Auto, ve kterém můžete pracovat i spát a ono přitom samo pojede: Volvo 360c

Švédská automobilka ve středu představila svůj koncept plně autonomního automobilu Volvo 360c. Vozidlo má být natolik samostatné, že ani nemá volant a cestující v něm může místo řízení třeba spát, píše Mashable.

Volvo 360c má dosáhnout nejvyššího, tedy pátého stupně autonomie. To v praxi znamená, že bude plně řízené počítačem ve všech prostředích a situacích. K dosažení těchto cílů Švédové představili nový „jazyk“ vnějších světel, která komunikují s ostatními účastníky provozu prostřednictvím zvuků, barev a dalších vizuálních prvků.

Nutno podotknout, že ze strany Volva nejde o první návrh autonomního automobilu. Již v roce 2015 automobilka představila svůj Concept 26, který však ještě počítal s víceméně tradičním provedením s volantem a řidičem. Volvo 360c jde v tomto směru ještě o kousek dál a řidiče v podstatě eliminuje do role pasivního pasažéra.

Nebudeme řídit, ale pracovat či odpočívat

Cílem vozidla tedy nebude poskytovat řidičské zážitky, ale dopravit svého majitele z jednoho bodu do druhého. Ten má být jen pasivním účastníkem – může se například kochat krajinou, odpočívat, pracovat na notebooku, nebo si uvařit kávu v palubním kávovaru.

Koncept vypadá jako kombinace futuristického SUV a minivanu. Interiér je ukázkou toho, jakým způsobem budeme v budoucnu cestovat – namísto sezení na obvyklém sedadle řidiče nebo spolujezdce je model 360c postaven spíše jako autobus nebo kancelář.

Dá se říci, že takto autonomní vůz bude konkurentem letecké a železniční dopravy, zejména té na krátké vzdálenosti. Cestující nastoupí, auto ho odveze do nastaveného cíle, kde vystoupí. Jízdu si přitom bude užívat v relativním klidu, neboť Volvo 360c má mít tichý elektrický pohon.

Jednou z možných rolí, kde by se tento automobil mohl uplatnit, je vozidlo taxislužby. Svým zákazníkům by kromě klidu a pohodlí mohl nabídnout dojezd až 300 kilometrů na jedno nabití.

Volvo v segmentu autonomních vozidel

Volvo se snaží uspět na trhu autonomních vozidel s omezenějšími zdroji než například BMW nebo Audi. Očekává, že automobily bez řidiče budou do roku 2025 představovat třetinu prodejů, přičemž v polovině případů se bude jednat o elektromobily.

Dosavadní ambice Volva byly úzce spjaty s firmou Uber, která provozovala flotilu autonomních vozů Volvo XC90. Program však byl pozastaven poté, co vozidlo v autonomním režimu srazilo a zabilo chodkyni. Výkonný ředitel Hakan Samuelsson uvedl, že partnerství s Uberem pokračuje a během dvou let firma dodá až 24 000 vozů.

Diskuze (16) Další článek: Taxify začalo poskytovat jízdu na elektrokoloběžkách, nejspíš se objeví i v Česku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,