5 miliard světelných let vzdálená galaxie ukrývala klíč k tajemství magnetismu ve vesmíru

Vědci objevili důkazy o tom, že magnetická pole vytvářejí v raném stádiu života galaxií a poté už zůstávají poměrně stabilní. Umožnilo jim to pozorování galaxie CLASS B1152 + 199 vzdálené zhruba 5 miliard světelných let.

Magnetické pole obklopující tuto galaxii má podobnou sílu a konfiguraci jako magnetické pole naší Mléčné dráhy. Díky tomu by se astronomové jeho studiem mohli dozvědět hodně o tom, jak funguje magnetismus ve vesmíru.

Vzhledem k tomu, jak je CLASS B1152 + 199 daleko, museli odborníci pole měřit za pomocí Faradayova efektu – tedy podle vlivu, který má na světlo jistého kvasaru. Galaxie i kvasar se naštěstí nacházejí v pozicích, které to umožňují.

„Nikdo neví, odkud kosmický magnetismus pochází nebo jak vznikl. Ale teď jsme získali hlavní stopu potřebnou k vyřešení tohoto tajemství – a to extrahováním fosilního záznamu magnetismu v galaxii miliardy let před současností,“ komentoval to Bryan Gaensler z University of Toronto.

Magnetické pole kolem galaxií je mnohem slabší než pole kolem planet a jedna z hypotéz tvrdila, že časem sílí. Nyní je tedy už jasné, že byla mylná – kdyby totiž platila, CLASS B1152 + 199 by musela mít slabší magnetické pole než Mléčná draha.

„Magnetismus je přírodními procesy generován velmi brzy v životě galaxie, tudíž téměř každé nebeské tělo je magnetické. Důsledkem je, že chceme-li porozumět vesmíru, musíme porozumět magnetismu,“ uvedl Gaensler.

Zdroj: University of Toronto, Foto: NASA

Diskuze (5) Další článek: Ohebné krystaly staví na hlavu zažité chemické poznatky

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Fyzika, Klíč, Tajemství, Rané stádium, Pole, Mag, SVE, Toronto, Mléčná dráha, Faraday, Galax, Kvasar, Magnetismus, Světelný rok, University of Toronto, Svět, Mág, FARA, Magnetické pole, Galaxie, M/s, Vyřešení

Recenze filmu Duna. Kultovní sci-fi, na které určitě běžte do kina, než je zase zavřou

Star Wars pro dospělé, u nichž nás režisér Denis Villeneuve přesvědčuje intenzitou a naléhavostí své autorské vize, jak zprostředkovat románovou mytologii.

Recenze filmů

Sci-fi epos Starfield přibližuje v novém videu nebezpečnou zónu Settled Systems

Galaxie vám bude otevřená, ale rozhodně nebude bezpečná.

StarfieldVideo