DARPA chce odposlouchávat mozky. Vyvíjí implantát, který přečte milion neuronů

Loni v lednu americká obranná agentura DARPA oznámila smělý grantový program NESD (Neural Engineering System Design), v rámci kterého chtěla zaúkolovat vědce, aby vyvinuli doposud nejpokročilejší senzor mozkové aktivity.

Zatímco ty současné nejvyvinutější technologie dokážou číst signály až z několika set tisíc neuronů, program NESD má za úkol vyvinout implantát, který by to dokázal s milionem neuronů! Ten vykřičník je na konci věty zcela oprávněně, podobný a tak smělý plán je totiž opravdu unikátní a to i s ohledem na to, že DARPA pochopitelně touží po obousměrné komunikaci.

Mozkový implantát příští generace, který vyvíjí Paradromics, jeden z členů programu NESD

Hotová technologie by mohla dramaticky posunout stav v oblasti protetik a chytrých implantátů příští generace, které pomohou třeba sluchově i vizuálně postiženým.

Ačkoliv je však ovládnutí milionu neuronů úctyhodná meta, nutno podotknout, že o žádný Matrix se zatím ani náznakem nejedná, zdravý lidský mozek jich totiž podle Phillipa Alvedy, který program loni odstartoval, čítá neskutečných 86 miliard.

Milionová meta každopádně není definitivní cíl, ale pouze onen pomyslný počátek. Pokud totiž vývoj nového implantátu – jakéhosi digitálního rozhraní mezi mozkem a jeho elektrobiochemickými reakcemi a elektronikou – dopadne dobře, DARPA počítá s tím, že metu opět navýší. K tomu ji má pomoci šestice vědeckých týmů, se kterými se nyní pochlubila na svém webu: Brown University, Columbia University, Fondation Voir et Entendre, John B. Pierce Laboratory, Paradromics, Inc. a University of California, Berkeley.

Mozek prý dokáže vytvářet až jedenáctirozměrné struktury:

Témata článku: Věda, Výzkum, Mozek, Medicína, Armáda, Pentagon, DARPA, Smělý plán, Matrix, Implantát, Vědecký tým, Příští generace, Neural engine, Meta, Columbia University, Nevyspalý mozek, Berkeley, University of California, Neurony, Kalifornie

Přichází doba hypersonických zbraní. Hrozí zvýšené riziko jaderného konfliktu

** Světové mocnosti vyvíjí nové, nesmírně rychlé zbraně ** Jsou schopné pokořit rychlost Mach 5 ** Tyto zbraně mohou zvýšit riziko rozpoutání válečného konfliktu

Dnes | Mihulka Stanislav | 7

Jak vlastně vznikají planety z kosmického prachu?

** Astronomové zveřejnili výsledky fascinujícího pozorování, které zpřesní naše teorie a modely vzniku planetárních soustav ** Pomocí chilské soustavy radioteleskopů ALMA se jim podařilo získat velmi detailní snímek hvězdy V1247 Orionis ** Díky výjimečnému rozlišení měli příležitost jako první spatřit chráněné zásobárny prachu v mladé planetární soustavě