Stanislav Mihulka

Sledujte Živě.cz na Facebooku
Pozemské mikroorganismy mohou cestovat vesmírem na kosmickém prachu

** Nový výzkum Edinburské univerzity potvrdil cestování mikroorganismů vesmírem ** Mikroorganismy si mohou „stopnout“ částice kosmického prachu a přesouvat na nich mezi planetami jednoho planetárního systému ** Pokud ale jde o cestování mikroorganismů mezi hvězdami, tak tam jsou odborníci mnohem skeptičtější

Včera | Stanislav Mihulka

Máme galaktické dvojče: NGC 2718 z Hydry jako by z oka vypadla Mléčné dráze!

** Vědci nedávno uspěli v hledání galaxie, která jako by z oka vypadla naší Galaxii ** Nachází se 180 milionů světelných let od nás a Mléčné dráze je podobná nejen svou strukturou, ale i dvojicí satelitních galaxií ** Ty jsou u velké galaxie relativně krátkou dobu

22.  11.  2017 | Stanislav Mihulka | 4

Laboratoř 3D válčení naučí důstojníky velet ve vesmírném prostoru | Zdroj:  DARPA

Laboratoř 3D válčení naučí důstojníky velet ve vesmírném prostoru

** Z vesmíru se postupně stává možné bojiště budoucnosti a vojáci se na to musí co nejlépe připravit ** Odborníci z DARPA proto vyvíjejí digitální laboratoř, kde se budou američtí důstojníci připravovat na operace ve vesmírném prostoru ** Měla by to být virtuální bojová zóna ve vesmíru, kde si důstojníci osahají prostředí vesmíru se všemi jeho riziky

16.  11.  2017 | Stanislav Mihulka | 7

Robotické a plně autonomní ponorky přinesou do oceánu revoluci ve válčení | Zdroj:   Lockheed Martin

Robotické a plně autonomní ponorky přinesou do oceánu revoluci ve válčení

10.  11.  2017 | Stanislav Mihulka | 3

Slapové síly zřejmě po miliardy let ohřívají měsíc Enceladus. Podle některých teorií by mohl být obyvatelný | Zdroj:  NASA

** Enceladus je ledový měsíc Saturnu, který by mohl mít podpovrchový kapalný oceán ** Má nejspíš jádro, které umožňuje udržovat hydrotermální aktivitu v jeho nitru ** Podle některých teorií by Enceladus mohl být obyvatelný.

9.  11.  2017 | Stanislav Mihulka | 2

Američtí mariňáci brzy dostanou phasery. Vypadají skoro jako ty ze Star Treku! | Zdroj:  B.E. Myers & Co., Inc.

Američtí mariňáci brzy dostanou phasery. Vypadají skoro jako ty ze Star Treku!

** Američtí mariňáci brzy dostanou nové zbraně, které jsou docela podobné phaserům ze Star Treku ** Jejich zeleným paprskem je možné varovat přátele anebo odstrašit protivníka, aniž by bylo nutné vystřelit jediný náboj ** Tyto „phasery“ využívají technologii laserového měřiče vzdálenosti

2.  11.  2017 | Stanislav Mihulka | 10

Jak veleobr Zeta Puppis roztáčí své hvězdné vichry? Nějak s nimi souvisejí skvrny na povrchu hvězdy

** Zeta Puppis je obrovská a divoká hvězda, modrý veleobr spektrální třídy O ** Na svém povrchu má jasné skvrny, které ovlivňují hvězdné vichry ** Ty rotují tak svižně, že se veleobr otočí jednou za 1,78 dne

1.  11.  2017 | Stanislav Mihulka

Krize na Korejském poloostrově: Jižní Korea vyvíjí blackoutové bomby | Zdroj:  Photo by Marko M, CC-BY-SA-3.0

Krize na Korejském poloostrově: Jižní Korea vyvíjí blackoutové bomby

** Napětí na Korejském poloostrově nepolevuje ** Jižní Korea nemá k dispozici jaderné zbraně, takže se musí spoléhat na jiná řešení ** Vojenští odborníci demokratického Jihu mimo jiné vyvíjejí takzvané blackoutové nebo též grafitové bomby

26.  10.  2017 | Stanislav Mihulka | 18

Co je zač exoměsíc plynného obra v soustavě Kepler-1625?

