Cesta na Mars bude mnohem nebezpečnější, než jsme si mysleli

Kdy na Mars vyrazí raketa s lidskou posádkou? Odpověď na tuto otázku zajímá celou řadu lidí. Těžko ale říct, jak brzy se jí dočkáme.

Jedním z největších problémů je kosmické záření. Zatímco atmosféra naší planety funguje coby účinný štít, astronauti jsou vystavováni větším dávkám. Ovšem třeba na takové Mezinárodní vesmírné stanici to ještě není tak hrozné – obíhá totiž jen 402 kilometrů nad Zemí, takže magnetické pole do určité míry chrání i ji.

Jenže cesta na Mars… to je úplně jiný šálek kávy. Odborníci Frank Cucinotta a Eliedonna Cacao z University of Nevada Las Vegas, kteří se zabývají studiem účinků kosmického záření na buňky, dospěli k závěru, že riziko vzniku rakoviny by bylo zhruba dvakrát vyšší než plyne z předchozích odhadů. Tedy alespoň u myší.

Příčina podle nich tkví v tom, jak se poškozená DNA šíří po celém těle. Když je totiž nějaká buňka zasažená kosmickým zářením, může blízkým okolním buňkám vyslat takové chemické signály, které způsobí, že i ony se změní na nádorové. A právě tento domino efekt dřívější výzkumy nezaznamenaly.

Ještě více znepokojující je, že podle Cucinotta a Cacao výše popsaný jev způsobuje takový typ záření, který „stínění radiace snižuje jen mírně“.

Samozřejmě, mezi lidmi a myškami jsou nezanedbatelné rozdíly – a ty mohou použitelnost předpovědí uvedených v této práci značně limitovat. Na druhé straně, tato mezera v našich znalostech představuje pádný důvod k opatrnosti.

Zdroj: Business Insider, Foto: NASA

Podívejte se na koncept světelného štítu, který by astronauty mohl chránit před kosmickým zářením:

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Zajímavosti, Mars, Zdraví, Rakovina, Kosmické záření, Buňky, Magnetické pole, Záření, Světelný štít, Nevada, Dispozice, Astronaut, Tělo, Jev, Určitá míra, Buňka, Business insider, CNC, Velká dávka, Pádný důvod, Druhá strana, Lidská posádka, Celá řada

Rekonstrukce 3D objektu z poškozených a omezených dat

** Vědci představili nový snímací systém pro 3D objekty, který zvládne digitalizaci i ze špatných dat ** Rekonstrukce je možná z poškozených i neúplných reálně nasnímaných dat ** Nová technologie je důležitá jak pro skenování, tak i rozpoznávání objektů v reálném čase

21.  10.  2017 | Javůrek Karel | 1

Nálada ovlivňuje imunitu: Schizofrenie jako důsledek autoimunitní reakce?

** Je dobře známo, že průběh imunitních reakcí je více či méně negativně ovlivněn duševním rozpoložením ** Velmi zajímavé je například jasně prokázané „placebové“ ovlivnění imunopatologických reakcí ** Odborníci se tyto poznatky snaží využít k tvorbě nových způsobů léčby