99% mikrobů v našich vlastních tělech pro vědu stále představuje záhadu

Každý den čteme mnoho zpráv o různých neuvěřitelných vědeckých objevech z oblasti astronomie, techniky apod., nicméně pokud jde o naše vlastní těla, v našich vědomostech jsou stále velké mezery. Chcete konkrétní příklad? Nedávné výzkumy ukázaly, že na každou buňku připadá zhruba 1,3 mikrobů – přičemž drtivou většinu z nich neznáme.

Vědci ze Stanfordu se rozhodli detailněji podívat na fragmenty DNA kolující v lidské krvi. A následným porovnáním se současnými genetickými databázemi zjistili, že 99% z nich patří životním formám, o kterých v podstatě vůbec nic nevíme.

Vzhledem k tomu, že mikroby (zejména střevní bakterie) mohou hrát významnou roli při regulaci našich emocí, imunitního systému a dokonce i mozků, měli bychom to ve svém vlastním zájmu co možná nejrychleji napravit.

Zatím je jasné jen to, že spousta této nehumánní DNA pochází z různých proteobakterií a TTV virů. Tyto viry obvykle napadají buď nás, nebo zvířata, ovšem řada objevených odrůd nespadá do žádné z těchto skupin.

„Našli jsme zcela novou třídu TTV virů infikujících člověka, které mají ovšem mnohem blíž k virům ze zvířecí třídy, než k těm dříve známým lidským, takže na evoluční úrovni se velmi liší,“ konstatoval bioinženýr Stephen Quake.

Odborníci nyní chtějí použít tutéž metodu ke zmapování mikrobiomů dalších živočichů, což s největší pravděpodobností povede k ještě bizarnějším zjištěním. Díky jejich práci by mohly být odhaleny nejen nové mikroorganismy způsobující infekční onemocnění, ale i způsoby, jak je zastavit.

Zdroj: Stanford