Antické město bylo nalezeno 1700 let poté, co ho smetla vlna tsunami

Archeologové objevili pozůstatky starověkého římského města, které bylo ve své době známo jako Neapolis. Před cca 1700 lety ho smetla vlna tsunami.

Pod hladinou moře se dochovaly nejen celé ulice, ale i různé památky a několik desítek nádob používaných k výrobě rybí omáčky garum. Ta se v Římské říši těšila velké oblibě a s největší pravděpodobností hrála klíčovou roli v ekonomice Neapolis.

„Je to významný objev,“ řekl vedoucí expedice Mounir Fantar v rozhovoru pro APF. „Tento nález nám umožnil s jistotou říct, že Neapolis byla hlavním centrem výroby garumu a solených ryb – nejspíš vůbec největším centrem římského světa.“

Dotyčnou vlnu tsunami vyvolalo zemětřesení, ke kterému došlo 21. července roku 365. Z písemného záznamu pořízeného historikem Ammienem Marcellinem plyne, že způsobilo značné škody v egyptské Alexandrii a na řeckém ostrově Kréta.

Pro úplnost dodejme, že ruiny Neapolisu se nacházejí nedaleko pobřežního města Nabeul v severovýchodním Tunisku a podle dostupných informací zabírají plochu přes 20 hektarů.

Zdroj: Phys.org, Foto: Profimedia

Témata článku: Historie, Výzkum, Archeologie, Vlna, Největší pravděpodobnost, Hlavní centrum, Pobřežní město, Dostupná informace, Významný objev, Ekonomika, Alexandrie, APF, Největší centrum, Klíčová role, Tunisko, Tsunami, Velká obliba, Celá ulice

1 komentář

• Roman Langer 6. 9. 2017 11:15:05
    A mohlo za to tehdy také globální oteplování? :-D

Tisíce objevených exoplanet. Kdo ale vidí nás? A můžeme se před mimozemšťany schovat?

** Astronomové objevili tisíce exoplanet, které přecházejí před svou hvězdou a způsobují poklesy její jasnosti ** Mimozemské civilizace mohou vidět přechod maximálně 3 planet Sluneční soustavy před Sluncem ** Vědci vytipovali oblasti a planety, ze kterých je vidět přechod Země

Včera | Kubala Petr | 3

Hledáte účinný lék na nespavost? Pořiďte si psa!

** „Živý lék“ proti nespavosti předepisují lékaři z věhlasné Mayo Clinic ** Lidé, kteří sdílejí ložnici se psem, spí kvalitněji ** Studie však varuje: Neberte si psa do postele!

Včera | Petr Jaroslav | 3