Bakterie | DNA

Do DNA živých bakterií byl poprvé v historii zakódován film

Vědcům se podařil vpravdě husarský kousek – vůbec poprvé zakódovali primitivní film do DNA živých bakterií E. coli. Dotyčný snímek samozřejmě lze i přehrát.

Metoda, kterou k tomu použili, by nám teoreticky mohla umožnit udělat z buněk jakési „molekulární rekordéry“. Ty by v reálném čase zachycovaly například různé biochemické procesy, které probíhají uvnitř těla.

„Chceme buňky přeměnit v historiky,“ uvedl jeden člen týmu, neurolog Seth Shipman z Harvard University. „Máme vizi biologického paměťového systému, který by byl mnohem menší a všestrannější než dnešní technologie.“

Odborníci nejprve převedli každý pixel animace běžícího koně do kódu DNA. Následně použili techniku CRISPR a tuto sekvenci informací vložili do genomu bakterií E. coli. Celkem se jednalo o 5 obrazových rámečků animace. Jakmile se bakterie začaly replikovat, film se přenášel na další generace.

Po cca týdnu se podařilo film opět vyextrahovat a přehrát. Podle dostupných informací bylo porušeno pouze 10 % informací.

Pokud bychom tímto způsobem zaznamenávali jiné typy dat – třeba změny genové exprese, ovlivňující vývoj neuronů a jiných buněk – mohli bychom například sledovat vývoj nějakého onemocnění v reálném čase nebo predikovat příchod různých zdravotních problémů a podniknout odpovídající kroky.

Zdroj: ScienceAlert, NIMH