Vesmír | Bakterie

Bakterie jsou ve vesmíru mnohem rezistentnější vůči antibiotikům

Bakterie se ve vesmíru chovají o hodně jinak než na Zemi. Mj. se dokážou skvěle bránit proti antibiotikům. Plyne to ze zjištění vědců z University of Colorado.

Během experimentu, který proběhl na palubě Mezinárodní kosmické stanice (ISS), byly kultury bakterií Escherichia coli vystaveny působení gentamicin-sulfátu. Ten je za normálních okolností snadno eliminuje, jenže…

„Věděli jsme, že bakterie se ve vesmíru chovají odlišně a že k jejich likvidaci je potřebná větší koncentrace antibiotik. Ale novinkou je, že v průběhu těchto pokusů jsme provedli systematickou analýzu měnícího se fyzického vzhledu bakterií,“ konstatoval vedoucí badatel Luis Zea.

Bakterie ve vesmíru (vpravo) si vyvinuly extra membránové váčky.

Ve srovnání s kontrolní skupinou na Zemi dotyčné bakterie na gentamycin-sulfát reagovaly 13násobným zvýšením počtu buněk a 73% snížením jejich objemu. Kromě toho posílily buněčný obal a začaly růst ve shlucích, což pravděpodobně představuje jakýsi obranný manévr (bakterie uvnitř shluku jsou lépe chráněné před antibiotiky).

Odborníci rovněž zaznamenali větší počet tzv. vezikul – membránových váčků, které bakteriální buňky používají ke vzájemné komunikaci. To všechno může být projevem mechanismu rezistence vůči lékům, který se aktivuje v kosmickém prostředí.

„Experimenty tohoto typu nám dávají příležitost lépe porozumět tomu, jak se bakterie stávají odolnými vůči antibiotikům na Zemi,“ uzavřel Zea.

Zdroj: University of Colorado