Do DNA živých bakterií byl poprvé v historii zakódován film

Vědcům se podařil vpravdě husarský kousek – vůbec poprvé zakódovali primitivní film do DNA živých bakterií E. coli. Dotyčný snímek samozřejmě lze i přehrát.

Metoda, kterou k tomu použili, by nám teoreticky mohla umožnit udělat z buněk jakési „molekulární rekordéry“. Ty by v reálném čase zachycovaly například různé biochemické procesy, které probíhají uvnitř těla.

„Chceme buňky přeměnit v historiky,“ uvedl jeden člen týmu, neurolog Seth Shipman z Harvard University. „Máme vizi biologického paměťového systému, který by byl mnohem menší a všestrannější než dnešní technologie.“

Odborníci nejprve převedli každý pixel animace běžícího koně do kódu DNA. Následně použili techniku CRISPR a tuto sekvenci informací vložili do genomu bakterií E. coli. Celkem se jednalo o 5 obrazových rámečků animace. Jakmile se bakterie začaly replikovat, film se přenášel na další generace.

Po cca týdnu se podařilo film opět vyextrahovat a přehrát. Podle dostupných informací bylo porušeno pouze 10 % informací.

Pokud bychom tímto způsobem zaznamenávali jiné typy dat – třeba změny genové exprese, ovlivňující vývoj neuronů a jiných buněk – mohli bychom například sledovat vývoj nějakého onemocnění v reálném čase nebo predikovat příchod různých zdravotních problémů a podniknout odpovídající kroky.

Zdroj: ScienceAlert, NIMH

Témata článku: Výzkum, Bakterie, DNA, Genetika, Buňky, Film, Harvard, Dostupná informace, Reálný čas, Husarský kousek, Buňka, Animace, CRISPR, Dnešní technologie, E. coli, Replikace, Videozáznam

• mardzi 15. 7. 2017 11:34:21
    Bude sa chodit k lekarovi s tym ze"Pan doktor,asi som vcera chytil XXII...
  • gregw888 14. 7. 2017 17:50:36
    Zaplatili tie baktérie výpalné za pirátenie filmu? Nie? Budeme sa s nimi...
  • Zann 14. 7. 2017 17:04:35
    Jenom dělejte pi*oviny, však on se vám ten výzkum "užitečných" věcí jednou...

Potvrzeno: Za peníze si lze koupit i štěstí!

26.  7.  2017 | Černý Jiří | 14

Prolomí tanec tří mrtvých hvězd teorii relativity?

** Einsteinova obecná teorie relativity je jedním z hlavních pilířů dnešní fyziky ** To ale vědcům nebrání, aby se ji neustále nepokoušeli sesadit z trůnu ** Tentokrát k jejímu testování využili systém pulzaru PSR J0337+1715

26.  7.  2017 | Mihulka Stanislav

Skládáte origami? Pomozte NASA!

24.  7.  2017 | Černý Jiří