Cestu na Mars by mohla usnadnit recyklace moči astronautů

Odborníci z Clemson University ukázali, že (nejen) moč astronautů by mohla být přeměněna na plasty a potravu. Přesně takový druh inteligentní recyklace odpadu přitom budeme potřebovat, máme-li jednoho dne skutečně vyrazit na Mars… případně ještě dál.

Trik spočívá v kvasince Yarrowia lipolytica, která se dokáže živit dusíkem z naší moči a uhlíkem z našeho dechu. Vědci už dosáhli toho, že produkuje malé množství polyesterů či živin a nyní se snaží její výkonnost ještě zvýšit.

Například jeden konkrétní kmen byl vyvinut za účelem poskytování omega-3 mastných kyselin, které mají blahodárný vliv na srdce, oči a mozek. Na Zemi si lze samozřejmě koupit nejrůznější doplňky stravy, jenže ty mají trvanlivost jen několik let.

Jiné kvasinky zase vyrábějí polyesterové polymery. Tento typ plastu můžete najít především v oblečení. Pomocí technologie 3D tisku by ho astronauti mohli používat k tvorbě i opravám různých nástrojů atd.

„Naučili jsme se, že pokud jde o genetiku a biochemii, Y. lipolytica jsou odlišné od jiných kvasinek… Motivací pro náš projekt je dosáhnout biologického systému, který by astronauti v případě potřeby mohli probudit z klidového stavu, a on by začal produkovat to, co jim zrovna bude chybět,“ uvedl jeden z badatelů Mark A. Blenner.

K tomuto cíli samozřejmě zbývá ještě dlouhá cesta. Mj. je zapotřebí vyřešit zádrhel spočívající v tom, že kvasinky ke správné konverzi uhlíku momentálně potřebují jistou dodatečnou přísadu. Blenner a jeho kolegové, kteří jsou financováni z grantu NASA, nicméně doufají, že nakonec budou slavit úspěch.

Zdroj: ACS, Foto: NASA

Diskuze (6) Další článek: Bitcoin se změnil. Nedávno odsouhlasené změny se teď dostaly do kódu

Témata článku: Vesmír, NASA, Výzkum, 3D, Kosmonautika, Země, Mars, Tiskárny, Jídlo, Plasty, recyklace, Kvasinky, REC, Mar, ACS, Klidový stav, Biologický systém, Moč, Astronaut, Kvasinka, Astron, Dlouhá cesta, Zádrhel, Blahodárný vliv, Mastná kyselina, Tiskárny na Heureka.cz

Novela DPH je hotová. Od října se i v Česku bude platit daň za zásilky do 22 eur. Možná…

** V EU se od léta daní všechny mimoevropské zásilky ** Skončilo osvobození pro ty nejlevnější do 22 eur ** Česko nestihlo schválit vlastní novelu a fungovalo zde jakési bezčasí

Jak zkrotit běžící procesy ve Windows? Našli jsme 7 nejlepších bezplatných nástrojů

** V operačním systému Windows běží desítky procesů ** Pomocí k tomu určených nástrojů je můžete dostat pod kontrolu ** Našli jsme 7 nejlepších bezplatných aplikací

TipyNejlepší programyWindows
Anatomie kybernetické apokalypsy krok za krokem. Co se v pondělí stalo ve Facebooku?

** Včera odpoledne Facebook postihl rozsáhlý výpadek ** Tentokrát jej experti pečlivě zmapovali ** Projdeme si ho krok za krokem a vysvětlíme jednotlivé etapy

VýpadekFacebookSociální sítě
Vy a počítač: Kdy přejdete na Windows 11?
Windows 11Vy a počítačAnkety