Běžný cyklista má pocit rychlé jízdy už při 30 km/h, ti zkušenější udrží i rychlejší tempo a z kopce to pustí třeba i sedmdesátkou. Jenže Rakušan Markus Stöckl je extrémista, takže mu při jízdě na horském kole naměřili rychlost 167 km/h! Je to nový světový rekord dosažený na „běžném“ sériově vyráběném kole.






Nastudovat trať, vyšlapat na kopec, obléknout kombinézu, postavit se na start a jet...
Markus je 42letým manažerem závodního továrního týmu španělského výrobce horských kol Mondraker. Je tedy celkem jasné, na jakém kole se při rekordní jízdě z chilské sopky vezl. Byl to vrcholný model sjezdového speciálu z nabídky výrobce, tedy Summum Carbon Pro Team.


Rychlostní kombinéza s přilbou jsou na míru, ale rekordní sjezdové kolo si i běžný smrtelník může koupit. Stojí ovšem přes 200 tisíc korun...
Celoodpružené kolo v hodnotě přesahující 200 tisíc korun má karbonový rám a nabídne přes 200 mm zdvihu. Je postaveno na ráfcích o průměru 27,5", které i se středy i ložisky dodává švýcarský výrobce DT Swiss. O zastavení se postaraly brzdy s kotouči o průměru 203 mm a čtyřpístkovými třmeny, kontakt s nerovným povrchem zajišťovaly pláště Maxxis s šířkou 2,4".
Dále byla součástí výbavy speciální aerodynamická kombinéza vycházející z modelů pro rychlostní lyžování. Kromě aerodynamického povrchu má rovněž speciální výztuhy a při nárazu funguje na principu airbagu. Na míru vyrobená přilba má rovněž aerodynamický tvar a nese barvy sponzora a propagátora této akce – asi nikoho nepřekvapí, že je to RedBull.



Před samotným rekordem si Markus dal několik cvičných jízd na kratší vzdálenosti, aby se sžil s nerovným, měkkým povrchem
K pokoření rekordu se Markus vydal do Chile, kde k tomuto účelu našel optimální horu sopečného původu. Má sklon 45° a docela rovný povrch. Dojezd je přitom pozvolný a v okolí nejsou žádné překážky. Startuje se ve výšce 3 972 m nad mořem a „padá“ o 1200 m níž.



Úleva po dojezdu
Jenže na tomto kopci nikdo pochopitelně nepostavil rovnou asfaltku, a tak je největší komplikací poměrně měkký podklad ze sopečné šotoliny.
Nakonec to zvládl a o 2 km/h překonal svůj rekord z roku 2011. Ten stanovil na podobném kopci v Nikaragui. Limitem pro další navyšování rychlosti tak nebude ani tak hranice lidské odvahy, jako spíše nalezení ideální lokality.
Video:
Doplněno:
Děkujeme za připomínku od čtenáře Petosa19, který připomněl ještě rychlejšího jezdce na kole, Erica Baroneho. Ten předloni sedl na svůj aerodynamický speciál postavený čistě pro tento účel a pustil se ze sjezdovky ve francouzském středisku Vars, kde padají lyžařské rychlostní rekordy. Jel na sněhu s upraveným zpevněným povrchem. Dosáhl rychlosti 223,3 km/h, což je absolutní rekord ve sjezdu na kole.
Markus Stöckl má rekord na sériovém kole, které se běžně prodává, což je podobně jako u automobilů zvlášť evidovaná kategorie.
A pro zájem o téma ještě doplňujeme údaj o absolutním rekordu v rychlosti dosažené na jízdním kole "jakýmkoli způsobem". Ten kupodivu nepadl ve sjezdu, ani na silničním kole, ale na speciálu postaveném pro pohyb na solné pláni v Bonneville. Tam na 10km dlouhém přímém úseku rozjel Fred Rompelberg svůj bicykl v těsném závěsu za tažným vozidlem, které ho nejprve roztáhlo na co nejvyšší rychlost a během měřené míle mu dělalo závětří. Dosáhl tak rychlosti 268,8 km/h.
Zdroj: Redbull.com/vmax