DNA | Bakterie

Do DNA živých bakterií byl poprvé v historii zakódován film

Vědcům se podařil vpravdě husarský kousek – vůbec poprvé zakódovali primitivní film do DNA živých bakterií E. coli. Dotyčný snímek samozřejmě lze i přehrát.

Metoda, kterou k tomu použili, by nám teoreticky mohla umožnit udělat z buněk jakési „molekulární rekordéry“. Ty by v reálném čase zachycovaly například různé biochemické procesy, které probíhají uvnitř těla.

„Chceme buňky přeměnit v historiky,“ uvedl jeden člen týmu, neurolog Seth Shipman z Harvard University. „Máme vizi biologického paměťového systému, který by byl mnohem menší a všestrannější než dnešní technologie.“

Odborníci nejprve převedli každý pixel animace běžícího koně do kódu DNA. Následně použili techniku CRISPR a tuto sekvenci informací vložili do genomu bakterií E. coli. Celkem se jednalo o 5 obrazových rámečků animace. Jakmile se bakterie začaly replikovat, film se přenášel na další generace.

Po cca týdnu se podařilo film opět vyextrahovat a přehrát. Podle dostupných informací bylo porušeno pouze 10 % informací.

Pokud bychom tímto způsobem zaznamenávali jiné typy dat – třeba změny genové exprese, ovlivňující vývoj neuronů a jiných buněk – mohli bychom například sledovat vývoj nějakého onemocnění v reálném čase nebo predikovat příchod různých zdravotních problémů a podniknout odpovídající kroky.

Zdroj: ScienceAlert, NIMH

Diskuze (3) Další článek: Apple znovuobjevil rozšířenou realitu. Vývojáři už předvádí parádní aplikace

Témata článku: Výzkum, Bakterie, DNA, Genetika, Buňky, POP, E. coli, NIH, Videozáznam, Genom, Animace, Dostupná informace, Zdravotní problémy, CRISPR, Replikace, Fil, Onemocnění, Film, Reálný čas, Exprese, Dnešní technologie, Harvard, Genová exprese, Buňka, Husarský kousek

Kryptoměnový milionář staví v Nevadě obří utopické město využívající blockchain na vše

** V USA vzniká rozsáhlý projekt postavený na blockchainu ** Milionář staví město, které bude fungovat zcela na blockchainu ** Blockchain bude základem pro vše, například i platby, ověřování identity a podobně

Google Mapy vs. Mapy.cz: Které internetové mapy jsou lepší?

** Jsou lepší mapy od Googlu, nebo ty od Seznamu? ** Má být mapa především tradiční mapou, nebo spíše asistentem? ** Vyslechněte si argumenty a hlasujte, na jaké straně jste vy