Jaroslav Petr

Sledujte Živě.cz na Facebooku
Geny pro bílou kůži jsme podědili od Afričanů

17.  10.  2017 | Jaroslav Petr | 30

Chirurgickému šití pomalu zvoní hrana

** Odloží chirurgové jehly, nitě a svorky? Nové lepidlo dokonale scelí okraje ran ** Nepovolí ani u tkání, které jsou v neustálém pohybu ** I po zatuhnutí zůstává lepený spoj dokonale pružný a napomáhá hojení

9.  10.  2017 | Jaroslav Petr | 4

V osmnácti jako v patnácti: Dnešní děti se do dospívání nehrnou!

** V dnešní hektické době se může zdát, že děti pospíchají, aby užuž byly dospělé ** Nejnovější výzkumy amerických dětských psychologů ale svědčí o opaku ** Mládež se do dospěláckých aktivit dvakrát nehrne

2.  10.  2017 | Jaroslav Petr | 7

Lenost okoukají děti od rodičů už v útlém věku

** Když roční dítě vidí, že vytrvalost vede k úspěchu, jeho ochota poprat se s problémy roste ** Když s ničím takovým konfrontováno není, jeho odhodlání ke zdolávání překážek klesá ** Plyne to z nové studie amerických psychologů z bostonského Massachusetts Institute of Technology

25.  9.  2017 | Jaroslav Petr | 5

Hledáte účinný lék na nespavost? Pořiďte si psa!

** „Živý lék“ proti nespavosti předepisují lékaři z věhlasné Mayo Clinic ** Lidé, kteří sdílejí ložnici se psem, spí kvalitněji ** Studie však varuje: Neberte si psa do postele!

18.  9.  2017 | Jaroslav Petr | 4

Posvátné hodnoty aneb proč jsou lidé ochotní položit život za Islámský stát

** Pryč jsou doby „bratrů ve zbrani“ ** Ochota obětovat život v boji má dnes jiné důvody než za 2. světové války ** U bojovníků Islámského státu a mnoha dalších hraje prim oddanost posvátným hodnotám

11.  9.  2017 | Jaroslav Petr | 7

Čtyři šálky kávy denně prodlužují život

5.  9.  2017 | Jaroslav Petr | 20

Sportovci se možná budou dopovat střevními bakteriemi!

** Druhová skladba střevních bakterií ovlivňuje výkonnost sportovců ** Vědci hledají bakterie, které by zvýšily výkonnosti závodníkům z různých sportovních odvětví ** Budoucnost patří „střevnímu dopingu“, při kterém je sportovci cíleně přebudována mikrobiální osádka střev

28.  8.  2017 | Jaroslav Petr | 3

Prasata bez „dědičných“ virů otevírají cestu k transplantacím zvířecích orgánů lidem

** Po celém světě narážejí lékaři na zoufalý nedostatek orgánů vhodných pro transplantace ** Velké naděje vkládají vědci do orgánů prasat, jejichž dědičnou informaci upravili genoví inženýři ** Nyní vědci vyřešili jeden z klíčových problémů tzv. xenotransplantací – zbavili prasata „dědičných“ virů

21.  8.  2017 | Jaroslav Petr | 2

Kanaďané jedí jako první na světě geneticky modifikované maso

14.  8.  2017 | Jaroslav Petr | 35

Špatná zpráva: Cukrovka může být nakažlivá

** Při cukrovce II. typu se ve slinivce hromadí „zašmodrchaný“ protein ** Ten se chová podobně jako priony vyvolávající Creutzfeldt-Jakobovu chorobu či „nemoc šílených krav“ ** Mohla by tedy cukrovka II. typu být nakažlivá?

