Astronomie

Přečtěte si zajímavé redakční články, které se věnují tématu Astronomie.

Sledujte Živě.cz na Facebooku
Vzácná exploze: Astronomové pozorovali supernovu s oslnivým UV zábleskem | Zdroj:  NASA

Vzácná exploze: Astronomové pozorovali supernovu s oslnivým UV zábleskem

Včera | Stanislav Mihulka

Červený veleobr Betelgeuse je podle astronomů hvězdný kanibal | Zdroj:   ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/E. O’Gorman/P. Kervella, CC BY 4.0

Červený veleobr Betelgeuse je podle astronomů hvězdný kanibal

** Hvězda Betelgeuse neustále mění svůj jas ** Podle nové hypotézy je důvodem to, že jde o hvězdného kanibala ** Asi před 100 tisíci let Betelgeuse pozřel hvězdu, jejíž hmota odpovídala cca 1 až 4 Sluncím

30.  7.  2020 | Stanislav Mihulka | 7

Astronomové vystopovali ve Sluneční soustavě skupinu cizích planetek  | Zdroj:  NASA

Astronomové vystopovali ve Sluneční soustavě skupinu cizích planetek

** Donedávna jsme jen snili o tom, jak asi vypadají tělesa, které nepocházejí ze Sluneční soustavy ** A teď to vypadá, že se s nimi roztrhl pytel ** Vědci objevili celkem 19 planetek mezi tzv. kentaury

17.  7.  2020 | Stanislav Mihulka | 1

Planeta v území nikoho. TESS objevila obnažené jádro plynného obra  | Zdroj:  University of Warwick/Mark Garlick:

Planeta v území nikoho. TESS objevila obnažené jádro plynného obra

** Astronomové objevili exoplanetu, která je patrně obnaženým jádrem plynného obra ** Planeta je menší než Neptun ale mnohem masivnější ** Okolo hvězdy oběhne za 18 hodin

10.  7.  2020 | Petr Kubala | 1

Síť radioteleskopů pozorovala explozi na povrchu mrtvé hvězdy | Zdroj:  Goddard Space Flight Center/S. Wiessinger

Síť radioteleskopů pozorovala explozi na povrchu mrtvé hvězdy

3.  7.  2020 | Stanislav Mihulka

Astronomové objevili horký neptun u mladého vzteklého trpaslíka AU Microscopii | Zdroj:  NASA

Astronomové objevili horký neptun u mladého vzteklého trpaslíka AU Microscopii

** Vědci u hvězdy AU Microscopii již dlouho pátrali po exoplanetách ** Nyní konečně slavili úspěch ** Objevili planetu, která dostala název AU Microscopii b

26.  6.  2020 | Stanislav Mihulka | 2

Vědci objevili první důkaz magnetických explozí ohřívajících sluneční koronu | Zdroj:   Luc Viatour, CC-BY-SA-3.0

Vědci objevili první důkaz magnetických explozí ohřívajících sluneční koronu

** Slunce stále skrývá řadu tajemství ** Jedním z nich je záhada extrémně žhavé korony ** Proč je vlastně tak horká a co ji ohřívá?

18.  6.  2020 | Stanislav Mihulka | 2

Mezi Velkým a Malým vozem je na obloze obří kruh. Jde o svědka dávné apokalypsy  | Zdroj:  Stellarium

Mezi Velkým a Malým vozem je na obloze obří kruh. Jde o svědka dávné apokalypsy

** Na obloze je obří kruh vodíku, jehož průměr je 60 stupňů ** Kruh je pozůstatkem po výbuchu supernovy ** K tomu došlo před méně než 1 milionem let ve vzdálenosti 600 světelných let

15.  6.  2020 | Petr Kubala | 7

Umělá inteligence exceluje v objevování masivních hvězdných mláďat | Zdroj:  ESA/D. Ducros, 2013

Umělá inteligence exceluje v objevování masivních hvězdných mláďat

** Astronomové stále více využívají umělé inteligence ** Ty dovedou bleskurychle propátrat ohromné množství dat ** Díky jednomu systému s AI nyní vznikl celý nový katalog „hvězdných mláďat“

10.  6.  2020 | Stanislav Mihulka | 10

Astronomové vystopovali dávnou galaxii v podobě kosmického „ohnivého prstence“ | Zdroj:  ASTRO 3D

Astronomové vystopovali dávnou galaxii v podobě kosmického „ohnivého prstence“

** Astronomové objevili velice zajímavou galaxii ** Připomíná obrovský kosmický donut nebo spíše prsten ohně ** Dotyčná galaxie nese označení R5519 a uprostřed má obrovskou díru

1.  6.  2020 | Stanislav Mihulka | 7

Řešení záhady: Jak vznikají galaxie ve tvaru písmene X? | Zdroj:  NRAO/AUI/NSF; SARAO; DES

Řešení záhady: Jak vznikají galaxie ve tvaru písmene X?

** S galaxiemi ve tvaru X si astronomové dlouho nevěděli rady ** Jejich tvar vysvětlovaly různé hypotézy ** William Cotton a jeho spolupracovníci se nyní rozhodli tuto záhadu vysvětlit