Karel Javůrek

Sledujte Živě.cz na Facebooku
Vědci začali mapovat strukturu mozku se všemi jednotlivými neurony | Zdroj:  Original uploader was Nrets at en.wikipedia, CC BY 2.5

Vědci začali mapovat strukturu mozku se všemi jednotlivými neurony

12.  8.  2017 | Karel Javůrek | 6

Nový algoritmus dokáže z ničeho naučit robota chodit přes překážky i hrát různé sporty

** Vědci vytvořili nový algoritmus, který dokáže robota naučit pohybu v neznámém a náročném prostředí ** Robot se díky univerzálnímu algoritmu dokáže naučit i různé sporty, třeba i fotbal ** Použití těchto systémů lze očekávat jak ve hrách, tak i u reálných robotů

5.  8.  2017 | Karel Javůrek | 4

Nový způsob snímání 3D objektů používá starý dobrý Archimédův zákon

** Vědci vyvinuli nový systém snímání a rekonstrukce trojrozměrných objektů ** Technologie využívá Archimédův zákon o vztlaku kapalin vůči objemu ponořeného objektu ** Systém dosahuje vysoké přesnosti a poradí si i tam, kde laserové snímání nelze použít

29.  7.  2017 | Karel Javůrek | 13

Nový solární článek dokáže zachytit téměř veškerou energii světelného spektra ze Slunce | Zdroj:  Anuragrana18, CC BY-SA 4.0

** Vědci vytvořili nový typ solárního článku, který se pyšní neuvěřitelnou efektivitou ** Speciální trojrozměrná struktura dokáže zachytit téměř všechny vlnové délky světla ze Slunce ** Systém solárního článku využívá koncentrátorových čoček pro světlo

22.  7.  2017 | Karel Javůrek | 20

Roboti už rozpoznají i předměty, které nikdy předtím neviděli

** Vědci vymysleli novou technologii pro rozpoznávání objektů ** Roboti dokážou zjistit, o jaký předmět nejspíše jde, i když nemají přesný nebo celý obraz ** Systém rozpoznávání překonává dosavadní rekordy a je dle měření nejlepší na světě

15.  7.  2017 | Karel Javůrek | 1

Nový typ umělé inteligence dokáže rychle rozpoznat zbraň ve videu, může to způsobit revoluci v bezpečnosti | Zdroj: Demolition Man (film)

** Vědci vytvořili novou umělou inteligenci na rozpoznávání zbraní ve videu ** Systém je extrémně efektivní a rychlý ** Rozpoznávání v reálném čase by mohlo způsobit převrat v bezpečnosti

8.  7.  2017 | Karel Javůrek | 17

Pozor na co myslíte, hackeři dokážou z vašich mozkových vln odhalit hesla | Zdroj: Emotiv

Pozor na co myslíte, hackeři dokážou z vašich mozkových vln odhalit hesla

** Vědci zjistili, že pomocí EEG lze zpětně zrekonstruovat, na jaké znaky při zadávání hesla myslíte ** S příchodem levných mobilních EEG zařízení hrozí bezpečnostní riziko ** Hackeři mohou díky snímání zjistit složité heslo mnohem jednodušeji

1.  7.  2017 | Karel Javůrek | 7

Nový systém skenování z dronu dokáže pomocí Wi-Fi vidět skrz zeď

** Vědci vytvořili systém, který dokáže pomocí Wi-Fi vidět skrze zeď ** V kombinaci s drony lze rychle a snadno vytvořit 3D model celé místnosti ** Technologie najde uplatnění například i u záchranných operacích

24.  6.  2017 | Karel Javůrek | 4

Samořízená auta nebudou muset najet miliardy kilometrů, aby se naučila řídit. Vědci vymysleli jednodušší řešení

** Aby byla auta zcela autonomní, musí najet miliardy kilometrů v reálném provozu a situacích ** Vědci ale našli způsob, jak vše zjednodušit a snížit nutný počet najetých kilometrů ** Nároky se sníží až o 99,9 %

