Technika | Vesmír

Čínská vesmírná stanice se brzy zřítí k Zemi. Ne všechno shoří v atmosféře

Čínská vesmírná stanice Tchien-kung 1 vážící cca 8,5 tun zrychluje svůj sestup k Zemi a očekává se, že v nadcházejících měsících se na ní zřítí.

Většina „Nebeského paláce“ shoří v atmosféře, ale některé kusy – které podle dostupných informací mohou vážit až 100 kg – tomuto osudu s největší pravděpodobností uniknou. A nikdo nedokáže předpovědět, kam nakonec dopadnou.

Tchien-kung 1 byl uveden do provozu v roce 2011 a hostil celkem 3 mise. Loni v březnu čínská vláda oznámila, že jeho čas se nachýlil ke konci. O cca 6 měsíců později úředníci potvrdili, že nad ním ztratili kontrolu.

Astrofyzik Jonathan McDowell z Jonathan McDowell se domnívá, že Tchien-kung 1 zasáhne Zemi koncem letošního či počátkem příštího roku. Rozhodně se ale nejedná o důvod k panice. Jiné předešlé události tohoto typu (zkáza Saljutu 7, Skylabu atd.) si nevyžádaly ani jedno úmrtí či zranění.

Pokud budeme mít štěstí, dočkáme se podobně fascinující světelné show, jaká doprovázela rozpad výše zmíněné ruské stanice Saljut 7.

Pro úplnost dodejme, že orbit Tchien-kung 1 můžete v případě zájmu sledovat na webu N2YO.

Zdroj: ScienceAlert, Foto: China Manned Space