Říkají mu Bloodhound SSC a v létě 2018 s ním chtějí překonat pozemský rychlostní rekord.

Říkají mu Bloodhound SSC a v létě 2018 s ním chtějí překonat pozemský rychlostní rekord.

Stačilo by jedno procento nad aktuálním rekordem, tedy asi 1240 km/h. Ale když 1000 mil za hodinu je tak krásně kulaté číslo… Jenže to je 1609 km/h, tedy ještě o 369 víc!

Stačilo by jedno procento nad aktuálním rekordem, tedy asi 1240 km/h. Ale když 1000 mil za hodinu je tak krásně kulaté číslo… Jenže to je 1609 km/h, tedy ještě o 369 víc!

Když to má aspoň čtyři kola, která při jízdě zůstanou na silnici, může se tomu říkat auto.

Když to má aspoň čtyři kola, která při jízdě zůstanou na silnici, může se tomu říkat auto.

Vůbec nevadí, že vzadu je proudový motor a pod ním ještě tři raketové.

Vůbec nevadí, že vzadu je proudový motor a pod ním ještě tři raketové.

Dohromady mají 8× větší výkon než všechny vozy v závodě formule 1 dohromady.

Dohromady mají 8× větší výkon než všechny vozy v závodě formule 1 dohromady.

Takhle vypadá celý proudový motor Eurojet EJ200. Standardně se používá ve stíhačkách. Foto:  Julian Herzog ,  CC BY 4.0

Takhle vypadá celý proudový motor Eurojet EJ200. Standardně se používá ve stíhačkách. | Foto: Julian Herzog, CC BY 4.0

Pilot sedí v malé kukani pod rozměrným otvorem pro přívod vzduchu k proudovému motoru.

Pilot sedí v malé kukani pod rozměrným otvorem pro přívod vzduchu k proudovému motoru.

Kola budou celokovová, takovou zátěž by žádná pneumatika nezvládla.

Kola budou celokovová, takovou zátěž by žádná pneumatika nezvládla.

Pod proudovým motorem je trojice raketových motorů na pevné palivo.

Pod proudovým motorem je trojice raketových motorů na pevné palivo.

Takhle to bude vypadat pod povrchem.

Takhle to bude vypadat pod povrchem.

Po sérii ilustrací je tady už skutečný Bloodhound SSC. I když stále ve vývojové fázi. Foto: Stefan Marjoram

Po sérii ilustrací je tady už skutečný Bloodhound SSC. I když stále ve vývojové fázi. | Foto: Stefan Marjoram

Rychlostní rekordy automobilů nepadají příliš často. Od toho posledního, kdy Andy Green na voze ThrustSSC překonal výkonem 1 228 km/h rychlost zvuku, uběhlo už dvacet let. Foto: Stefan Marjoram

Rychlostní rekordy automobilů nepadají příliš často. Od toho posledního, kdy Andy Green na voze ThrustSSC překonal výkonem 1 228 km/h rychlost zvuku, uběhlo už dvacet let. | Foto: Stefan Marjoram

Toto je Richard Noble, který to celé vymyslel. Je sám držitelem pozemského rychlostního rekordu, v roce 1983 s vozem Thrust2 dosáhl na 1019 km/h. Foto: Stefan Marjoram

Toto je Richard Noble, který to celé vymyslel. Je sám držitelem pozemského rychlostního rekordu, v roce 1983 s vozem Thrust2 dosáhl na 1019 km/h. | Foto: Stefan Marjoram

Bloodhound SSC koncem října vyjel na veřejný test, kdy Andy Green dosáhl na britském letišti Cornwall Airport Newquay na rychlost 338 km/h. Foto: Stefan Marjoram

Bloodhound SSC koncem října vyjel na veřejný test, kdy Andy Green dosáhl na britském letišti Cornwall Airport Newquay na rychlost 338 km/h. | Foto: Stefan Marjoram

