Dnes bude k vidění polostínové zatmění Měsíce i „československá kometa“

Pokud rádi pozorujete noční oblohu, zbystřete pozornost. Dnes totiž bude možné vidět hned dvě zajímavé věci – polostínové zatmění Měsíce a trpasličí kometu 45P, která právě v těchto dnech prolétá těsně kolem Země.

Ukázka fotografe zachycující kometu 45P od Fritze Helmuta Hemmericha (více informací na Flickeru)

Dotyčná kometa je také známa jako „Honda-Mrkos-Pajdušáková“. Tento složitý název pramení ze skutečnosti, že ji nezávisle objevilo hned několik lidí – nejprve Japonec Minoru Honda a krátce poté i Čech Antoním Mrkos a Slovenka Ľudmila Pajdušáková.

NASA uvedla, že by 45P měla být nejlépe viditelná těsně po půlnoci, neboť v sobotu se ocitne v nejmenší vzdálenosti od naší planety, „pouhých“ cca 11,9 milionů (opraveno) kilometrů.

Různé typy zatmění Měsíce: polostínové, částečné a úplné (Foto: Fernando de Gorocica, Wikimedia, CC BY-SA 4.0

Z polostínového zatmění Měsíce budou mít podle Sky & Telescope největší požitek obyvatelé Evropy, Afriky, Střední a Jižní Ameriky, západní Asie a východní části Spojených států amerických (samozřejmě za předpokladu, že obloha bude dostatečně jasná). Připomeňme, že k tomuto typu zatmění dochází, když Měsíc prochází velmi blízko zemskému stínu.

V případě zájmu můžete sledovat živé přenosy obou výše zmíněných událostí, které bude vysílat Slooh Observatory (kometu od 4:30 a zatmění od 23:30):

Témata článku: Vesmír, Astronomie, Měsíc, Česko, Komety, Zatmění Měsíce, Obloha, Vidění, Honda, Flickr.com, Komet, Fritz, Kometa, Požitek, Nejmenší vzdálenost, Zatmění, Flickr, Střední vzdálenost, Japonec

Pozemské mikroorganismy mohou cestovat vesmírem na kosmickém prachu

** Nový výzkum Edinburské univerzity potvrdil cestování mikroorganismů vesmírem ** Mikroorganismy si mohou „stopnout“ částice kosmického prachu a přesouvat na nich mezi planetami jednoho planetárního systému ** Pokud ale jde o cestování mikroorganismů mezi hvězdami, tak tam jsou odborníci mnohem skeptičtější

Dnes | Mihulka Stanislav

Máme galaktické dvojče: NGC 2718 z Hydry jako by z oka vypadla Mléčné dráze!

** Vědci nedávno uspěli v hledání galaxie, která jako by z oka vypadla naší Galaxii ** Nachází se 180 milionů světelných let od nás a Mléčné dráze je podobná nejen svou strukturou, ale i dvojicí satelitních galaxií ** Ty jsou u velké galaxie relativně krátkou dobu

Včera | Mihulka Stanislav | 4

Sluneční soustavou proletěl první mezihvězdný asteroid. Vypadá velmi podivně!

** Astronomové nedávno objevili první mezihvězdný asteroid. ** Tvar a složení neodpovídají žádnému objektu ve Sluneční soustavě. ** Asteroid přiletěl ze souhvězdí Lyry a dostal jméno `Oumuamua.

21.  11.  2017 | Kubala Petr | 19