Astronauti brzy budou moct identifikovat neznámé mikroby, kterým se daří ve vesmíru

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) je poměrně čisté místo. Ovšem kde jsou lidé, tam zpravidla naleznete i mikroby.

Pravda, přítomnost těchto organismů často ani nezaznamenáte. Chlupatou bílou věc, která vám začne bujet v rohu místnosti, však už přehlédnete jen stěží. A jakmile si jí všimnete poprvé, z největší pravděpodobností se budete snažit zjistit, oč přesně se jedná – což je přesně to, co by nyní rádi udělali astronauti NASA. Problém spočívá v tom, že nemají jak.

„Měli jsme nějakou kontaminaci v těch částech stanice, kde jsme viděli růst houby, nebo byl biomateriál vytažený z ucpaného vodovodu. Ale dokud vzorky nedostaneme zpět do laboratoře, nemáme tušení co to je,“ konstatovala mikrobioložka Sarah Wallace.

Právě tyto případy jsou hlavním důvodem, proč NASA pracuje na novém projektu Genes in Space-3. Ten by měl umožnit identifikaci mikroorganismů přímo na palubě kosmických stanic, raket atd. – a to prostřednictvím uživatelsky přívětivého zařízení pro sekvenování DNA. Astronauti by tak ihned mohli zjistit, na čem jsou a přijmout příslušná protiopatření.

Není zajímavosti, že jednu takovou „hračku“, tzv. miniPCR, navrhla teprve sedmnáctiletá studentka Anna-Sophia Boguraev. NASA rovněž disponuje malým přístrojem známým jako Minion, s jehož pomocí loni Kate Rubins provedla první analýzu DNA ve vesmíru. Takže situace se už brzy změní k lepšímu.

„Spojení těchto dvou zařízení nám umožní vzít laboratoř ke vzorkům, místo toho abychom museli brát vzorky do laboratoře,“ uvedl biochemik Aaron Burton. Což je pro všechny budoucí astronauty skvělá zpráva! Kdo ví – možná díky těmto technologiím jednoho dne odhalí i mimozemský život...