Atmosféra

Atmosféra nás zajímá stejně jako vás, k tomuto tématu jsme připravili už řadu zajímavých článků. Přečtěte si je.

10.  6.  2020 | Karel Kilián | 9

Vědci našli místo s nejčistším vzduchem na Zemi

10.  6.  2020 | Karel Kilián | 8

Planetární sonda MAVEN zmapovala elektrické proudy v okolí Marsu | Zdroj:  NASA/Goddard/MAVEN/CU Boulder/SVS/Cindy Starr

Planetární sonda MAVEN zmapovala elektrické proudy v okolí Marsu

** Sonda MAVEN zmapovala elektrické proudy v okolí Marsu ** Tyto elektrické proudy jsou z našeho pohledu velmi významné ** Podle všeho totiž hrají zásadní roli v unikání atmosféry Marsu do vesmíru

5.  6.  2020 | Jiří Černý,

Jaké bude počasí? 10 tipů na meteorologické aplikace a služby

** Počasí je vyhlášené svou vrtkavostí ** Existuje mnoho meteorologických aplikací a služeb ** Vybrali jsme 10 osvědčených služeb a aplikací pro předpověď počasí

10.  4.  2020 | Karel Kilián | 12

Moderní věda rozluštila astronomickou záhadu „rudého znamení“ z japonské historie | Zdroj:   Arctic light Frank Olsen, Norway, CC BY-SA 3.0

** Před 1 400 lety zažilo Japonsko podivuhodný nebeský úkaz ** Na obloze se objevilo ohromné „rudé znamení“ ** Byla to polární záře, nebo kometa?

8.  4.  2020 | Stanislav Mihulka | 2

Dalekohledu za 250 miliard pomohou při výzkumu exoplanet amatéři. Češi jsou napřed | Zdroj:  Exoplanet Watch

** Při pozorování atmosfér exoplanet nejdražším dalekohledem v historii mohou pomoci amatéři ** Ti mohou pozorovat tranzity exoplanet a upřesňovat jejich efemeridy ** A to i malým dalekohledem

7.  4.  2020 | Petr Kubala | 1

Slibný svět: Superzemě K2-18b by mohla být obyvatelnou planetou | Zdroj:   ESA/Hubble, M. Kornmesser, CC BY 4.0

Slibný svět: Superzemě K2-18b by mohla být obyvatelnou planetou

** Z našeho pohledu je exoplaneta K2-18b dost exotický svět ** Rok tam trvá jen 33 dní a atmosféra je bohatá na vodík ** Nový výzkum však ukázal, že by mohla být obyvatelná

2.  3.  2020 | Stanislav Mihulka | 5

Jak bude znít první marsovský vrtulník? Skoro jako tripodi z Války světů  | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech

Jak bude znít první marsovský vrtulník? Skoro jako tripodi z Války světů

** Po polovině července odstartuje k Marsu nový americký rover Mars 2020. ** Na palubě bude mít i první mimozemský vrtulník. ** Unikátní stroj se bude muset poprat s krutými podmínkami rudé planety.

12.  1.  2020 | Petr Kubala | 6

Geologický proces, nebo život? Množství kyslíku v atmosféře Marsu se podivně mění | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech/MSSS

** Koncentrace kyslíku se na Marsu mění i jinak, než jen vlivem střídání ročních období. ** Pro vědce jsou tyto změny velkou záhadou. ** Kromě kyslíku se mění také koncentrace metanu.

13.  11.  2019 | Petr Kubala | 14

Jak to vypadá na povrchu údajně obyvatelné exoplanety K2-18b?  | Zdroj:  ESA/Hubble, M. Kornmesser

Jak to vypadá na povrchu údajně obyvatelné exoplanety K2-18b?

** Exoplaneta K2-18b je popisována jako obyvatelná. Na jejím povrchu ale budou panovat extrémní podmínky ** Planeta má mnohem blíže k Neptunu než k Zemi.

14.  9.  2019 | Petr Kubala | 6