Vesmír | Měsíc | Komety

Dnes bude k vidění polostínové zatmění Měsíce i „československá kometa“

Pokud rádi pozorujete noční oblohu, zbystřete pozornost. Dnes totiž bude možné vidět hned dvě zajímavé věci – polostínové zatmění Měsíce a trpasličí kometu 45P, která právě v těchto dnech prolétá těsně kolem Země.

Ukázka fotografe zachycující kometu 45P od Fritze Helmuta Hemmericha (více informací na Flickeru)

Dotyčná kometa je také známa jako „Honda-Mrkos-Pajdušáková“. Tento složitý název pramení ze skutečnosti, že ji nezávisle objevilo hned několik lidí – nejprve Japonec Minoru Honda a krátce poté i Čech Antoním Mrkos a Slovenka Ľudmila Pajdušáková.

NASA uvedla, že by 45P měla být nejlépe viditelná těsně po půlnoci, neboť v sobotu se ocitne v nejmenší vzdálenosti od naší planety, „pouhých“ cca 11,9 milionů (opraveno) kilometrů.

Různé typy zatmění Měsíce: polostínové, částečné a úplné (Foto: Fernando de Gorocica, Wikimedia, CC BY-SA 4.0

Z polostínového zatmění Měsíce budou mít podle Sky & Telescope největší požitek obyvatelé Evropy, Afriky, Střední a Jižní Ameriky, západní Asie a východní části Spojených států amerických (samozřejmě za předpokladu, že obloha bude dostatečně jasná). Připomeňme, že k tomuto typu zatmění dochází, když Měsíc prochází velmi blízko zemskému stínu.

V případě zájmu můžete sledovat živé přenosy obou výše zmíněných událostí, které bude vysílat Slooh Observatory (kometu od 4:30 a zatmění od 23:30):

Diskuze (1) Další článek: Kompletní balík Office zamíří do Windows Store. Microsoft se tím připravuje na Windows 10 Cloud

Témata článku: Vesmír, Astronomie, Měsíc, Česko, Zatmění Měsíce, Komety, Zatmění, Flickr, Slovenka, Komet, Požitek, Nejmenší vzdálenost, Flickeru, Fritz, Obloha, Vidění, Východní část, Flickr.com, Japonec, Vid, Honda, Kometa, Střední vzdálenost, Sky & AMP