Astronauty by před škodlivým zářením mohl chránit světelný štít

Australští vědci vyvinuli nový nanomateriál, který by mohl chránit astronauty před nebezpečným zářením, resp. škodlivým světlem. Podle dostupných informací je tak miniaturní, že na špičku jehly se vejdou stovky vrstev – což znamená, že jím lze velmi snadno pokrýt v podstatě jakýkoliv povrch.

„Náš vynález má spoustu potenciálních aplikací,“ uvedl jeden z výzkumníků Mohsen Rahmani. „Například ochrana astronautů nebo družic velmi tenkým filmem, který může být v různých prostředích upraven tak, aby odrážel různá nebezpečná ultrafialová či infračervená záření.“

Z hlediska ochranných vlastností tohoto materiálu je klíčovým prvkem teplota. Když se zařízení zahřívá nebo ochlazuje, povrch – složený z 2D mřížky nanočástic – lze reverzibilně „ladit“, aby odrážel nebo naopak vedl světelné vlny (včetně viditelného světla).

Je třeba zmínit, že dotyčný materiál v současnosti nemůže poskytovat ochranu před veškerými škodlivými účinky kosmického záření, jelikož blokuje pouze světlo – nikoliv i částice. I tak má však velký potenciál.

Zajímavé jsou rovněž další aplikace. „Například byste v koupelně mohli mít okno, které by se na vyžádání změnilo v zrcadlo,“ konstatoval jiný člen týmu, Andrey Miroshnichenko. „Nebo byste mohli určovat, jaké množství světla má v různých ročních obdobích okny procházet.“

Samozřejmě, že aby to fungovalo, museli byste nanomateriál průběžně zahřívat/ochlazovat. Podle odborníků je to ale poměrně jednoduché – dá se použít například podobný systém, jaký zajišťuje vyhřívání zadních skel automobilů.

Zdroj: ANU