Vozidlo ještě nebylo kompletně vybavené. Mělo jen hlavní proudový motor Rolls-Royce Eurojet EJ200. Tady je vidět před instalací do Bloodhoundu. Foto: Stefan Marjoram

Vozidlo ještě nebylo kompletně vybavené. Mělo jen hlavní proudový motor Rolls-Royce Eurojet EJ200. Tady je vidět před instalací do Bloodhoundu. | Foto: Stefan Marjoram

Proudový motor ale stačí jen na rychlost kolem tisíce kilometrů za hodinu. Foto: Stefan Marjoram

Proudový motor ale stačí jen na rychlost kolem tisíce kilometrů za hodinu. | Foto: Stefan Marjoram

Až Bloodhound pojede naostro, dostane proto ještě trojici tří raketových motorů na pevné palivo, s jejichž tahem 122 kN zvládne cílových tisíc mil v hodině.  Foto: Stefan Marjoram

Až Bloodhound pojede naostro, dostane proto ještě trojici tří raketových motorů na pevné palivo, s jejichž tahem 122 kN zvládne cílových tisíc mil v hodině. | Foto: Stefan Marjoram

Zajímavosti o projektu Bloodhound SSC.

Zajímavosti o projektu Bloodhound SSC.

Průřez Bloodhoundem: proudový motor, soustava raketových motorů... V oválné nádrži bude okysličovadlo.

Průřez Bloodhoundem: proudový motor, soustava raketových motorů... V oválné nádrži bude okysličovadlo.

jak se vyvíjel pozemský rychlostní rekord.

jak se vyvíjel pozemský rychlostní rekord.

Rekordní rychlosti: shora člověk, cyklista, motorový člun, překonání rychlosti zvuku v autě, volný pád Felixe Baumgartnera, rekord při letu v nízké hladině, plánovaný rekord Bloodhoundu, raketa X-15, Saturn V.

Rekordní rychlosti: shora člověk, cyklista, motorový člun, překonání rychlosti zvuku v autě, volný pád Felixe Baumgartnera, rekord při letu v nízké hladině, plánovaný rekord Bloodhoundu, raketa X-15, Saturn V.

Na dalších fotografiích je vozidlo ThrustSSC, které drží aktuální pozemský rychlostní rekord. Foto:  Cmglee ,  CC BY-SA 3.0

Na dalších fotografiích je vozidlo ThrustSSC, které drží aktuální pozemský rychlostní rekord. | Foto: Cmglee, CC BY-SA 3.0

V roce 1997, tedy před dvaceti lety, s ním Andy Green dosáhl rychlosti 1 228 km/h.

V roce 1997, tedy před dvaceti lety, s ním Andy Green dosáhl rychlosti 1 228 km/h.

S „automobilem“ při tom vůbec poprvé překonal rychlost zvuku. Foto:  Cmglee ,  CC BY-SA 3.0

S „automobilem“ při tom vůbec poprvé překonal rychlost zvuku. | Foto: Cmglee, CC BY-SA 3.0

V týmu, který vyvíjel ThrustSSC, byl stejně jako u Bloodoundu Richard Noble. Foto:  Andrew Graves

V týmu, který vyvíjel ThrustSSC, byl stejně jako u Bloodoundu Richard Noble. | Foto: Andrew Graves

Stačilo by jedno procento nad aktuálním rekordem, tedy asi 1240 km/h. Ale když 1000 mil za hodinu je tak krásně kulaté číslo… Jenže to je 1609 km/h, tedy ještě o 369 víc!
Když to má aspoň čtyři kola, která při jízdě zůstanou na silnici, může se tomu říkat auto.
Vůbec nevadí, že vzadu je proudový motor a pod ním ještě tři raketové.
Dohromady mají 8× větší výkon než všechny vozy v závodě formule 1 dohromady.
25
Fotogalerie

Bloodhound SSC chce překonat pozemský rekord a dostat se přes 1600 km/h. Teď poprvé vyjel

Rychlostní rekordy automobilů nepadají příliš často. Od toho posledního, kdy Andy Green na voze ThrustSSC překonal výkonem 1 228 km/h rychlost zvuku, uběhlo už dvacet let. Proto je tady Bloodhound SSC – projekt, který chce překročit rychlost 1000 mil za hodinu (1609 km/h).

