ATF4: Gen, který by mohl otevřít cestu k léku na Parkinsona

Odborníci z University of Leicester ohlásili průkopnický objev – totiž že gen známý pod názvem ATF4 hraje klíčovou roli při nástupu Parkinsonovy choroby u octomilek.

ATF4 pomáhá kontrolovat mitochondrie, které jsou v neuronech přítomny ve velkém množství, neboť tyto buňky mají značnou spotřebu energie. A právě díky tomu by mohl být využit k boji proti Parkinsonovi.

Vědci totiž experimentováním na výše zmíněných muškách zjistili, že pokud „zapnete“ expresi dotyčných genů, energie neuronů se zvýší natolik, že to zabrání jejich zničení.

„Studium úlohy genů, jako je například ATF4 v lidských neuronech, by mohlo vést k cíleným zásahům, které by jednoho dne mohly zamezit ztrátě neuronů u Parkinsona – nebo ji alespoň oddálit,“ uvedl hlavní výzkumník Miguel Martins.

Připomeňme, že při této zákeřné nemoci dochází k tvorbě patologicky modifikovaných proteinů, které různými způsoby poškozují neurony. V současné době můžeme pouze mírnit její symptomy (například nekontrolovatelný třes jednotlivých částí těla) – žádný účinný lék zatím neexistuje.

Zdroj: University of Leicester

Váš názor Další článek: Kombinace brýlí HoloLens a Portalu nabízí působivé hrátky s rozšířenou realitou

Témata článku: Zdraví, Věda, Výzkum, Genetika, Mozek, Parkinsonova choroba, CES, Cílený zásah, Genetic, Nekontrolovatelná ztráta, Hlavní výzkumník, Různé způsoby, Lidský neuron, Neuron, Symptom, Cesta, Parkinson, Mitochondrie, Lék, Část těla, Protein, Účinný lék, Jednotlivá buňka, Choroba, Cílený lék

Nejlepší aplikace pro tento týden: Tvorba životopisů, neomezený stream hudby a editor videa

**V marketech najdete množství titulů, ale jak objevit ty kvalitní? **Každý týden je vybírá Apple, ale řada z nich má i verzi pro Android. **Výsledkem jsou kolekce těch nejlepších aplikací svého druhu.

Nejlepší aplikace