na Zemi.

30.  1.  2020 | Petr Kubala | 4

Je to zmrzlý svět. Objev druhé planety u Proximy Centauri může být přesto jeden z nejvýznamnějších | Zdroj:  NASA, ESA

** Astronomové možná objevili druhou planetu u Proximy Centauri, která je nejbližší hvězdou od Slunce ** Planeta obíhá ve vzdálenosti 1,5 AU ** Existenci Proximy c bude třeba potvrdit

27.  1.  2020 | Petr Kubala | 1

10 asteroidů, které v roce 2020 nejtěsněji minou naši planetu. Některé budou blíž než Měsíc

** Kolem naší planety se prakticky neustále něco děje ** Připravili jsme „kalendář“ deseti nejtěsnějších průletů asteroidů ** Některé kolem Země prosviští blíž než je vzdálený Měsíc

15.  1.  2020 | Karel Kilián | 3

Astronomové pozorovali galaktickou Velrybu ve spleti magnetických provazů | Zdroj:  Jayanne English/Silvia Carolina Mora-Partiarroyo/Marita Krause/Maria Patterson/Rene Walterbos/Arpad Miskolczi

Astronomové pozorovali galaktickou Velrybu ve spleti magnetických provazů

3.  1.  2020 | Stanislav Mihulka

Labutí píseň noční oblohy? Jak Musk a spol. mohou zničit pozemskou astronomii | Zdroj:   Hernan Fernandez Retamal, CC BY-SA 3.0

Labutí píseň noční oblohy? Jak Musk a spol. mohou zničit pozemskou astronomii

1.  1.  2020 | Petr Kubala | 47

Zašpiněný vesmír: Mladičké galaxie jsou zahalené do záhadných kokonů z uhlíku | Zdroj:  国立天文台/ALMA

Zašpiněný vesmír: Mladičké galaxie jsou zahalené do záhadných kokonů z uhlíku

** Astronomové objevili obrovská mračna plynného uhlíku, která obklopovala čerstvě zrozené galaxie ** To podporuje představy o šíření uhlíku mezi mezi prvními galaxiemi ** Podobné uhlíkové kokony ale nepředpověděla žádná teoretická studie

23.  12.  2019 | Stanislav Mihulka | 8

Evropská družice CHEOPS se vydává do vesmíru. Prozkoumá objevené exoplanety | Zdroj:  ESA/ATG medialab

Evropská družice CHEOPS se vydává do vesmíru. Prozkoumá objevené exoplanety

** Evropská kosmická agentura chystá na úterý dopoledne start družice CHEOPS ** Po navedení na oběžnou dráhu kolem Země se CHEOPS zaměří na výzkum již objevených exoplanet

16.  12.  2019 | Petr Kubala | 2

Vědci našli způsob, jak objevit blízké černé díry. Pomůže lovec exoplanet | Zdroj:  ESO/L. Calçada

Vědci našli způsob, jak objevit blízké černé díry. Pomůže lovec exoplanet

** Astronomové navrhují využití lovce exoplanet TESS k hledání blízkých černých děr ** Existence černé díry by se mohla projevit několika jevy

12.  12.  2019 | Petr Kubala | 5

V Austrálii pozorovali velmi vzácný meteor z miniměsíce | Zdroj:  Navicore, CC BY 3.0

V Austrálii pozorovali velmi vzácný meteor z miniměsíce

** Pozorování miniměsíce je velkou vzácností ** Totéž platí i pro pozorování meteorů, které z něj pocházejí ** Astronomové z Curtin University tvrdí, že se jim to povedlo historicky podruhé

9.  12.  2019 | Stanislav Mihulka | 2

Jak bude vypadat výzkum exoplanet: V roce 2050 bychom jich měli znát až 100 miliónů | Zdroj:  ESO, CC BY 4.0

** V dalších desetiletích bychom mohli objevit obrovské množství exoplanet ** V nové studii se vědci pokusili odhadnout jejich počet ** A také to, za co bude udělena příští exoplanetární Nobelova cena

6.  12.  2019 | Petr Kubala | 23

Interstellar nemusí být fikcí. Vědci nevylučují planety obíhající černé díry | Zdroj:  Kagoshima Universit

Interstellar nemusí být fikcí. Vědci nevylučují planety obíhající černé díry

** Podle vědců mohou okolo černé díry obíhat desítky tisíc exoplanet ** Vznikly by podobně, jako vznikají planety u mladých hvězd ** Najít podobné planety je zatím nemožné

28.  11.  2019 | Petr Kubala | 8

Vyřešený případ: Vědci konečně našli scházející neutronovou hvězdu | Zdroj:  Cardiff University

Vyřešený případ: Vědci konečně našli scházející neutronovou hvězdu

** Až donedávna nebylo jasné, kde se nachází pozůstatek supernovy SN 1987A **Astronomové teď konečně letitou záhadu vyřešili ** Použili extrémně detailní a přesné snímky pořízené soustavou radioteleskopů ALMA

26.  11.  2019 | Stanislav Mihulka | 17

Příběh planetární systému HIP 41378: okolo hvězdy obíhá šest planet, jedna je extrémně řídká | Zdroj:  NASA / Tim Pyle

** Astronomové objevili u jedné hvězdy šest planet ** Jedna z nich má velmi nízkou hustotu ** Na objevu a průzkumu systému se podílel již nefungující kosmický dalekohled Kepler, družice TESS a pozemské spektrografy

21.  11.  2019 | Petr Kubala

V pondělí vyrazte na hvězdárnu, nastane přechod Merkuru přes Slunce | Zdroj:  ESO

V pondělí vyrazte na hvězdárnu, nastane přechod Merkuru přes Slunce

** V pondělí 11. listopadu nastane tranzit Merkuru přes Slunce ** Úkaz bude pozorovatelný ve svém začátku ** K pozorování tranzitu je potřeba se vybavit dalekohledem s kvalitním slunečním filtrem

8.  11.  2019 | Petr Kubala

Fotografie z dalekohledu VLT udělala z planetky Hygiea trpasličí planetu | Zdroj:  ESO/P. Vernazza et al./MISTRAL algorithm (ONERA/CNRS)

Fotografie z dalekohledu VLT udělala z planetky Hygiea trpasličí planetu

** Přístroj SPHERE pořídil podrobné snímky planetky Hygiea ** Objekt se nachází v hlavním pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem ** Průměr tělesa je asi 450 km.

30.  10.  2019 | Petr Kubala | 2