Číňané postříkali listy uhlíkem. Larvy je sežraly a vyrobily uhlíkové hedvábí

Lidé sice dokážou vyrobit pevné uhlíkové vlákno a z něj poté sestrojit ledacos. Ale co kdyby to místo nich dělala už sama příroda? A přitom stačí tak málo – jen nakrmit larvy.

Přesně na toto se zaměřil (studie) tým vědců z Číny, kteří postříkali potravu pro larvy bource morušového roztokem s uhlíkovými strukturami. Larvy vše zbaštily, zakuklily se a hotový kokon pak měl až o 50 % pevnější vlákno než běžné hedvábí.

Larvy bource morušového zbaštily listy postříkané uhlíkovými nanostrukturami a vyrobily pevné hedvábí

Uhlíkové struktury jednoduše prošly metabolismem malého červa a staly se základem vlákna jeho kokonu, který živočich vyrobil pomocí slinných žláz. Namísto uhlíku lze přitom použít i jiné látky od barviv po speciální vodivé polymery, které dalším zpracováním promění hedvábné vlákno ve vodič. To by mohlo mít široké využití v elektronice.

Otázkou zůstává, jestli by šlo stejný princip použít i na plodiny a třeba pomocí genetické modifikace vyšlechtit uhlíkem zpevněnou nebo vodivou bavlnu. Takovým pokusům se budou věnovat další výzkumy.

Diskuze (8) Další článek: Přepravci se bojí vybuchujícího Galaxy Note 7. Samsung začal rozesílat nehořlavé krabice pro vrácení telefonu

Témata článku: Technologie, Věda, Zajímavosti, Kokon, Číňan, Vlákno, Jiná látka, Uhlíkové vlákno, Uhlí, Uhlík, Plodiny, Spin, Široké využití, Postřik, Super, Polymer, Lišt, Lis, ACS, Silk, Carbon

Strážci Galaxie budou vyžadovat 150GB volného místa, podívejte se na požadavky

Noví herní strážci budou pořádně macatým kouskem, který překonává i Flight Simulator.

Marvel's Guardians of the GalaxyHardware