NASA | Tělo

30 dní v poloze hlavou dolů: NASA umístí 12 dobrovolníků na šikmá lůžka

NASA v German Aerospace Center (DLR) brzy zahájí studii, jejímž cílem je prozkoumat účinky tlaku tekutin na oči a astronautů. Její účastníci musí strávit 30 dní v postelích – ovšem ne zrovna pohodlných. Jde totiž o speciální lůžka, která jsou v úhlu 6 stupňů nakloněná k podlaze.

V této pozici účastníci budou muset vydržet celou dobu. Jinak řečeno, nebudou smět vstát, ani když se budou potřebovat najíst, osprchovat či třeba vyčůrat. Navíc budou dýchat vzduch obsahující 0,5 % oxidu uhličitého (pro srovnání, v normálním pozemském vzduchu je cca 0,04 % oxidu uhličitého).

To všechno má vyvolat podobnou adaptivní reakci, k jaké dochází v tělech astronautů žijících v mikrogravitaci. „Tyto podmínky napodobují prostředí, o němž se domníváme, že způsobuje některým astronautům problémy se zrakem,“ vysvětlila NASA.

Dotyčná studie představuje součást dlouhodobého programu Flight Analogs v jehož rámci je zkoumáno, jak vesmírné lety ovlivňují lidský organismus.

Podle dostupných informací dobrovolníci již dorazili na místo konání a nyní procházejí vstupními testy. Během vlastního experimentu budou prostřednictvím magnetické rezonance shromažďována data o stavu jejich očí a mozků. Dále bude sledován například krevní tlak, srdeční frekvence, energetické výdaje, kostní hustota nebo nálada.

Pokud vás napadlo, že válet se celý den v posteli s notebookem a cpát se oblíbenými pochoutkami není zase až tak špatné, vězte, že součástí studie je i extrémně přísná dieta. Nu, být astronautem evidentně není žádný med…

Zdroj: NASA, Foto: DLR

Diskuze (2) Další článek: Tohle jsou specifikace GTX 1070 Ti. V obchodech bude na začátku listopadu

Témata článku: Vesmír, Výzkum, NASA, Zajímavosti, Tělo, Dlouhodobý program, Konání, Krevní tlak, Oxid uhličitý, Aerospace, Feature, Celý den, Studie, Magnetická rezonance, Celá doba, Srdeční frekvence, Poloha, Oblíbená pochoutka, Oxid, Vesmírný let, Dobrovolníci, Vstupní test, Dol, Lidský organismus, Postel

Porovnání deseti cloudových disků: kam a za kolik uložit 100 GB, 1 TB a 10 TB dat?

** Zjistili jsme, kam do cloudu nejvýhodněji uložíte data ** Vytvořili jsme žebříček cen deseti cloudových úložišť ** Ceny se liší - často i velice výrazně!

AMD uvádí grafické karty Radeon RX 6800, 6800 XT a 6900 XT. Útočí přímo na modely od Nvidie