Automobily | Rekordy

Bloodhound SSC chce překonat pozemský rekord a dostat se přes 1600 km/h. Teď poprvé vyjel

Rychlostní rekordy automobilů nepadají příliš často. Od toho posledního, kdy Andy Green na voze ThrustSSC překonal výkonem 1 228 km/h rychlost zvuku, uběhlo už dvacet let. Proto je tady Bloodhound SSC – projekt, který chce překročit rychlost 1000 mil za hodinu (1609 km/h).

Pořád se bavíme o autě, i když v případě těchto speciálů jde vlastně o rakety na kolečkách. Vozy ale podle pravidel musí mít alespoň čtyři kola, která se při jízdě dotýkají silnice, z toho dvě kola řiditelná. Aby organizace FIA test uznala, je nutné během jedné hodiny provést dvě jízdy na stejné dráze tam a zpět. Maximální rychlosti při obou jízdách se zprůměrují.

Mimochodem bloodhound je svatohubertský pes. A SSC v názvu znamená supersonic, tedy nadzvukový.

Tři motory: proudový, raketový a V-8 z Jaguaru

Bloodhound SSC koncem října poprvé vyjel mezi lidi. Zatím jen na veřejný test, kdy Andy Green – ano, stejný pilot jako u ThrustSSC – dosáhl na britském letišti Cornwall Airport Newquay rychlosti 338 km/h. Stačilo mu na to jen osm sekund.

Vozidlo ještě nebylo kompletně vybavené. Mělo jen hlavní proudový motor Rolls-Royce Eurojet EJ200 využívaný v letounu Eurofighter Typhoon. Se svým tahem 90 kN stačí po úpravě jen na rychlost kolem 1000 km/h.

Až Bloodhound pojede naostro, dostane ještě raketový motor. Vlastně blok hned tří raketových motorů na pevné palivo, s jejichž tahem 122 kN to vytáhne až na cílových tisíc mil v hodině. Třetí motor Jaguar V-8 (588 kW) bude sloužit pro vhánění okysličovadla (peroxid vodíku) do raketových motorů.

Pro zajímavost:

  • Proudový motor EJ200 má spotřebu 64 l/s.
  • Bloodhound má se svými 132 000 koňskými silami (100 MW) vyšší výkon než zaoceánská loď Queen Elizabeth 2.
  • Kdyby se výkon plánovaný pro test použil na vystřelení Bloodhoundu svisle vzhůru, dosáhl by výšky 7,6 km.
  • Trojice raketových motorů vyvine větší 8× větší tah než všechny vozy při startu závodu F1 najednou
  • Na dosažení rychlosti 1000 km/h by vozidlu mělo stačit 55 sekund.

Jedna věc je dosáhnout na maximální rychlost, druhá bezpečně se z ní vrátit zpět na nulu. Po přirozeném zpomalení se napřed zapojí aerodynamické brzdy. K dalšímu snížení rychlosti pomůže brzdicí padák a v závěru i kotoučové brzy na kolech. Při akceleraci by měl pilot čelit přetížení 2G, při zpomalování 3G.

Jak mohou něco takového vydržet pneumatiky? Nevydrží. Kola s průměrem 900 mm budou proto celá vykovaná z hliníkovo-zinkové slitiny a ve špičce se budou otáčet rychlostí až 10 200 ot/min. To je 4× víc než u vozů formule 1.

Na Bloodhound se můžete podívat na obrázcích. Vozidlo bude mít délku kolem 13 metrů a hmotnost přibližně 7,7 tuny.

Těšíme se na příští léto

Takový projekt nevznikne během několika měsíců. O záměru mluvili Richard Noble a Andy Green už v roce 2006. O dva roky později projekt Bloodhound SSC představili oficiálně s britským ministrem pro vědu. Teprve po deseti letech, v létě 2018 by měla proběhnou ostrá jízda a snad i překonání rychlostního rekordu.

Další podrobné informace najdete na www.bloodhoundssc.com. Podívejte se také na toto 360° video od BBC:

Diskuze (5) Další článek: Asistentka od Googlu už umí rozpoznávat okolní hudbu. Jak na to s Androidem?

Témata článku: Automobily, Raketa, Rekordy, Veřejný test, Bladhaund SSC, Ostrá jízda, Raketový motor, SSC, BBC, Proudový motor, Rychlost, Velký tah, Rekord, Vysoký výkon, Jaguar, Noble, Thrust, Britský ministr, Rychlostní rekord, Stefan, Andy Green, Přetížení, Zpomalování, Příští léto, Motor