Pořád se bavíme o autě, i když v případě těchto speciálů jde vlastně o rakety na kolečkách. Vozy ale podle pravidel musí mít alespoň čtyři kola, která se při jízdě dotýkají silnice, z toho dvě kola řiditelná. Aby organizace FIA test uznala, je nutné během jedné hodiny provést dvě jízdy na stejné dráze tam a zpět. Maximální rychlosti při obou jízdách se zprůměrují.

Mimochodem bloodhound je svatohubertský pes. A SSC v názvu znamená supersonic, tedy nadzvukový.

Tři motory: proudový, raketový a V-8 z Jaguaru

Bloodhound SSC koncem října poprvé vyjel mezi lidi. Zatím jen na veřejný test, kdy Andy Green – ano, stejný pilot jako u ThrustSSC – dosáhl na britském letišti Cornwall Airport Newquay rychlosti 338 km/h. Stačilo mu na to jen osm sekund.

Vozidlo ještě nebylo kompletně vybavené. Mělo jen hlavní proudový motor Rolls-Royce Eurojet EJ200 využívaný v letounu Eurofighter Typhoon. Se svým tahem 90 kN stačí po úpravě jen na rychlost kolem 1000 km/h.

Až Bloodhound pojede naostro, dostane ještě raketový motor. Vlastně blok hned tří raketových motorů na pevné palivo, s jejichž tahem 122 kN to vytáhne až na cílových tisíc mil v hodině. Třetí motor Jaguar V-8 (588 kW) bude sloužit pro vhánění okysličovadla (peroxid vodíku) do raketových motorů.

Pro zajímavost:

  • Proudový motor EJ200 má spotřebu 64 l/s.
  • Bloodhound má se svými 132 000 koňskými silami (100 MW) vyšší výkon než zaoceánská loď Queen Elizabeth 2.
  • Kdyby se výkon plánovaný pro test použil na vystřelení Bloodhoundu svisle vzhůru, dosáhl by výšky 7,6 km.
  • Trojice raketových motorů vyvine větší 8× větší tah než všechny vozy při startu závodu F1 najednou
  • Na dosažení rychlosti 1000 km/h by vozidlu mělo stačit 55 sekund.

Jedna věc je dosáhnout na maximální rychlost, druhá bezpečně se z ní vrátit zpět na nulu. Po přirozeném zpomalení se napřed zapojí aerodynamické brzdy. K dalšímu snížení rychlosti pomůže brzdicí padák a v závěru i kotoučové brzy na kolech. Při akceleraci by měl pilot čelit přetížení 2G, při zpomalování 3G.

Jak mohou něco takového vydržet pneumatiky? Nevydrží. Kola s průměrem 900 mm budou proto celá vykovaná z hliníkovo-zinkové slitiny a ve špičce se budou otáčet rychlostí až 10 200 ot/min. To je 4× víc než u vozů formule 1.

Na Bloodhound se můžete podívat na obrázcích. Vozidlo bude mít délku kolem 13 metrů a hmotnost přibližně 7,7 tuny.

Těšíme se na příští léto

Takový projekt nevznikne během několika měsíců. O záměru mluvili Richard Noble a Andy Green už v roce 2006. O dva roky později projekt Bloodhound SSC představili oficiálně s britským ministrem pro vědu. Teprve po deseti letech, v létě 2018 by měla proběhnou ostrá jízda a snad i překonání rychlostního rekordu.

Další podrobné informace najdete na www.bloodhoundssc.com. Podívejte se také na toto 360° video od BBC:

Určitě si přečtěte

Články odjinud