Astronomie

Přečtěte si zajímavé redakční články, které se věnují tématu Astronomie.

Nejmenší známá hvězda oběhne svého partnera za pouhých dvacet minut | Foto: Jingchuan Yu, Beijing Planetarium

Nejmenší známá hvězda oběhne svého partnera za pouhých dvacet minut

** Čínští astronomové objevili hvězdnou soustavu, která zahrnuje hned dva rekordy ** Jde o dvojhvězdu, jejíž součástí je objekt, který lze označit za nejmenší známou hvězdu ** A tento objekt navíc oběhne svého hvězdného partnera za 20,5 minut

27.  2.  2024| Stanislav Mihulka

Astrosnímek týdne: Odysseus na Měsíci | Foto: Intuitive Machines

Astrosnímek týdne: Odysseus na Měsíci

26.  2.  2024| Vojtěch Malý

AstronomieVesmír

Studená sprcha pro astrobiologii: Saturnův Titan zřejmě nemůže hostit život | Foto: ESA/NASA/JPL/University of Arizona

Studená sprcha pro astrobiologii: Saturnův Titan zřejmě nemůže hostit život

** Mnozí si hýčkali naději, že na Titanu bychom mohli nalézt něco živého ** Nový výzkum je ale pro tyto naděje do značné míry studenou sprchou ** Podpovrchový oceán Titanu je totiž prakticky bez organických látek a tudíž neobyvatelný.

20.  2.  2024| Stanislav Mihulka |5

Mimozemský život

Astronomové detekovali kosmickou pavučinu temné hmoty v kupě Vlasů Bereniky | Foto: HyeongHan et al.

Astronomové detekovali kosmickou pavučinu temné hmoty v kupě Vlasů Bereniky

** Astronomové pátrali po přítomnosti pavučiny temné hmoty v kupě galaxií Vlasů Bereniky ** Podařilo se jim detekovat koncové části jejích vláken ** Je to poprvé, kdy byla přítomnost těchto vláken přesvědčivě potvrzena

13.  2.  2024| Stanislav Mihulka |1

Astronomie

Kilonovy představují velkou hrozbu, ale jen do vzdálenosti pár desítek světelných let od místa exploze | Foto: NSF/LIGO/Sonoma State University/A. Simonnet

** Haille Perkinsová a její spolupracovníci se v nedávné studii zaměřili na kilonovy ** Jde o pozoruhodné vesmírné exploze ** Svou jasností odpovídají asi jedné desetině až jedné setině supernovy

5.  2.  2024| Stanislav Mihulka |1

Astronomie

Webbův dalekohled pozoroval spoustu mladých kvasarů ve vesmíru mladším než miliarda let | Foto: S. Munro, CC BY 4.0

** Astronomové se z Technische Universität München zaměřili na velice vzdálené kvasary ** Pozorujeme je ve vesmíru, jemuž bylo méně než 1 miliarda let ** Díky analýzám bylo možné odhadnout věk a hmotnost supermasivních černých děr, které tyto kvasary pohánějí

29.  1.  2024| Stanislav Mihulka

Astronomie

Záhadný objekt ve hvězdokupě je buď nejlehčí černá díra, nebo nejtěžší neutronová hvězda | Foto: Morganoshell, CC BY-SA 4.0

** Vědci s pomocí soustavy radioteleskopů MeerKAT narazili na mimořádně exotický objekt ** Ten se nachází v hvězdném systému s milisekundovým pulsarem, tedy divoce rotující neutronovou hvězdou ** Astronomové však vlastně nevědí, jak tento objekt vypadá

22.  1.  2024| Stanislav Mihulka |3

Astronomie

Stárnoucí hvězdy jsou slibné pro hledání mimozemského života. Už tolik magneticky nebrzdí | Foto: StellarResearcher, CC BY 4.0

** Stáží žlutého trpaslíka 51 Pegasi je srovnatelné se stářím Slunce ** Výsledky jeho analýz potvrzují, že již prošel výrazným zeslabením magnetického brzdění ** Toto zeslabení má závažné důsledky pro planetární systém dané hvězdy a to ve velmi pozitivním smyslu slova

18.  1.  2024| Stanislav Mihulka

Mimozemský život

„Magické ostrovy“ na Titanu jsou zřejmě plovoucí organické ledovce | Foto: NASA/JPL/University of Arizona/University of Idaho

„Magické ostrovy“ na Titanu jsou zřejmě plovoucí organické ledovce

** Na severní polokouli Titanu, se nacházejí světlé skvrny, které se očividně pohybují a navíc existují jen omezenou dobu ** Vědci tyto skvrny objevili v roce 2014 a pokřtili je na „magické ostrovy“ ** S největší pravděpodobností masivní kusy zmrzlých a zároveň velmi porézních organických materiálů

