Věda | Elektřina | Bakterie

Britové se pochlubili generátorem, který díky moči rozsvítí třeba lampičku

Vědci z univerzity v Bristolu zjistili, že zařízení na generování elektřiny z biologického odpadu zároveň velmi účinně ničí škodlivé bakterie. Výzkumníci očekávají, že zařízení nejenže poskytne levnou elektřinu, ale v rozvojových zemích pomůže omezit šíření patogenů. Výzkumnou práci publikoval vědecký časopis PLoS ONE.

Základem jsou takzvané mikrobiální palivové články (MFC). Jsou naplněny elektroaktivními bakteriemi, které rozkládají organické látky – například přítomné v moči, čímž čistí odpadní vody. Zároveň generují dostatek elektřiny na to, aby jeden článek nabil mobilní telefon nebo napájel osvětlení.

Výzkumníci zjistili, že tyto palivové články ničí nebezpečné bakterie. „Ukázalo se, že máme stabilní biologický systém, ve kterém čištěním odpadních látek vyrábíme elektřinu a navíc bráníme škodlivým mikrobům rozšířit se do kanalizace,“ uvedl vedoucí výzkumu Ioannis Ieropoulos.

Experiment s bakteriemi

Vědci přidali do moči protékající systémem palivových článků, populaci bakterie Salmonella enteritidis. Kontrola vytékající tekutiny odhalila její dramatický pokles.

Populace patogenů ve dvou nezávislých pokusech klesla až 50tisícinásobně.

„Redukce mikrobů splnila sanitární normy,“ pochvaluje si úspěch mikrobiolog John Greenman, a dodává, že jde o první studii, která dokazuje, že patogeny lze ničit podobným způsobem.

Angličtí výzkumníci předpokládají, že mikrobiální palivové články se v budoucnosti budou instalovat do domácnosti. Největší uplatnění očekávají v zemích třetího světa, kde poskytnou nejen cennou levnou elektřinu, ale také omezí šíření patogenů.

Dalším způsobem ekologické výroby elektřiny by mohla být technologie Solar Paint:

Váš názor Další článek: Xiaomi se vrhlo do dalšího segmentu, představilo svůj první laserový projektor

Témata článku: Technologie, Věda, Zajímavosti, Elektřina, Energie, Ekologie, Bakterie, Brit, Generování, Generátor, Dramatický pokles, Osvětlení, Bristol, Gen, Mikrobiolog, Biologický systém, Moč, Lidská moč, Dík, PLOS, Patogen, Časopis plos, Solar, Výhodné mobilní telefony na Mall.cz