Chemická struktura proteinu klíčového pro Alzheimerovu chorobu odhalena

Vědcům se podařilo vůbec poprvé odhalit chemickou strukturu jednoho z klíčových markerů Alzheimerovy choroby, tzv. Tau-proteinu. Tento husarský kousek by mj. mohl značně usnadnit hledání nových způsobů léčby Alzheimera i dalších neurodegenerativních onemocnění.

„Je to obrovský krok kupředu,“ komentoval to jeden z badatelů, Bernardino Ghetti z Indiana University. „Je jasné, že tau je nesmírně důležitý pro vývoj Alzheimerovy choroby i určitých forem demence. Pokud jde o navrhování terapeutických látek, možnosti jsou nyní obrovské.“

Tým vedený odborníky z britské MRC Laboratory of Molecular Biology extrahoval vlákna dotyčného proteinu z mozku zesnulého pacienta s potvrzenou Alzheimerovou chorobou. Následně je zobrazil pomocí techniky nazývané kryo-elektronová mikroskopie (cryo-EM).

Vlákna Tau-proteinu. Obrázek: MRC-LMB

Ve zdravém mozku tau působí jako stabilizátor, ale když se proteiny stanou defektními, mohou vytvořit jakési svazky zamotaných vláken, o nichž se předpokládá, že brání komunikaci mezi mozkovými buňkami. To vede k neurodegeneraci a zhoršení kognitivních schopností.

Nyní bude možné zjistit, jak přesně tato abnormální vlákna v lidském mozku fungují – což ocení nejen jedinci zabývající se výzkumem Alzheimera.

„Pro výzkumníky představují hlavní cíl léky, které by již existující svazky mohly z mozku eliminovat, ale k přímému ovlivnění těchto proteinů se molekuly tvořící léky potřebují zachytit a navázat na jejich povrch,“ vysvětlil Rosa Sancho z Alzheimer's Research UK. „Znalost přesného tvaru těchto komplexních proteinových struktur je nesmírně cenná při vyvíjení cílených léků.“

Zdroj: Indiana University, Science Media Centre, Foto: GerryShaw, CC BY-SA 4.0