Jaroslav Petr

Sledujte Živě.cz na Facebooku
Kanaďané jedí jako první na světě geneticky modifikované maso

14.  8.  2017 | Jaroslav Petr | 34

Špatná zpráva: Cukrovka může být nakažlivá

** Při cukrovce II. typu se ve slinivce hromadí „zašmodrchaný“ protein ** Ten se chová podobně jako priony vyvolávající Creutzfeldt-Jakobovu chorobu či „nemoc šílených krav“ ** Mohla by tedy cukrovka II. typu být nakažlivá?

7.  8.  2017 | Jaroslav Petr | 2

Začaly snahy o přepisování dědičné informace v lidských embryích

** Po Číňanech začali upravovat DNA v lidských embryích i vědci v USA ** První americká studie cílí na závažnou dědičnou chorobu ** Vylepšování lidí podle amerických vědců nehrozí

31.  7.  2017 | Jaroslav Petr

Bohatství či chudobu máme vepsanou ve tváři

** Naše zámožnost či chudoba nejsou patrné jen z auta, kterým jezdíme, či z hodinek, jaké nosíme na zápěstí ** Majetnost lze vyčíst i ze zcela neutrálního výrazu naší tváře ** Alespoň to plyne ze studie provedené odborníky z University of Toronto

24.  7.  2017 | Jaroslav Petr | 8

Jak rychle a levně vyrobit v laboratoři smrtící virus

** Vymýcení pravých neštovic trvalo desetiletí a stálo miliardy ** Kanadský tým ukázal, že návrat viru této smrtící choroby lze zvládnout během půl roku ** Náklady činily pouhých 100 000 dolarů

17.  7.  2017 | Jaroslav Petr

Zlatý banán: Šance na přežití pro 700 000 dětí

** Každý rok zemře na světě 700 000 dětí na nedostatek vitamínu A ** Australští vědci vyšlechtili banánovník, jehož plody zajistí potřebný přísun vitamínu A u dětí žijících v rizikových oblastech ** V Ugandě by se mohl „zlatý banán“ pěstovat už za čtyři roky, tedy pokud do hry nevstoupí ekologičtí aktivisté

10.  7.  2017 | Jaroslav Petr | 37

Sportovci možná dopingem získávají jen psychickou výhodu

** Hormon erytropoetin řídí v našem těle produkci červených krvinek ** Sportovci zneužívají lékovou formu hormonu k dopingu, který jim má zajistit vyšší vytrvalost ** Nová studie ale ukazuje, že doping erytropoetinem sportovní výkonnost nezvyšuje

3.  7.  2017 | Jaroslav Petr | 5

Krásně opálená kůže i bez ultrafialového záření? Žádný problém!

** Opalování na slunci nebo v soláriu je spojeno s nezanedbatelným rizikem vzniku zhoubného melanomu ** Vědci nyní objevili látku, která nás opálí bez toho, že bychom se museli vystavit nebezpečnému UV záření ** Takto zhnědlá kůže nás navíc účinně ochrání před spálením sluncem i vznikem kožních nádorů

26.  6.  2017 | Jaroslav Petr | 7

„Moudrost davu“ se rodí z rovných vztahů

** Když výsledek nějakého dění odhaduje větší počet lidí, pak „průměr“ jejich soudů je často lepší než stanovisko jednoho experta ** Někdy ale skupiny „zhloupnou“, chovají se jako stádo a propadají tzv. syndromu skupinového myšlení ** Vědci nyní ukázali, že o „chytrosti“ týmu rozhoduje charakter vztahů, jaké ve skupině vládnou

19.  6.  2017 | Jaroslav Petr | 10

Elixír mládí vymaže staré buňky z těla

** Jak stárneme, hromadí se nám v těle buňky, které už se nedokážou dále množit ** Na jedné straně sehrávají významnou roli při obnově tkání, ale na druhé straně nám zadělávají na nejrůznější zdravotní obtíže ** Korejští vědci tyto buňky již dokázali eliminovat z kolen myší a nyní jsou na řadě kolena seniorů

13.  6.  2017 | Jaroslav Petr | 11

Nové antibiotikum je 25000krát silnější než jeho předchůdce

5.  6.  2017 | Jaroslav Petr | 13

Nevyspalý mozek požírá sám sebe!

