Cestu na Mars by mohla usnadnit recyklace moči astronautů

Odborníci z Clemson University ukázali, že (nejen) moč astronautů by mohla být přeměněna na plasty a potravu. Přesně takový druh inteligentní recyklace odpadu přitom budeme potřebovat, máme-li jednoho dne skutečně vyrazit na Mars… případně ještě dál.

Trik spočívá v kvasince Yarrowia lipolytica, která se dokáže živit dusíkem z naší moči a uhlíkem z našeho dechu. Vědci už dosáhli toho, že produkuje malé množství polyesterů či živin a nyní se snaží její výkonnost ještě zvýšit.

Například jeden konkrétní kmen byl vyvinut za účelem poskytování omega-3 mastných kyselin, které mají blahodárný vliv na srdce, oči a mozek. Na Zemi si lze samozřejmě koupit nejrůznější doplňky stravy, jenže ty mají trvanlivost jen několik let.

Jiné kvasinky zase vyrábějí polyesterové polymery. Tento typ plastu můžete najít především v oblečení. Pomocí technologie 3D tisku by ho astronauti mohli používat k tvorbě i opravám různých nástrojů atd.

„Naučili jsme se, že pokud jde o genetiku a biochemii, Y. lipolytica jsou odlišné od jiných kvasinek… Motivací pro náš projekt je dosáhnout biologického systému, který by astronauti v případě potřeby mohli probudit z klidového stavu, a on by začal produkovat to, co jim zrovna bude chybět,“ uvedl jeden z badatelů Mark A. Blenner.

K tomuto cíli samozřejmě zbývá ještě dlouhá cesta. Mj. je zapotřebí vyřešit zádrhel spočívající v tom, že kvasinky ke správné konverzi uhlíku momentálně potřebují jistou dodatečnou přísadu. Blenner a jeho kolegové, kteří jsou financováni z grantu NASA, nicméně doufají, že nakonec budou slavit úspěch.

Zdroj: ACS, Foto: NASA

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, NASA, 3D, Tiskárny, Mars, Jídlo, Kvasinky, Moč, ACS, Biologický systém, Blahodárný vliv, Dlouhá cesta, Klidový stav, Recyklace, Uhlík, Astronaut, Malé množství

• Roman Šrámkuj 26. 8. 2017 8:46:24
    Mě to tedy připadá spíš jako recyklace sratchek. Ten "článek".
  • Standa Petricek 26. 8. 2017 3:19:04