Autisté jsou odolnější vůči marketingovým trikům

Autisté jsou odolnější vůči marketingovým trikům

Být autistou samozřejmě není žádná výhra. Někteří lidé s touto diagnózou však mají schopnosti, které jim jiní mohou jen tiše závidět. Nová studie ukázala, že k nim patří i větší odolnost vůči různým marketingovým trikům.

„Autisté se více zaměřují na detaily, než na celkový obraz – to se projevilo ve více studiích. Například tak, že autisté byli méně náchylní na nějaké vizuální iluze,“ řekl jeden z výzkumníků, George Farmer z University of Cambridge. „Chtěli jsme zjistit, zda to bude platit i v případě rozhodovacích procesů vyšší úrovně.“

Odborníci pracovali s 90 osobami s diagnostikovaným autismem a 212 neurotypickými jedinci bez jakýchkoliv potíží. Oběma skupinám byly opakovaně prezentovány série deseti párů výrobků z různých kategorií – mobilní telefony, USB disky, pomerančový džus atd. Účastníci museli zvolit jeden výrobek na základě dvou parametrů (například obsah vitamínu C a kalorií v případě pomerančového džusu).

Aby to ovšem nebylo tak jednoduché, ke každé dvojici byla přidána ještě „vějička“ (decoy product), jejíž vlastnosti byly záměrně zvoleny tak, aby se jedna volba vždy zdála být atraktivnější. Členové obou skupin všechny páry viděli dvakrát, přičemž vějička jednou cílila na výrobek A a podruhé na výrobek B. Předpokladem bylo, že kdyby lidé byli dokonale racionální (což pochopitelně nejsou), neměli by se tím nechat ovlivnit natolik, aby přehodnotili svůj postoj – jinak řečeno, měli by si pokaždé vybrat totéž.

„Pokud někdo preferuje steak z lososa, nemělo by se to změnit jen proto, že do menu jsou přidány žabí stehýnka,“ uvedl tým.

Z výsledků plyne, že autisté se rozhodovali důsledněji a tzv. efekt atraktivity na ně příliš nezabíral. „Z ekonomického hlediska to naznačuje, že autisté jsou racionálnější a je méně pravděpodobné, že se nechají ovlivnit způsobem prezentace,“ komentoval to Farmer.

Zdroj: APS

Určitě si přečtěte

Články odjinud