Alzheimerova choroba

Chemická struktura proteinu klíčového pro Alzheimerovu chorobu odhalena

Vědcům se podařilo vůbec poprvé odhalit chemickou strukturu jednoho z klíčových markerů Alzheimerovy choroby, tzv. Tau-proteinu. Tento husarský kousek by mj. mohl značně usnadnit hledání nových způsobů léčby Alzheimera i dalších neurodegenerativních onemocnění.

„Je to obrovský krok kupředu,“ komentoval to jeden z badatelů, Bernardino Ghetti z Indiana University. „Je jasné, že tau je nesmírně důležitý pro vývoj Alzheimerovy choroby i určitých forem demence. Pokud jde o navrhování terapeutických látek, možnosti jsou nyní obrovské.“

Tým vedený odborníky z britské MRC Laboratory of Molecular Biology extrahoval vlákna dotyčného proteinu z mozku zesnulého pacienta s potvrzenou Alzheimerovou chorobou. Následně je zobrazil pomocí techniky nazývané kryo-elektronová mikroskopie (cryo-EM).

Vlákna Tau-proteinu. Obrázek: MRC-LMB

Ve zdravém mozku tau působí jako stabilizátor, ale když se proteiny stanou defektními, mohou vytvořit jakési svazky zamotaných vláken, o nichž se předpokládá, že brání komunikaci mezi mozkovými buňkami. To vede k neurodegeneraci a zhoršení kognitivních schopností.

Nyní bude možné zjistit, jak přesně tato abnormální vlákna v lidském mozku fungují – což ocení nejen jedinci zabývající se výzkumem Alzheimera.

„Pro výzkumníky představují hlavní cíl léky, které by již existující svazky mohly z mozku eliminovat, ale k přímému ovlivnění těchto proteinů se molekuly tvořící léky potřebují zachytit a navázat na jejich povrch,“ vysvětlil Rosa Sancho z Alzheimer's Research UK. „Znalost přesného tvaru těchto komplexních proteinových struktur je nesmírně cenná při vyvíjení cílených léků.“

Zdroj: Indiana University, Science Media Centre, Foto: GerryShaw, CC BY-SA 4.0

Diskuze (4) Další článek: Samořídící automobily by mohly disponovat morálkou

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Medicína, Mozek, Chemie, Alzheimerova choroba, Indiana university, Obrovský krok, Nový způsob, Kognitivní schopnost, Způsob léčby, Mikroskopie, Indiana, Chemická struktura, Lék, Výzkumník, Cílený lék, Určitá forma, Přímé ovlivnění, Mozková buňka, Vlákno, Existující svazek, Lidský mozek, Medicine, Hlavní cíl

AMD vs. Intel+Nvidia: Stejný herní notebook, stejná cena. Který je lepší?

** Acer Predator Helios 500 je poctivý velký herní notebook ** platforma AMD zdatně konkuruje tandemu Intel+Nvidia ** Srovnání nevyznívá jednoznačně