22.  6.  2017 | Karel Javůrek | 4

Nový systém učení umělé inteligence využívá pouze světelného procesoru

** Vědci vytvořili systém umělé inteligence, který nevyužívá elektroniky ** Logické obvody jsou tvořené opticky a pracují se světlem ** Učící se světelné čipy mohou být do budoucna efektivnější z pohledu výkonu i spotřeby

17.  6.  2017 | Karel Javůrek

Hromadné násilí dětí na robotech donutilo inženýry vymyslet nový systém obrany a úniku

** První roboti musí čelit hromadnému násilí od dětí ** Inženýři museli vymyslet způsob, jak minimalizovat počet útoků ** Hlavní je se vyvarovat většímu počtu dětí

10.  6.  2017 | Karel Javůrek | 32

IBM představilo první 5nm čip, je založený na novém typu tranzistorů | Zdroj: IBM

IBM představilo první 5nm čip, je založený na novém typu tranzistorů

5.  6.  2017 | Karel Javůrek | 11

MegaBots: souboj obřích mechrobotů řízených člověkem se blíží

** Americký obří robot od MegaBots se utká s japonským obřím robotem ** MegaBots Mk.III má hmotnost 12 tun a výrobní cenu 2,5 milionů dolarů ** Na projektu se podílí spoustu známých společností, včetně Intelu a NASA

3.  6.  2017 | Karel Javůrek | 16

O-R3: první bezpečnostní robot, který kombinuje autonomní vozítko a dron

** Na světě je první hybridní autonomní robot, který kombinuje vozítko a dron ** O-R3 je zaměřen na bezpečnost a hlídání okolí ** Robot dokáže rozpoznávat tváře nebo třeba registrační značky automobilů

27.  5.  2017 | Karel Javůrek | 1

První čtyřnohý robot vytvořený na 3D tiskárně, který zvládne chodit po kamení i písku | Zdroj: UC San Diego Jacobs School of Engineering

** Inženýři vytvořili unikátního robota pomocí 3D tiskárny ** Robot má čtyři nohy a k pohybu využívá vzduchovou pumpu ** Konstrukce umožňuje pohyb i na náročném povrchu, jako je písek nebo kamení

20.  5.  2017 | Karel Javůrek | 5

První autonomní lodě s elektrickým pohonem vyplují v roce 2020, nahradí kamiony | Zdroj: Další informace

První autonomní lodě s elektrickým pohonem vyplují v roce 2020, nahradí kamiony

13.  5.  2017 | Karel Javůrek | 20

Chit: chemický bit umožňuje ukládání informací pomocí kapek

** Vědci vytvořili první paměť založenou na chemickém bitu ** „Chit“ využívá chemické reakce tří kapek, mezi kterými dochází k oscilační reakci ** K přepínání stavu se používá světlo

7.  5.  2017 | Karel Javůrek | 4

Nové rozhraní usnadňuje ovládání robotů v trojrozměrném prostoru, stačí pouze vybrat a kliknout | Zdroj: Georgia Tech

** Vědci vytvořili nový systém, který zlepšuje efektivitu ovládání robotů ** Nahrazuje komplikované trojrozměrné grafické ovládání, které vyžadovalo hodně kroků ** Nově stačí pouze kliknout na předmět na dvourozměrném snímku a robot úkon zpracuje

29.  4.  2017 | Karel Javůrek | 2

Zahřívá se vám počítač? Vědci vymysleli způsob, jak využít odpadní teplo k napájení dalšího počítače

** Procesory, grafické karty a další čipy generují obrovské množství tepla, které je nevyužité ** Vědci vymysleli způsob, jak teplo využít podobně jako elektřinu i v nanometrových velikostech ** Pomocí tepla by tak bylo možné napájet nové formy tepelných počítačů

22.  4.  2017 | Karel Javůrek | 2