Markus si oblékl speciální aerodynamickou kombinézu vycházející z modelů pro rychlostní lyžování. Kromě aerodynamického povrchu má rovněž speciální výztuhy a při nárazu funguje na principu airbagu.

Markus si oblékl speciální aerodynamickou kombinézu vycházející z modelů pro rychlostní lyžování. Kromě aerodynamického povrchu má rovněž speciální výztuhy a při nárazu funguje na principu airbagu.

Bez pomocného vozidla a na běžně vyráběném sériovém kole dosáhl nejvyšší rychlosti Rakušan Markus Stöckl. Potřeboval k tomu ale prudký kopec chilské sopky.

Bez pomocného vozidla a na běžně vyráběném sériovém kole dosáhl nejvyšší rychlosti Rakušan Markus Stöckl. Potřeboval k tomu ale prudký kopec chilské sopky.

Při sjezdu mu naměřili rychlost 167 km/h. Jel přitom po nezpevněném povrchu...

Při sjezdu mu naměřili rychlost 167 km/h. Jel přitom po nezpevněném povrchu...

Markus Stöckl

Markus Stöckl

Mondraker Carbon Pro Team

Mondraker Carbon Pro Team

 Markus je 42letým manažerem závodního továrního týmu španělského výrobce horských kol Mondraker. Jel na kole Summum Carbon Pro Team, které se běžně prodává. Jen tedy stojí přibližně 200 tisíc korun.

 Markus je 42letým manažerem závodního továrního týmu španělského výrobce horských kol Mondraker. Jel na kole Summum Carbon Pro Team, které se běžně prodává. Jen tedy stojí přibližně 200 tisíc korun.

27
Fotogalerie

167 km/h na horském kole a ještě k tomu na štěrku. Padl rychlostní rekord

Běžný cyklista má pocit rychlé jízdy už při 30 km/h, ti zkušenější udrží i rychlejší tempo a z kopce to pustí třeba i sedmdesátkou. Jenže Rakušan Markus Stöckl je extrémista, takže mu při jízdě na horském kole naměřili rychlost 167 km/h! Je to nový světový rekord dosažený na „běžném“ sériově vyráběném kole.

planning-the-best-route-down-the-slope.jpgboulders-and-stones-as-far-as-the-eye-can-see.jpgit-s-not-the-easiest-suit-to-get-on.jpgready-to-drop-in...jpgbuilding-up-speed...jpgone-man-with-a-special-suit-and-a-mountain-bike.jpg
Nastudovat trať, vyšlapat na kopec, obléknout kombinézu, postavit se na start a jet...

Markus je 42letým manažerem závodního továrního týmu španělského výrobce horských kol Mondraker. Je tedy celkem jasné, na jakém kole se při rekordní jízdě z chilské sopky vezl. Byl to vrcholný model sjezdového speciálu z nabídky výrobce, tedy Summum Carbon Pro Team.

the-special-suit-contains-an-airbag.jpgtaking-on-the-challenge-is-his-mondraker-summum.jpg 816349195
Rychlostní kombinéza s přilbou jsou na míru, ale rekordní sjezdové kolo si i běžný smrtelník může koupit. Stojí ovšem přes 200 tisíc korun...

Celoodpružené kolo v hodnotě přesahující 200 tisíc korun má karbonový rám a nabídne přes 200 mm zdvihu. Je postaveno na ráfcích o průměru 27,5", které i se středy i ložisky dodává švýcarský výrobce DT Swiss. O zastavení se postaraly brzdy s kotouči o průměru 203 mm a čtyřpístkovými třmeny, kontakt s nerovným povrchem zajišťovaly pláště Maxxis s šířkou 2,4".

Dále byla součástí výbavy speciální aerodynamická kombinéza vycházející z modelů pro rychlostní lyžování. Kromě aerodynamického povrchu má rovněž speciální výztuhy a při nárazu funguje na principu airbagu. Na míru vyrobená přilba má rovněž aerodynamický tvar a nese barvy sponzora a propagátora této akce – asi nikoho nepřekvapí, že je to RedBull.

base-camp.jpgeight-test-runs-to-determine-the-perfect-line.jpghiking-to-the-summit-at-3-972-metres-altitude.jpg
Před samotným rekordem si Markus dal několik cvičných jízd na kratší vzdálenosti, aby se sžil s nerovným, měkkým povrchem

K pokoření rekordu se Markus vydal do Chile, kde k tomuto účelu našel optimální horu sopečného původu. Má sklon 45° a docela rovný povrch. Dojezd je přitom pozvolný a v okolí nejsou žádné překážky. Startuje se ve výšce 3 972 m nad mořem a „padá“ o 1200 m níž.

markus-stoeckl-set-his-first-speed-record-in-1999.jpgoverwhelmed-–-and-completely-out-of-breath.jpgtwo-years-of-intense-planning-paid-off.jpg
Úleva po dojezdu

Jenže na tomto kopci nikdo pochopitelně nepostavil rovnou asfaltku, a tak je největší komplikací poměrně měkký podklad ze sopečné šotoliny.

Nakonec to zvládl a o 2 km/h překonal svůj rekord z roku 2011. Ten stanovil na podobném kopci v Nikaragui. Limitem pro další navyšování rychlosti tak nebude ani tak hranice lidské odvahy, jako spíše nalezení ideální lokality.

Video:

Doplněno:

Děkujeme za připomínku od čtenáře Petosa19, který připomněl ještě rychlejšího jezdce na kole, Erica Baroneho. Ten předloni sedl na svůj aerodynamický speciál postavený čistě pro tento účel a pustil se ze sjezdovky ve francouzském středisku Vars, kde padají lyžařské rychlostní rekordy. Jel na sněhu s upraveným zpevněným povrchem. Dosáhl rychlosti 223,3 km/h, což je absolutní rekord ve sjezdu na kole.

Markus Stöckl má rekord na sériovém kole, které se běžně prodává, což je podobně jako u automobilů zvlášť evidovaná kategorie.

A pro zájem o téma ještě doplňujeme údaj o absolutním rekordu v rychlosti dosažené na jízdním kole "jakýmkoli způsobem". Ten kupodivu nepadl ve sjezdu, ani na silničním kole, ale na speciálu postaveném pro pohyb na solné pláni v Bonneville. Tam na 10km dlouhém přímém úseku rozjel Fred Rompelberg svůj bicykl v těsném závěsu za tažným vozidlem, které ho nejprve roztáhlo na co nejvyšší rychlost a během měřené míle mu dělalo závětří. Dosáhl tak rychlosti 268,8 km/h.

Zdroj: Redbull.com/vmax

Určitě si přečtěte

Články odjinud