Dejte si pozor, jak mluvíte na psa. Jen slovem ho neoblafnete

Každý, kdo má doma psa, dobře ví, že jeho čtyřnohý mazlíček rozumí nejen jednotlivým příkazům, ale i intonaci. Pokud řeknete jeden příkaz s negativní, pozitivní a neutrální emocí, pes samozřejmě pozná rozdíl a patřičně zavrtí ocasem.

Tuto pokročilou mentální schopnost se pokusil ověřit i tým vědců, který se se svými závěry pochlubil v časopisu Science. Výzkumníci nejprve vycvičili třináct psů k tomu, aby dokázali stabilně ležet uvnitř funkční magnetické rezonance, která snímala aktivitu jejich mozku. Poté jim v různých intonacích říkali všemožná slova a měřili, jak reagují.

Vědci naučili tucet psů ležet ve funkční magnetické rezonanci, a pak si s nimi povídali. Stroj měřil aktivitu jejich mozku.

Změřená emoční a slovní rozlišovací schopnost byla obdivuhodná, a kdyby se akustický projev psíků neomezoval výhradně na štěkot, kňučení a škemrání před ledničkou, možná bychom si s nimi při troše cviku po večerech i popovídali.

Ostatně, už to celá desetiletí tak trochu děláme, jen pomocí nonverbálních technik, psi totiž používáme jako skvělé čtyřnohé psychoterapeuty třeba v rehabilitaci – tzv. kanisterapii.

Témata článku: Věda, Zajímavosti

První důkaz o „vyšším stavu vědomí“ navozeném drogami

** Pod vlivem psychedelických drog překvapivě narůstá různorodost aktivit našeho mozku ** Pestrost aktivit mozku je podstatně vyšší, než když bdíme a zabýváme se běžnými činnostmi ** Britští vědci to hodnotí jako „vyšší stav vědomí“

Včera | Petr Jaroslav | 2

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

Včera | Čížek Jakub | 83

Zahřívá se vám počítač? Vědci vymysleli způsob, jak využít odpadní teplo k napájení dalšího počítače

** Procesory, grafické karty a další čipy generují obrovské množství tepla, které je nevyužité ** Vědci vymysleli způsob, jak teplo využít podobně jako elektřinu i v nanometrových velikostech ** Pomocí tepla by tak bylo možné napájet nové formy tepelných počítačů

22.  4.  2017 | Javůrek Karel | 2

Nejlepší čaj si připravíte v mikrovlnce!

20.  4.  2017 | Černý Jiří | 29