** Letos v červenci se objevily zprávy o prvním objevu údajného exoměsíce ** Jde o planetární systém hvězdy Kepler-1625 ze souhvězdí Labutě, která je podobná Slunci ** Skutečně se ale jedná o exoměsíc?

25.  10.  2017 | Stanislav Mihulka

Přichází doba hypersonických zbraní. Hrozí zvýšené riziko jaderného konfliktu | Zdroj:

Přichází doba hypersonických zbraní. Hrozí zvýšené riziko jaderného konfliktu

** Světové mocnosti vyvíjí nové, nesmírně rychlé zbraně ** Jsou schopné pokořit rychlost Mach 5 ** Tyto zbraně mohou zvýšit riziko rozpoutání válečného konfliktu

19.  10.  2017 | Stanislav Mihulka | 20

Jak vlastně vznikají planety z kosmického prachu? | Zdroj:  NASA

Jak vlastně vznikají planety z kosmického prachu?

** Astronomové zveřejnili výsledky fascinujícího pozorování, které zpřesní naše teorie a modely vzniku planetárních soustav ** Pomocí chilské soustavy radioteleskopů ALMA se jim podařilo získat velmi detailní snímek hvězdy V1247 Orionis ** Díky výjimečnému rozlišení měli příležitost jako první spatřit chráněné zásobárny prachu v mladé planetární soustavě

18.  10.  2017 | Stanislav Mihulka

Supernovy bílých trpaslíků zřejmě odpalují detonace helia | Zdroj:  NASA

Supernovy bílých trpaslíků zřejmě odpalují detonace helia

** Supernovy typu Ia jsou velmi speciální exploze ** Díky své extrémní jasnosti nám pomáhají sledovat historii vesmíru ** Astronomové nyní zjistili, že minimálně v některých případech je rozbuškou supernovy Ia detonace hélia na povrchu bílého trpaslíka

13.  10.  2017 | Stanislav Mihulka | 5

Vojenské jednotky by mohly doprovázet robotické zásobovací čtyřkolky | Zdroj:  Neya Systems

Vojenské jednotky by mohly doprovázet robotické zásobovací čtyřkolky

** Čím více toho vojáci nesou, tím jsou méně pohybliví, a tím nižší jsou jejich vyhlídky na splnění úkolu ** Moderním armádám by s tímto problémem mohly pomoci sofistikované transportní prostředky, které by doprovázely vojáky do akce ** Slibným kandidátem je například čtyřkolka MRZR-X společnosti Polaris

11.  10.  2017 | Stanislav Mihulka | 2

Američtí vývojáři DARPA postavili radar do kouře a dýmu | Zdroj:  DARPA

Američtí vývojáři DARPA postavili radar do kouře a dýmu

** Bojovníci moderních válek si již před časem osvojili trik, s jehož pomocí čelí letecké převaze protivníka ** Zapalují ropu, pneumatiky nebo cokoliv jiného, co pořádně hoří a ještě lépe dýmá ** Američtí vojenští vývojáři DARPA ohlásili zásadní průlom v technologiích radaru, který by s touto taktikou mohl skoncovat

6.  10.  2017 | Stanislav Mihulka | 2

Planeta z hvězdokupy Hyády je extrémně mladou Zemí

** Už nějakou dobu je jasné, že planety podobné Zemi vlastně ani nemusíme nijak zvlášť usilovně hledat - jsou totiž všude kolem nás ** Novou Zemí do sbírky se nedávno stala planeta s poněkud krkolomným označením EPIC 247589423 b ** Jde nejspíš o nejmladší Zemi, jakou jsme zatím objevili

