Vesmír | Čína

Čína chce v roce 2020 vypustit kosmickou loď nové generace. Bude létat jako letadlo

Zaměstnanci China Aerospace Science and Technology Corporation (CASTC) vydali před několika dny prohlášení, podle kterého Čína v roce 2020 uvede do provozu kosmickou loď nové generace.

Podle dostupných informací by měla být použitelná opakovaně (stejně jako Falcon 9 od SpaceX) a létat stejně jako letadlo. Právě druhá zmíněná schopnost ji bude výrazně odlišovat od klasických raket.

Předpokládá se, že dotyčný dopravní prostředek zkrátka odstartuje z ranveje a vysoko v atmosféře aktivuje svůj náporový pohon (ramjet). Raketové motory mu následně umožní dostat se na orbit.

Použitá technologie rovněž bude umožňovat snadnou údržbu. To by v konečném důsledku mělo snížit náklady na budoucí starty a umožnit zvýšení jejich frekvence.

„V současné době Čína vyvíjí své vlastní opakovaně použitelné kosmické lodě, které mohou vzlétat i přistávat vodorovně,“ uvedl Liu Shiquan z CASTC v červnu. „Už jsme dokončili několik zásadních pozemních zkoušek motorů a dalších klíčových komponent, které přinesly pozoruhodné úspěchy.“

Není bez zajímavosti, že vodorovně měly létat i raketoplány NASA. Ta však tuto myšlenku nakonec opustila. V mezičase začal Virgin Galactic pracovat na SpaceShipTwo a XCOR na Lynxu (byť tento projekt byl pozastaven kvůli nedostatku finančních prostředků), ale obě tyto lodě byly navrženy pouze pro suborbitální lety.

Zdroj: Futurism, Ilustrační foto: Reaction Engines Ltd