Biblickému kreacionistovi nepovolili zkoumat Grand Canyon

Geologové tvrdí, že Grand Canyon je noční můrou kreacionistů mladé Země. A kreacionisté mladé Země zase tvrdí, že Grand Canyon je noční můrou geologů, respektive „evolucionistů“. Obě strany k těmto tvrzením mají své důvody, jejichž konkrétní popis jde vysoko nad rámec tohoto článku. Ten je totiž věnován primárně sporu, který se kvůli tomuto impozantnímu přírodnímu útvaru nedávno rozhořel.

Ve stručnosti jde o to, že kreacionista Andrew Snelling – blízký spolupracovník „slavného“ Kena Hama (mj. ředitel Muzea stvoření) – chtěl v Grand Canyonu odebrat zhruba 60 vzorků hornin. Nezasvěcený člověk si nejspíš pomyslí, že v takovém případě prostě mohl popadnout batoh a vyrazit do severní Arizony, jenže tak jednoduché to není.

Bádat v Grand Canyonu samozřejmě můžete, ale je k tomu nutné povolení. A právě to Andrew, který mimochodem geologii studoval na University of Sydney (a má z ní doktorát), nedostal.

Snelling neprohlašoval, že chce vzorky použít k podpoře myšlenky, dle které Grand Canyon před několika tisíci lety stvořil Bůh. Odborníci, kteří mu žádost zamítli, tak učinili čistě na základě jeho pověsti. O značně kontroverzní rozhodnutí by nicméně šlo i v případě, že by něco takového prohlašoval.

Nabízí se totiž otázka, zda vědecké vysvětlení původu Grand Canyonu podobné zákazy skutečně potřebuje. Někteří se domnívají, že ano, protože opačný přístup by prý kreacionismus jaksi „legitimizoval“. Jenže... přestože proti pavědeckým nesmyslům je samozřejmě zapotřebí bojovat, důležitá je i forma tohoto boje. Přičemž různé represe jsou přesně tím, co by člověk čekal od náboženských fanatiků – nikoliv od vědců. Věda totiž používá úplně jiné přesvědčovací nástroje.

Jelikož Snelling údajně reagoval podáním žaloby, celý tento nešťastný incident se bude dál řešit. Už teď je ale nad slunce jasnější, že jisté skupiny lidí ho s velkou chutí využijí ke své propagandě.

Zdroj: The Atlantic, Foto:

Diskuze (60) Další článek: Nový vrcholný herní notebook od Lenova: cenovka šplhá ke sto tisícům

Témata článku: Věda, Země, Lidé, Geologie, Kreacionismus, The Atlantic, Jistá skupina, Grand Canyon, MAU, Přírodní útvar, Rámec, Hornina, Mladá země, Tisíc let, Incident, Kontroverzní rozhodnutí, Geolog, Arizona, University of Sydney, Sydney, Podobný zákaz, Can, Propaganda, Velká chuť, Podobná hornina