Dejte si pozor, jak mluvíte na psa. Jen slovem ho neoblafnete

Každý, kdo má doma psa, dobře ví, že jeho čtyřnohý mazlíček rozumí nejen jednotlivým příkazům, ale i intonaci. Pokud řeknete jeden příkaz s negativní, pozitivní a neutrální emocí, pes samozřejmě pozná rozdíl a patřičně zavrtí ocasem.

Tuto pokročilou mentální schopnost se pokusil ověřit i tým vědců, který se se svými závěry pochlubil v časopisu Science. Výzkumníci nejprve vycvičili třináct psů k tomu, aby dokázali stabilně ležet uvnitř funkční magnetické rezonance, která snímala aktivitu jejich mozku. Poté jim v různých intonacích říkali všemožná slova a měřili, jak reagují.

Vědci naučili tucet psů ležet ve funkční magnetické rezonanci, a pak si s nimi povídali. Stroj měřil aktivitu jejich mozku.

Změřená emoční a slovní rozlišovací schopnost byla obdivuhodná, a kdyby se akustický projev psíků neomezoval výhradně na štěkot, kňučení a škemrání před ledničkou, možná bychom si s nimi při troše cviku po večerech i popovídali.

Ostatně, už to celá desetiletí tak trochu děláme, jen pomocí nonverbálních technik, psi totiž používáme jako skvělé čtyřnohé psychoterapeuty třeba v rehabilitaci – tzv. kanisterapii.

Témata článku: Věda, Zajímavosti, Psík, Rezonance, Obdivuhodný stroj, Ocas, Pes

Co je to láska? Milujeme se pouze kvůli chemickým látkám, nebo je v tom něco víc?

** Co je to vlastně láska? Dá se vysvětlit vědecky? ** Výzkum ukázal, že zamilovaní jedinci mají mj. zvýšenou hladinu fenyletylaminu a množství testosteronu ** Je ale rozdíl mezi zamilovaností a láskou

Dnes | Malý Vojtěch | 15

Sluneční soustavou proletěl první mezihvězdný asteroid. Vypadá velmi podivně!

** Astronomové nedávno objevili první mezihvězdný asteroid. ** Tvar a složení neodpovídají žádnému objektu ve Sluneční soustavě. ** Asteroid přiletěl ze souhvězdí Lyry a dostal jméno `Oumuamua.

Dnes | Kubala Petr | 18