5.  10.  2017 | Stanislav Mihulka | 10

Čína vstupuje do závodů ve zbrojení robotických lodí s trimaranem D3000

** Vše nasvědčuje tomu, že USA a Čína, spolu budou soupeřit ve vývoji robotických válečných plavidel ** Čínskou novinkou v tomto souboji velmocí je D3000 ** Jde o válečný stealth robotický trimarán o délce asi 30 metrů, který by měl být schopen operovat autonomně celé měsíce

28.  9.  2017 | Stanislav Mihulka

NASA testuje 3D tištěné součástky k raketovým motorům ze dvou slitin

** Odborníci z NASA otestovali první 3D tištěné součástky raketových motorů, které jsou vytvořené ze dvou různých slitin ** Tyto součástky byly vytvořeny převratným výrobním způsobem ** Pokud se dotyčný proces prosadí, mohl by snížit náklady na výrobu raketových motorů na třetinu

27.  9.  2017 | Stanislav Mihulka

Americká armáda si pořizuje nové švédské pancéřovky Carl Gustav | Zdroj:  U.S. Army

Americká armáda si pořizuje nové švédské pancéřovky Carl Gustav

** Pancéřovky Carl Gustav jsou přenosné bezzákluzové protipancéřové zbraně ráže 84 mm se sofistikovanou optikou ** Jejich první verze byla vyrobena již v roce 1946 ** Mj. si je oblíbili i v americké armadě

21.  9.  2017 | Stanislav Mihulka

Země se jenom o vlásek vyhnula věčnému zmrznutí

** Země po většinu doby své existence zmrzlá rozhodně nebyla ** Podle nového výzkumu tomu však unikla jen o vlásek ** Kdyby totiž byla jenom o 15 procent dále od Slunce, tak by prý kompletně celá zamrzla

20.  9.  2017 | Stanislav Mihulka | 9

Co mohou USA poslat Japonsku a Jižní Koreji proti Kimovi?

** Donald Trump nedávno zatweetoval, že USA nabídnou Japonsku a Jižní Koreji podstatně větší množství výzbroje ** Postavit nové lodě, letadla nebo rakety ale zabere hodně dlouhou dobu ** Pokud to USA myslí s pomocí vážně, tak Američané zřejmě sáhnou do vlastních zásob

13.  9.  2017 | Stanislav Mihulka | 3

Odsouzeny k zániku: Malé měsíce Uranu se v budoucnu srazí | Zdroj:  NASA

Odsouzeny k zániku: Malé měsíce Uranu se v budoucnu srazí

** Cressida je maličký tmavý měsíc planety Uran, jehož osud je zřejmě zpečetěn ** Podle astronomů se během pouhého milionu let srazí s dalším z malých Uranových měsíců, Desdemonou ** A nebude to jediná srážka na oběžné dráze Uranu

12.  9.  2017 | Stanislav Mihulka | 2

Pokrok ve špionáži: Budoucí výzvědné satelity budou miniaturní | Zdroj:  Lockheed Martin

Pokrok ve špionáži: Budoucí výzvědné satelity budou miniaturní

** Mohutné teleskopy nahradí malé, lehké a chytré technologie ** Budoucí špionážní satelity by se mohly ve vesmíru rozkládat jako pozoruhodné vesmírné origami ** Tyto satelity budou sbírat data velkými plochami tenkých a velmi lehkých senzorů

7.  9.  2017 | Stanislav Mihulka | 2

Vyřešení záhady: Jak fungují exploze silných nov? | Zdroj:  NASA

Vyřešení záhady: Jak fungují exploze silných nov?

** Jak je možné, že některé novy explodují tak jasně, že by je to mělo zničit, ale nezničí? ** Odpověď na tuto otázku teď nejspíš konečně nalezl Ray Li se svými spolupracovníky ** Z výsledku jejich výzkumu plyne, že silné exploze nov pohánějí tzv. „šokové“ jevy