NASA | Tělo

30 dní v poloze hlavou dolů: NASA umístí 12 dobrovolníků na šikmá lůžka

NASA v German Aerospace Center (DLR) brzy zahájí studii, jejímž cílem je prozkoumat účinky tlaku tekutin na oči a astronautů. Její účastníci musí strávit 30 dní v postelích – ovšem ne zrovna pohodlných. Jde totiž o speciální lůžka, která jsou v úhlu 6 stupňů nakloněná k podlaze.

V této pozici účastníci budou muset vydržet celou dobu. Jinak řečeno, nebudou smět vstát, ani když se budou potřebovat najíst, osprchovat či třeba vyčůrat. Navíc budou dýchat vzduch obsahující 0,5 % oxidu uhličitého (pro srovnání, v normálním pozemském vzduchu je cca 0,04 % oxidu uhličitého).

To všechno má vyvolat podobnou adaptivní reakci, k jaké dochází v tělech astronautů žijících v mikrogravitaci. „Tyto podmínky napodobují prostředí, o němž se domníváme, že způsobuje některým astronautům problémy se zrakem,“ vysvětlila NASA.

Dotyčná studie představuje součást dlouhodobého programu Flight Analogs v jehož rámci je zkoumáno, jak vesmírné lety ovlivňují lidský organismus.

Podle dostupných informací dobrovolníci již dorazili na místo konání a nyní procházejí vstupními testy. Během vlastního experimentu budou prostřednictvím magnetické rezonance shromažďována data o stavu jejich očí a mozků. Dále bude sledován například krevní tlak, srdeční frekvence, energetické výdaje, kostní hustota nebo nálada.

Pokud vás napadlo, že válet se celý den v posteli s notebookem a cpát se oblíbenými pochoutkami není zase až tak špatné, vězte, že součástí studie je i extrémně přísná dieta. Nu, být astronautem evidentně není žádný med…

Zdroj: NASA, Foto: DLR

Diskuze (2) Další článek: Tohle jsou specifikace GTX 1070 Ti. V obchodech bude na začátku listopadu

Témata článku: Vesmír, Výzkum, NASA, Zajímavosti, Tělo, Celý den, Oxid, Dol, DLR, Pochoutka, Lůžko, Vstupní test, Magnetická rezonance, Dostupná informace, Dobrovolníci, Oxid uhličitý, Poloha, Krevní tlak, Konání, Postel, Celá doba, Astronaut, Oblíbená pochoutka, Dobro, Organismus

Android Auto a Apple CarPlay představují v autech větší nebezpečí než alkohol v těle řidiče

Výsledky této studie vás zřejmě vůbec nepřekvapí. Aspoň tak ale můžeme obecně známý názor podložit čísly.

Daniel Fuglevič | 28