Bakterie jsou ve vesmíru mnohem rezistentnější vůči antibiotikům

Bakterie se ve vesmíru chovají o hodně jinak než na Zemi. Mj. se dokážou skvěle bránit proti antibiotikům. Plyne to ze zjištění vědců z University of Colorado.

Během experimentu, který proběhl na palubě Mezinárodní kosmické stanice (ISS), byly kultury bakterií Escherichia coli vystaveny působení gentamicin-sulfátu. Ten je za normálních okolností snadno eliminuje, jenže…

„Věděli jsme, že bakterie se ve vesmíru chovají odlišně a že k jejich likvidaci je potřebná větší koncentrace antibiotik. Ale novinkou je, že v průběhu těchto pokusů jsme provedli systematickou analýzu měnícího se fyzického vzhledu bakterií,“ konstatoval vedoucí badatel Luis Zea.

Bakterie ve vesmíru (vpravo) si vyvinuly extra membránové váčky.

Ve srovnání s kontrolní skupinou na Zemi dotyčné bakterie na gentamycin-sulfát reagovaly 13násobným zvýšením počtu buněk a 73% snížením jejich objemu. Kromě toho posílily buněčný obal a začaly růst ve shlucích, což pravděpodobně představuje jakýsi obranný manévr (bakterie uvnitř shluku jsou lépe chráněné před antibiotiky).

Odborníci rovněž zaznamenali větší počet tzv. vezikul – membránových váčků, které bakteriální buňky používají ke vzájemné komunikaci. To všechno může být projevem mechanismu rezistence vůči lékům, který se aktivuje v kosmickém prostředí.

„Experimenty tohoto typu nám dávají příležitost lépe porozumět tomu, jak se bakterie stávají odolnými vůči antibiotikům na Zemi,“ uzavřel Zea.

Zdroj: University of Colorado

Diskuze (4) Další článek: Podívejte se na ukázku na film Tomb Raider s novou Larou Croft, do kin dorazí příští rok

Témata článku: Vesmír, Země, Výzkum, Mezinárodní vesmírná stanice, Bakterie, Experiment, Antibiotika, Velký počet, University of Colorado, Colorado, Bakteriální buňka, ESC, Koncentrace, Shluk, Buňka, Escherichia coli, Kontrolní skupina, ShapeShift, Vedoucí badatel, Vzájemná komunikace, Rezistence, Normální okolnost

Dell XPS 13: Když vás ostatní doženou až za tři roky

** XPS 13 nastartoval trend notebooků bez rámečků ** Letošní model kompletně přechází na USB-C ** Navzdory malému tělu se řadí výkon ke špičce

Přichází revoluce v oblasti deodorantů!

** Britští vědci odhalili uzlový bod procesů, kterými vzniká nejpronikavější složka lidského tělesného pachu ** Nové generaci deodorantů by mohl dodat na síle cílený zásah do života malé skupinky kožních bakterií ** Podle některých vědců by to ale znamenalo zpřetrhat pouta mezi člověkem a mikrobem