8.  1.  2024| Stanislav Mihulka

Astronomie

Soustava ALMA prozkoumala nejvzdálenější známou spirální galaxii | Foto: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), CC BY 4.0

Soustava ALMA prozkoumala nejvzdálenější známou spirální galaxii

** Před cca 2 roky byla objevena podivuhodná galaxie BRI 1335-0417 v souhvězdí Panny ** Je to nejvzdálenější a nejstarší spirální galaxie, jakou jsme zatím ve vesmíru nalezli ** V jejím objevu sehrála klíčovou roli soustava radioteleskopů ALMA

25.  12.  2023| Stanislav Mihulka |1

Astronomie

Planetka Chiron nemá klasické prstence, ale něco mnohem podivnějšího | Foto: Celestia Team, GNU General Public License

Planetka Chiron nemá klasické prstence, ale něco mnohem podivnějšího

** Chiron je pozoruhodnou planetkou ze skupiny kentaurů ** V roce 1989 vyšlo najevo, že se kromě jiných zvláštností chová jako kometa ** Postupně se ukázalo, že takové chování není mezi kentaury nic výjimečného

11.  12.  2023| Stanislav Mihulka |1

Slavná Halleyova kometa brzy zamíří zpět k Zemi | Foto: NASA

Slavná Halleyova kometa brzy zamíří zpět k Zemi

8.  12.  2023| Jiří Černý |3

Vesmír

Vědci objevili obří planetu. Teoreticky by ani neměla existovat | Foto: Penn State / Penn State. Creative Commons

Vědci objevili obří planetu. Teoreticky by ani neměla existovat

7.  12.  2023| Jiří Černý |5

Astronomie

Čínský rover pod povrchem Marsu objevil záhadné struktury z ledu | Foto:  中国新闻网, CC BY 3.0

Čínský rover pod povrchem Marsu objevil záhadné struktury z ledu

4.  12.  2023| Jiří Černý

MarsVesmír

Pavoučí pulzary trhají na kusy hvězdy v kulové hvězdokupě Omega Centauri | X-ray: NASA/CXC/SAO; Optical: NASA/ESA/STScI/AURA; IR:NASA/JPL/Caltech; Image Processing: NASA/CXC/SAO/N. Wolk

Pavoučí pulzary trhají na kusy hvězdy v kulové hvězdokupě Omega Centauri

4.  12.  2023| Stanislav Mihulka |3

Astronomie

Intergalaktická potulná hvězda může uvrhnout Sluneční soustavu do naprostého chaosu | Foto: NASA, H. Ford (JHU), G. Illingworth (UCSC/LO), M.Clampin (STScI), G. Hartig (STScI), ACS Science Team a ESA

29.  11.  2023| Jiří Černý |8

KatastrofySluneční soustava

Spirální galaxie podobné Mléčné dráze jsou v našem okolí překvapivě vzácné | Foto: David (Deddy) Dayag, CC BY-SA 4.0

Spirální galaxie podobné Mléčné dráze jsou v našem okolí překvapivě vzácné

** Spirální galaxie jsou v našem širším galaktickém sousedství až překvapivě vzácné ** Pro astronomy to byla velká záhada ** Proč by právě tyto galaxie měly být ojedinělé?

27.  11.  2023| Stanislav Mihulka |1

Astronomie

Sonda Juno na povrchu Jupiterova měsíce detekovala soli a organické sloučeniny | Foto: Needpix.com

Sonda Juno na povrchu Jupiterova měsíce detekovala soli a organické sloučeniny

7.  11.  2023| Jiří Černý |1

JupiterAstronomieMěsíc

Astronomové vytěžili ze starých dat teleskopu Kepler systém se sedmi planetami | Foto: NASA/Daniel Rutter

Astronomové vytěžili ze starých dat teleskopu Kepler systém se sedmi planetami

** Odborníci použili data mise teleskopu Kepler k sestavení nové verze katalogu exoplanet či kandidátů na exoplanety ** Ten nám poskytne nové a detailnější informace o mnoha z nich ** Pěkným příkladem je pozoruhodný planetární systém hvězdy, která nese označení Kepler 385

6.  11.  2023| Stanislav Mihulka

ExoplanetyAstronomie

Vesmírné dalekohledy odhalily v atmosféře Jupiteru tryskové proudění s rychlostí přes 500 km/h | Ilustrace: AI Midjourney.

31.  10.  2023| Karel Kilián |2