Bakterie | Solární energie

Budoucností čisté energie jsou kybernetické bakterie

Ve snaze zlepšit efektivitu přírodní fotosyntézy vyvinul Kelsey K. Sakimoto z University of California kybernetické bakterie. Ty se dokážou pokrývat malými polovodičovými nanokrystaly, které fungují coby účinné solární panely.

Takto upravené bakterie jsou z hlediska schopnosti přeměňovat sluneční energii na chemickou mnohem lepší než chlorofyl.

„Raději než spoléhat při zachycování slunečního světla na neefektivní chlorofyl, naučil jsem bakterie jak růst a pokrývat svá těla malými polovodičovými nanokrystaly, uvedl Sakimoto v oficiální tiskové zprávě. „Tyto nanokrystaly jsou mnohem účinnější než chlorofyl a mohou být vytvořeny za zlomek ceny solárních panelů.“

Sakimoto k dosažení svého cíle použil kadmium a aminokyselinu cystein. Bakterie syntetizují nanočástice sulfidu kademnatého (CdS), které skvěle absorbují světlo.

Tyto hybridní organismy, nazvané M. thermoacetica-CdS, pak ze sluneční energie, vody a CO2 produkují kyselinu octovou – a to rychlostí, která vysoce překonává rychlost přírodní fotosyntézy. Navíc pracují s účinností přes 80 % a samy se replikují i regenerují, díky čemuž mohou mít řadu různých využití.

„Poté, co jsou pokryty těmito malými solárními panely, mohou bakterie syntetizovat potraviny, pohonné hmoty či plasty,“ konstatoval Sakimoto optimisticky. Přiznal však, že ho čeká ještě spousta bádání.

Zdroj: Futurism, Foto: Kelsey K. Sakimoto