30.  5.  2017 | Jaroslav Petr | 5

V Americe vytiskli ve 3D náhradní vaječník

23.  5.  2017 | Jaroslav Petr | 7

Homosexualita mužů je nejspíš opravdu dědičná

** Na první pohled nedává dědičnost homosexuality z evolučního hlediska valný smysl ** Vlohy homosexuálů totiž mají malou šanci k přenosu na další generace a nenesou zjevnou evoluční výhodu ** Studium „třetího pohlaví“ mezi mexickými indiány však naznačuje, že homosexualita mužů má jasný dědičný základ

15.  5.  2017 | Jaroslav Petr | 46

Bezlepková dieta srdci zdravých lidí neprospívá!

** Lidé trpící celiakií jsou odkázáni na potraviny, které neobsahují lepek ** Stále populárnější je ale bezlepková dieta i mezi zdravými lidmi ** Nejnovější studie však tuto dietu zdravým lidem nedoporučuje

9.  5.  2017 | Jaroslav Petr | 6

Paleodieta a zubní kazy: lovci mají horší zuby než sběrači

** Výzkum chrupu lovců a sběračů z Afriky skončil překvapením - mužům se zuby kazí, ženám ne! ** Nejzdravější zuby mají sběračky, které se živí především rostlinnou stravou ** Maso či produkty zemědělství však za kazy přímo nemohou

2.  5.  2017 | Jaroslav Petr | 8

První důkaz o „vyšším stavu vědomí“ navozeném drogami

** Pod vlivem psychedelických drog překvapivě narůstá různorodost aktivit našeho mozku ** Pestrost aktivit mozku je podstatně vyšší, než když bdíme a zabýváme se běžnými činnostmi ** Britští vědci to hodnotí jako „vyšší stav vědomí“

24.  4.  2017 | Jaroslav Petr | 7

Kdo dostane infarkt?

** Není snadné správně odhadnout, jestli konkrétnímu pacientovi hrozí selhání srdce ** Počítače vybavené umělou inteligencí to už dnes umějí lépe než lékaři ** Ročně by mohly zachránit životy milionům lidí

18.  4.  2017 | Jaroslav Petr | 3

Na infarkt myokardu půjdou lékaři se sprejem

** Lékaři vyvíjejí „záplaty“ na srdce poškozené infarktem ** Jak ale srdce záplatovat, aby přitom nemuseli otevřít pacientův hrudník? ** Američtí a čínští bioinženýři vyvinuli novou metodu, která srdce spolehlivě zalepí bez náročné operace

4.  4.  2017 | Jaroslav Petr | 3

Nejzdravější cévy na světě mají indiáni z Amazonie

27.  3.  2017 | Jaroslav Petr

Seniory chrání před oslepnutím léčba jejich vlastními buňkami

** Objev, za který se v roce 2012 udělovala Nobelova cena, zachraňuje zrak ** Zlepšení zraku nastalo bezprostředně po operaci ** Ani po třech letech se nedostavily komplikace

21.  3.  2017 | Jaroslav Petr

Kouknu, jak vypadáš, a řeknu ti, jak se jmenuješ

** Typ osobnosti se může promítnout do výrazu tváře ** I proto lidi navzdory všem doporučením běžně posuzujeme podle zevnějšku ** Izraelští vědci došli k závěru, že z tváře lze s určitou pravděpodobností vyčíst dokonce i jméno

13.  3.  2017 | Jaroslav Petr | 2

Na koni za výkonnějším mozkem | Zdroj:  Shutterstock

Na koni za výkonnějším mozkem

** Jízda na koni má na děti celou řadu příznivých účinků ** Patří k nim i lepší duševní rozvoj ** Jakým mechanismem jízda k rozvoji mozku přispívá, odhalili japonští vědci

6.  3.  2017 | Jaroslav Petr | 2

Trpíte ekzémem? Zaženou ho bakterie!

27.  2.  2017 | Jaroslav Petr | 1