Mozek | Genetika | Parkinsonova choroba

ATF4: Gen, který by mohl otevřít cestu k léku na Parkinsona

Odborníci z University of Leicester ohlásili průkopnický objev – totiž že gen známý pod názvem ATF4 hraje klíčovou roli při nástupu Parkinsonovy choroby u octomilek.

ATF4 pomáhá kontrolovat mitochondrie, které jsou v neuronech přítomny ve velkém množství, neboť tyto buňky mají značnou spotřebu energie. A právě díky tomu by mohl být využit k boji proti Parkinsonovi.

Vědci totiž experimentováním na výše zmíněných muškách zjistili, že pokud „zapnete“ expresi dotyčných genů, energie neuronů se zvýší natolik, že to zabrání jejich zničení.

„Studium úlohy genů, jako je například ATF4 v lidských neuronech, by mohlo vést k cíleným zásahům, které by jednoho dne mohly zamezit ztrátě neuronů u Parkinsona – nebo ji alespoň oddálit,“ uvedl hlavní výzkumník Miguel Martins.

Připomeňme, že při této zákeřné nemoci dochází k tvorbě patologicky modifikovaných proteinů, které různými způsoby poškozují neurony. V současné době můžeme pouze mírnit její symptomy (například nekontrolovatelný třes jednotlivých částí těla) – žádný účinný lék zatím neexistuje.

Zdroj: University of Leicester

Váš názor Další článek: Kombinace brýlí HoloLens a Portalu nabízí působivé hrátky s rozšířenou realitou

Témata článku: Zdraví, Věda, Výzkum, Mozek, Genetika, Parkinsonova choroba, Účinný lék, Symptom, Leicester, Různé způsoby, Choroba, Hlavní výzkumník, Nekontrolovatelná ztráta, Genetic, Neuron, Miguel, Parkinson, CES, Cesta, Lidský neuron, Gen, Cílený zásah, Jednotlivá buňka, Protein, Část těla

Proč je COVID-19 tak nebezpečný, jak se detekuje, jak ničí a máme už pandemii?

** V čem spočívá nebezpečí nemoci COVID-19? ** Jak se testuje její přítomnost v těle? ** Jak se ničí UVC i ozónem a proč už CNN mluví o pandemii?

10 věcí, které jste odkládali „na jindy“, ale teď je konečně můžete udělat