Další hypotéza Fermiho paradoxu: Ufoni přešli do hibernace, protože nedokážou uchladit gigantické superpočítače

Jednou z nejpopulárnějších filozoficko-kosmologických otázek je Fermiho paradox, jenž se ptá, kde jsou všechny ty technologicky vyspělé civilizace, kterých by přeci měla být plná galaxie.

Jelikož tento paradox dává vědcům i autorům sci-fi ohromnou myšlenkovou svobodu, poslední desetiletí a rozvoj výpočetních technologií otevřely cestu pro hromadu opravdu exotických hypotéz.

K těm nejbláznivějším patří ty, které pracují s představou, že žádné cizí civilizace v kosmu nenalézáme jednoduše proto, že jsme pouhou simulací uvnitř jakéhosi nepředstavitelně výkonného superpočítače.

Jinými slovy, jakýsi zelený teenager si koupil The Sims: Země a zabíjí čas sledováním budování celých civilizací. Bohužel na nás šetřil, a tak zatím nedokoupil datadisk, který přináší komunikaci s dalším extraterestriálním inteligentním životem. Proto jej ani my nikde nenacházíme.

To je ta lepší varianta simulace.

Tou horší je to, že jedinou simulovanou inteligentní bytostí se sebeuvědoměním jste pouze Vy (rozuměj pouze Ty) a všichni ostatní včetně mě jsou pouhé stíny – stejná stafáž jako rozmazané pozadí uvnitř automobilového simulátoru. Ostatně neexistuje žádná technika, jak ověřit, že vše okolo vás se opravdu děje. A tak jste možná první umělou inteligencí, která dosáhla sebeuvědomění, píše se rok 2182 a ve vašich nejintimnějších chvílích vás sleduje polovina planety v jakési bizarní reality show.

Inteligentní civilizace přešly do hibernace, protože nedokážou uchladit výkonné superpočítače

Anders Sandberg, Stuart Armstrong a Milan Ćirković z Oxfordu a univerzity v Novém Sadě nicméně na Arxivu publikovali ještě jednu hypotézu na téma Fermiho paradoxu. Je zatím ta nejčerstvější a úplně stejně bláznivá, ačkoliv poněkud jiným způsobem.

Podle vědců se nám technologicky mnohem vyspělejší civilizace neozývají jednoduše proto, že dobrovolně přešly do hibernace a čekají na lepší zítřky – konkrétně na chladnější období. Ovšem tím chladnějším obdobím nemám na mysli geologickou dobu ledovou, ale dobu ledovou v kontextu celého vesmíru. Podle trojice je vesmír příliš teplý na uchlazení gigantických superpočítačů, a tak civilizace usnuly a čekají, až díky rozpínání vesmíru klesne jeho teplota na tu nejnižší možnou mez.

A jelikož takto budou spát ještě opravdu hodně dlouho, udělaly vše proto, aby je nikdo nenašel. Autonomní stroje mezitím budou další miliony a miliony let stavět obří superpočítačové struktury, které obklopují celé hvězdy a k chodu využívají jejich energii.

Pokud nad představami Sandberga, Armstronga a Ćirkoviće jen nechápavě kroutíte hlavou, je to nejspíše pouze doklad toho, že ta farma kvantových superpočítačů, na kterých běží software, který z vás dělá to, čím jste, má ještě holt své mezery. Snad po příštím upgradu firmwaru…

Diskuze (45) Další článek: Kaspersky Lab se svleče do naha. Kvůli podezření ze spolupráce s ruskými úřady spouští unikátní transparentní iniciativu

Témata článku: Vesmír, Umělá inteligence, Mimozemský život, UFO, Evoluce, Hibernace, Superpočítače, Automobilový simulátor, Anders, Ufon, Paradox, Kvantový superpočítač, Celý vesmír, Obří superpočítač, Doba ledová, Poslední desetiletí, Vyspělá civilizace, Dobrá varianta, Výpočetní technologie, Výkonný superpočítač, Inteligentní život, Civilizace, Autonomní stroj, Nová sada, Filozof

Pojďme programovat elektroniku: Když už vás ten chumel součástek prostě nebaví

** Levné cetky z Asie stojí dolar ** Postavíte s nimi skoro vše od teploměru po spínač zavlažování ** Má to ale jeden háček. Bude to ošklivé a povětšinou nekvalitní

Dell XPS 13: Když vás ostatní doženou až za tři roky

** XPS 13 nastartoval trend notebooků bez rámečků ** Letošní model kompletně přechází na USB-C ** Navzdory malému tělu se řadí výkon ke špičce

Inteligentní akvárium Bluenero se o rybičky postará samo

** Chcete chovat akvarijní rybičky, ale nemáte čas se o ně starat? ** Chytré akvárium je samo nakrmí a postará se o jejich komfort ** Projekt Bluenero zatím sbírá finance na Indiegogo

Windows 10 už jsou na 700 milionech počítačů, ale není to jen labutí píseň?

** Windows 10 překonaly hranici 700 milionů instalací ** To je úctyhodné číslo a miliarda se blíží ** Analýzy ale i tak ukazují proměnu, jak používáme počítače a mobily