Alzheimerova choroba

Alzheimerova choroba vůbec nemusí začít v mozku. Je tedy naděje objevit ji dřív, než začne škodit

Alzheimerova choroba je obvykle popisována jako degenerativní neurologický stav, který je běžně spojen se ztrátou paměti a zmateností. Mezinárodní tým vědců z Kanady a Číny nyní identifikoval řadu poruch v celém těle, které zřejmě způsobují poškození nervů odpovědné za symptomy této zákeřné nemoci.

„Alzheimerova choroba je zjevně nemocí mozku, ale musíme věnovat pozornost celému tělu, abychom pochopili, odkud pochází a jak ji zastavit,“ uvedl Weihong Song z University of British Columbia.

Odborníci se mj. zajímali o původ beta-amyloidu, který se kumuluje v mozcích pacientů s Alzheimerem a tím vytváří amyloidní plak. Tento bílkovinný agregát totiž může být produkován v podstatě kdekoliv v organismu. A navíc dokáže proniknout přes bariéru oddělující cévy od šedé hmoty mozkové – zejména v pokročilejším věku, kdy je tato bariéra oslabena.

Vědci vzali několik párů myší a provedl na nich tzv. parabiózu. Obě myšky byly chirurgicky spojené, takže po určitou dobu sdílely stejné množství krve. Jeden člen každého páru byl přitom geneticky modifikován tak, aby nesl zmutovaný lidský gen pro produkci vysokých hladin beta-amyloidu.

O několik měsíců později byly i u „normálních“ myší, které dotyčným genem nedisponovaly, zjištěny příznaky Alzheimerovy choroby. Ty zahrnovaly právě i přítomnost výše zmíněných amyloidních plaků (a také degeneraci mozkových buněk, záněty atd.).

Samozřejmě bude zapotřebí provést další studie. Nicméně teoreticky by v budoucnu lékaři mohli v rámci krevních testů pátrat po rostoucích koncentracích beta-amyloidu a následně tuto látku eliminovat dřív, než se dostane do mozku.

Zdroj: University of British Columbia

Diskuze (19) Další článek: Broadcom chce koupit Qualcomm za neuvěřitelných 130 miliard dolarů, už dal nabídku na stůl

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Čína, Medicína, Mozek, Alzheimerova choroba, Pokročilý věk, Bariéra, Amyloidní plak, Krevní test, Plak, Alzheimer, Stejné množství, Tým vědců, Tělo, Mozková buňka, Gen, Zánět, Vysoká hladina, Choroba, NEM, WHO, Kanada, Mezinárodní tým, Zákeřná nemoc

Zkušenosti s Androidem 11: Novinek je překvapivě hodně, takhle se používají
Filip KůželVladislav Kluska
Android
Má to smysl, pípla nám eRouška. Moc informací ale z upozornění nevyčtete
KoronavirusMobilní aplikaceSoftware
Přehled: Kdo má nejlevnější internet VDSL? Jak jsou na tom veřejné IP a Terminátor?

** Srovnali jsme nabídku VDSL u 19 internetových poskytovatelů ** Ceny tarifů se liší i o stokoruny ** Různá je také nabídka doplňkových služeb