Do DNA živých bakterií byl poprvé v historii zakódován film

Vědcům se podařil vpravdě husarský kousek – vůbec poprvé zakódovali primitivní film do DNA živých bakterií E. coli. Dotyčný snímek samozřejmě lze i přehrát.

Metoda, kterou k tomu použili, by nám teoreticky mohla umožnit udělat z buněk jakési „molekulární rekordéry“. Ty by v reálném čase zachycovaly například různé biochemické procesy, které probíhají uvnitř těla.

„Chceme buňky přeměnit v historiky,“ uvedl jeden člen týmu, neurolog Seth Shipman z Harvard University. „Máme vizi biologického paměťového systému, který by byl mnohem menší a všestrannější než dnešní technologie.“

Odborníci nejprve převedli každý pixel animace běžícího koně do kódu DNA. Následně použili techniku CRISPR a tuto sekvenci informací vložili do genomu bakterií E. coli. Celkem se jednalo o 5 obrazových rámečků animace. Jakmile se bakterie začaly replikovat, film se přenášel na další generace.

Po cca týdnu se podařilo film opět vyextrahovat a přehrát. Podle dostupných informací bylo porušeno pouze 10 % informací.

Pokud bychom tímto způsobem zaznamenávali jiné typy dat – třeba změny genové exprese, ovlivňující vývoj neuronů a jiných buněk – mohli bychom například sledovat vývoj nějakého onemocnění v reálném čase nebo predikovat příchod různých zdravotních problémů a podniknout odpovídající kroky.

Zdroj: ScienceAlert, NIMH

Diskuze (3) Další článek: Apple znovuobjevil rozšířenou realitu. Vývojáři už předvádí parádní aplikace

Témata článku: Výzkum, Bakterie, Genetika, DNA, Buňky, E. coli, Animace, Dostupná informace, Husarský kousek, NIMH, Fil, Reálný čas, Zak, CRISPR, NIH, Genová exprese, POP, Onemocnění, Buňka, HIS, Zdravotní problémy, Film, Replikace, Dnešní technologie, Harvard

Vznikne nová konkurence pro Android a iOS? Elon Musk zvažuje vývoj a výrobu vlastního telefonu

** Amazonu a Facebooku vývoj vlastních telefonů nic nepřinesl ** Elon Musk zvažuje vývoj a výrobu vlastního telefonu ** Pokud zmizí Twitter z mobilních obchodů, nebude mít jinou možnost

Elon MuskTwitterSmartphony
Muž se ztratil na Aljašce a byl nalezen živý a zdravý. Satelitní služba Applu zachránila prvního člověka

** Na světě je první případ záchrany satelitními službami Applu ** Na Aljašce se ztratil muž na sněžném skútru ** Díky satelitní komunikaci byl nalezen živý a zdravý

SatelitiPhone

Uprchlíci se na Mastodonu chovají jako na Twitteru. K nelibosti původních uživatelů (komentář)

** Mastodon zažívá invazi „nepřátel“, před kterými se tam původní uživatelé šli schovat ** Uprchlíci z Twitteru se chovají jako opilí hluční turisté ** To jsou zkušenosti člověka, který Mastodon mnoho let používá

MastodonTwitterSociální sítě

Japonský obrněnec. Test barevné LED tiskárny OKI C650

Barevná laserová/LED tiskárna od japonské společnosti OKI najde využití především v kancelářích. Na robustní a zároveň kompaktní LEDce můžete tisknout na řadu různých formátů, od obálky až po půl druhého metru dlouhý banner.

OKITiskárnyTesty