V dnešní nelehké geopolitické atmosféře hrají naprosto zásadní roli zpravodajské informace z terénu. Americké letectvo stále ještě používá úspěšná výzvědná letadla Lockheed U-2 "Dragon Lady", která provádějí vzdušný průzkum ve výškách kolem 20 kilometrů.
Od konce devadesátých let 20. století plní v americkém letectvu podobnou roli velmi drahý a sofistikovaný bezpilotní letoun Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk. V roce 2019 by letouny Lockheed U-2 měly jít do výslužby, takže je bude nutné beze zbytku nahradit.
Global Hawky, kterých má U. S. Air Force několik desítek, mohou operovat dnem i nocí, za každého počasí. Dovedou pořizovat snímky rozlehlých oblastí ve vysokém rozlišení. Při operačním nasazení letoun zmapuje asi 100 tisíc kilometrů čtverečních terénu denně.
Aby tohle Global Hawky zvládly, tak k tomu potřebují špičkové vybavení plné pokročilých technologií. Mají k dispozici AESA radiolokátor (radar s aktivním vychylováním paprsku), elektrooptické a infračervené systémy. Kromě toho disponují výkonným satelitním komunikačním systémem a také obrannými systémy, které tvoří výstražné systémy, prostředky pro elektronický boj, a také vlečená návnada ALE-50, která na sebe láká útočící rakety.
Společnost Northrop Grumman nedávno vzbudila pozornost úspěšným testem multispektrálního senzoru MS-177, který vyzkoušela na Global Hawku. Tento senzor by měl nahradit a překonat dosavadní systém SYERS-2 (Senior Year Electro-optical Reconnaissance Systém), který používá Lockheed U-2.
Podle Mikea Lyonse z Northrop Grumman právě senzor MS-177 představuje budoucnost sběru zpravodajských informací amerického letectva. Společnost již tento multispektrální senzor otestovala na palubě průzkumného a velitelského letounu Northrop Grumman E-8 Joint STARS, jemuž senzor poskytuje možnost potvrzení zaměřovaných pozemních cílů v reálném čase.
RQ-4 Global Hawk se senzorem MS-177 na palubě absolvoval testy v zařízení společnosti Northrop Grumman v kalifornském Palmdale. Společnost podobně otestovala i další senzory a zařízení, která v dnešní době používá Lockheed U-2.
V tomto případě se osvědčila univerzální koncepce zařízení dronu, který může nést velké množství rozmanitých senzorů a přístrojů. Pokud skutečně dojde ke stažení průzkumníků Lockheed U-2 ze služby v roce 2019 a jejich nahrazení nově vybavenými drony RQ-4 Global Hawk, tak by to mohlo americkému letectvu ušetřit 2,2 miliardy dolarů.
Zdroj: Defencetech