Rychlostní rekordy automobilů nepadají příliš často. Od toho posledního, kdy Andy Green na voze ThrustSSC překonal výkonem 1 228 km/h rychlost zvuku, uběhlo už dvacet let. Proto je tady Bloodhound SSC – projekt, který chce překročit rychlost 1000 mil za hodinu (1609 km/h).
Pořád se bavíme o autě, i když v případě těchto speciálů jde vlastně o rakety na kolečkách. Vozy ale podle pravidel musí mít alespoň čtyři kola, která se při jízdě dotýkají silnice, z toho dvě kola řiditelná. Aby organizace FIA test uznala, je nutné během jedné hodiny provést dvě jízdy na stejné dráze tam a zpět. Maximální rychlosti při obou jízdách se zprůměrují.
Mimochodem bloodhound je svatohubertský pes. A SSC v názvu znamená supersonic, tedy nadzvukový.
Tři motory: proudový, raketový a V-8 z Jaguaru
Bloodhound SSC koncem října poprvé vyjel mezi lidi. Zatím jen na veřejný test, kdy Andy Green – ano, stejný pilot jako u ThrustSSC – dosáhl na britském letišti Cornwall Airport Newquay rychlosti 338 km/h. Stačilo mu na to jen osm sekund.
Vozidlo ještě nebylo kompletně vybavené. Mělo jen hlavní proudový motor Rolls-Royce Eurojet EJ200 využívaný v letounu Eurofighter Typhoon. Se svým tahem 90 kN stačí po úpravě jen na rychlost kolem 1000 km/h.
Až Bloodhound pojede naostro, dostane ještě raketový motor. Vlastně blok hned tří raketových motorů na pevné palivo, s jejichž tahem 122 kN to vytáhne až na cílových tisíc mil v hodině. Třetí motor Jaguar V-8 (588 kW) bude sloužit pro vhánění okysličovadla (peroxid vodíku) do raketových motorů.
Pro zajímavost:
- Proudový motor EJ200 má spotřebu 64 l/s.
- Bloodhound má se svými 132 000 koňskými silami (100 MW) vyšší výkon než zaoceánská loď Queen Elizabeth 2.
- Kdyby se výkon plánovaný pro test použil na vystřelení Bloodhoundu svisle vzhůru, dosáhl by výšky 7,6 km.
- Trojice raketových motorů vyvine větší 8× větší tah než všechny vozy při startu závodu F1 najednou
- Na dosažení rychlosti 1000 km/h by vozidlu mělo stačit 55 sekund.
Jedna věc je dosáhnout na maximální rychlost, druhá bezpečně se z ní vrátit zpět na nulu. Po přirozeném zpomalení se napřed zapojí aerodynamické brzdy. K dalšímu snížení rychlosti pomůže brzdicí padák a v závěru i kotoučové brzy na kolech. Při akceleraci by měl pilot čelit přetížení 2G, při zpomalování 3G.
Jak mohou něco takového vydržet pneumatiky? Nevydrží. Kola s průměrem 900 mm budou proto celá vykovaná z hliníkovo-zinkové slitiny a ve špičce se budou otáčet rychlostí až 10 200 ot/min. To je 4× víc než u vozů formule 1.
Na Bloodhound se můžete podívat na obrázcích. Vozidlo bude mít délku kolem 13 metrů a hmotnost přibližně 7,7 tuny.
Těšíme se na příští léto
Takový projekt nevznikne během několika měsíců. O záměru mluvili Richard Noble a Andy Green už v roce 2006. O dva roky později projekt Bloodhound SSC představili oficiálně s britským ministrem pro vědu. Teprve po deseti letech, v létě 2018 by měla proběhnou ostrá jízda a snad i překonání rychlostního rekordu.
Další podrobné informace najdete na www.bloodhoundssc.com. Podívejte se také na toto 360° video od BBC: