Čína poprvé vytěžila plyn z takzvaného „hořlavého ledu“

Čínským inženýrům se povedl vpravdě husarský kousek – vytěžili zemní plyn z ložisek metan hydrátu.

Už minulý rok Čína oznámila, že jejÍ geologové pod Jihočínským mořem objevili nové, vydatné zdroje metan hydrátu. Tato tuhá bílá látka se skládá z krystalické vody obsahující metan a je známá také pod názvem „hořlavý led“.

Z jednoho krychlového metru metan hydrátu se dá získat až 164 metrů krychlových zemního plynu. Není to ovšem vůbec jednoduché. Pokud totiž dojde ke změně tlaku či teploty, všechen zachycený metan se uvolní do vody.

Zmíněný oříšek se snažila rozlousknout řada odborníků z celého světa. Jako první uspěli Japonci (v roce 2013), ale jejich radost neměla dlouhého trvání – testovací provoz se od počátku potýkal s velkými problémy.

Čínská plavební platforma pro těžbu plynu v Jihočínském moři nicméně dosáhla velmi slibných výsledků – a to nejen z hlediska experimentálních účelů, ale i potenciální komercializace. Inženýři se provrtali k mořskému dnu, odtlakovali hydráty a přivedli plyn na povrch. Podle dostupných informací momentálně těží 35 000 metrů krychlových plynu denně.

„Ve srovnání s výsledky, které přinesl japonský výzkum, se čínským vědcům podařilo získat mnohem více plynu," uvedl chemický inženýr Praveen Linga z National University of Singapore v rozhovoru pro BBC.

Zdroj: South China Morning Post, BBC, Foto: Wusel007, CC BY-SA 3.0

Témata článku: Technologie, Energie, Čína, Těžba, China, Japonský vědec, Grál, Bbc.com, Kosmická těžba, Plyn, Metan, Singapore, LED, Látka, Svatý grál, Kovy, Testovací provoz, Husarský kousek, Bbc News, Led zdroje, Geolog

• dolph1888 25. 5. 2017 12:05:05
    Já si naivně myslel, že lidstvo se chce zbavit závislosti na fosilních...
  • radon 25. 5. 2017 9:12:57
    no hezké, ale lepší by bylo, kdyby uměli převézt ten krychlový metr někam...

CyberCon 2017: Český e-gov je katastrofa a závody v kybernetickém zbrojení jsou již v plném proudu

** Do Brna se sjeli experti na kybernetickou bezpečnost ** Kritizovali český e-gov a nekompetentní lídry ** Studená kyberválka zítřka je realita

Dnes | Čížek Jakub

Iridium NEXT: Největší komerční vesmírný projekt v dějinách vstupuje do další fáze

** Evropské Galileo je proti němu otloukánek ** Celý systém se skládá z 81 družic ** Na projektu se podílí i SpaceX Elona Muska

Dnes | Čížek Jakub | 1

Top 5: Když technika dokáže sloužit déle, než je zvykem

V době zařízení s plánovanou dobou použití, která tak tak přesahuje zákonem danou záruční dobu, je pozoruhodné, jak některé technologie a produkty dokážou dlouho pracovat.

Včera | Michlovský Jakub | 50