Chemikálie nalezená v atmosféře Titanu by mohla vytvářet buněčné membrány

V atmosféře Titanu byla objevena organická sloučenina, která se v pozemských podmínkách používá k výrobě plastů. Není vyloučeno, že na největším Saturnově měsíci by polymery tzv. vinylkyanidu (nebo také akrylonitrilu) mohly vytvářet struktury silně podobné buněčným membránám.

„Našli jsme přesvědčivé důkazy, že akrylonitril je přítomen v atmosféře Titanu a myslíme si, že významné množství tohoto materiálu dosáhne povrchu,“ říká vedoucí badatelka Maureen Palmer z NASA Goddard Space Flight Center.

Jak připomněl další vědec – Michael Mumma z Goddard Centre for Astrobiology – schopnost vytvářet stabilní membrány oddělující vnitřní a vnější prostředí je z hlediska prebiotické evoluce velmi důležitá. Chemikálie nacházející se uvnitř membrán jsou totiž chráněny před nepříznivými vlivy okolí a mají tak dostatek času na vzájemné interakce.

Už před několika lety studenti z Cornell University navrhli model membrán ze sloučenin na bázi dusíku, mezi které patří například právě výše zmíněný vinylkyanid. Tyto „azotosomy“ dokážou vytvořit podobou strukturu jako fosfolipidy v našich buňkách.

Odborníci proto nyní chtějí vinylkyanidové azotosomy vytvořit a následně v laboratoři sledovat jejich chování v podmínkách panujících na Titanu. Přestože nikdo samozřejmě nepředpokládá, že z nich vzniknou nějaké primitivní bytosti, půjde o velmi vzrušující výzkum.

Tato práce mj. krásně dokazuje, že život ve vesmíru může mít úplně jinou podobu než na naší planetě. Konkrétně Titan je pro nadšence do exobiologie velice zajímavý, protože má hustou dusíkovou atmosféru a cyklus počasí založený na odpařování a sdružování kapalných uhlovodíků.

Zdroj: Phys.org, NASA