7.  8.  2017 | Jaroslav Petr | 2

Začaly snahy o přepisování dědičné informace v lidských embryích

** Po Číňanech začali upravovat DNA v lidských embryích i vědci v USA ** První americká studie cílí na závažnou dědičnou chorobu ** Vylepšování lidí podle amerických vědců nehrozí

31.  7.  2017 | Jaroslav Petr

Bohatství či chudobu máme vepsanou ve tváři

** Naše zámožnost či chudoba nejsou patrné jen z auta, kterým jezdíme, či z hodinek, jaké nosíme na zápěstí ** Majetnost lze vyčíst i ze zcela neutrálního výrazu naší tváře ** Alespoň to plyne ze studie provedené odborníky z University of Toronto

24.  7.  2017 | Jaroslav Petr | 8

Jak rychle a levně vyrobit v laboratoři smrtící virus

** Vymýcení pravých neštovic trvalo desetiletí a stálo miliardy ** Kanadský tým ukázal, že návrat viru této smrtící choroby lze zvládnout během půl roku ** Náklady činily pouhých 100 000 dolarů

17.  7.  2017 | Jaroslav Petr

Zlatý banán: Šance na přežití pro 700 000 dětí

** Každý rok zemře na světě 700 000 dětí na nedostatek vitamínu A ** Australští vědci vyšlechtili banánovník, jehož plody zajistí potřebný přísun vitamínu A u dětí žijících v rizikových oblastech ** V Ugandě by se mohl „zlatý banán“ pěstovat už za čtyři roky, tedy pokud do hry nevstoupí ekologičtí aktivisté

10.  7.  2017 | Jaroslav Petr | 37

Sportovci možná dopingem získávají jen psychickou výhodu

** Hormon erytropoetin řídí v našem těle produkci červených krvinek ** Sportovci zneužívají lékovou formu hormonu k dopingu, který jim má zajistit vyšší vytrvalost ** Nová studie ale ukazuje, že doping erytropoetinem sportovní výkonnost nezvyšuje

3.  7.  2017 | Jaroslav Petr | 5

Krásně opálená kůže i bez ultrafialového záření? Žádný problém!

** Opalování na slunci nebo v soláriu je spojeno s nezanedbatelným rizikem vzniku zhoubného melanomu ** Vědci nyní objevili látku, která nás opálí bez toho, že bychom se museli vystavit nebezpečnému UV záření ** Takto zhnědlá kůže nás navíc účinně ochrání před spálením sluncem i vznikem kožních nádorů

26.  6.  2017 | Jaroslav Petr | 7

„Moudrost davu“ se rodí z rovných vztahů

** Když výsledek nějakého dění odhaduje větší počet lidí, pak „průměr“ jejich soudů je často lepší než stanovisko jednoho experta ** Někdy ale skupiny „zhloupnou“, chovají se jako stádo a propadají tzv. syndromu skupinového myšlení ** Vědci nyní ukázali, že o „chytrosti“ týmu rozhoduje charakter vztahů, jaké ve skupině vládnou

19.  6.  2017 | Jaroslav Petr | 10

Elixír mládí vymaže staré buňky z těla

** Jak stárneme, hromadí se nám v těle buňky, které už se nedokážou dále množit ** Na jedné straně sehrávají významnou roli při obnově tkání, ale na druhé straně nám zadělávají na nejrůznější zdravotní obtíže ** Korejští vědci tyto buňky již dokázali eliminovat z kolen myší a nyní jsou na řadě kolena seniorů

13.  6.  2017 | Jaroslav Petr | 11

Nové antibiotikum je 25000krát silnější než jeho předchůdce

5.  6.  2017 | Jaroslav Petr | 13

Nevyspalý mozek požírá sám sebe!

30.  5.  2017 | Jaroslav Petr | 5

V Americe vytiskli ve 3D náhradní vaječník

23.  5.  2017 | Jaroslav Petr | 7

Homosexualita mužů je nejspíš opravdu dědičná

** Na první pohled nedává dědičnost homosexuality z evolučního hlediska valný smysl ** Vlohy homosexuálů totiž mají malou šanci k přenosu na další generace a nenesou zjevnou evoluční výhodu ** Studium „třetího pohlaví“ mezi mexickými indiány však naznačuje, že homosexualita mužů má jasný dědičný základ

15.  5.  2017 | Jaroslav Petr | 46

Bezlepková dieta srdci zdravých lidí neprospívá!

** Lidé trpící celiakií jsou odkázáni na potraviny, které neobsahují lepek ** Stále populárnější je ale bezlepková dieta i mezi zdravými lidmi ** Nejnovější studie však tuto dietu zdravým lidem nedoporučuje