Dobíjet auta za jízdy půjde. Jeden ze zásadních problémů byl vyřešen

Dobíjet auta za jízdy půjde. Jeden ze zásadních problémů byl vyřešen

Odborníci ze Stanford University navázali na práci svých kolegů z MIT a podařilo se jim bezdrátově přenést energii na vzdálenost až jednoho metru, a to během pohybu. Přestože k dobíjení elektromobilů samozřejmě vede ještě dlouhá cesta, jejich experiment přinejmenším dokazuje, že je něco takového vůbec možné.

Před deseti lety inženýři z MIT vyvinuli technologii, která jim s přibližně 40% účinností umožnila přenést cca 60 wattů na stacionární objekt vzdálený 2 metry. Pokud se však objekt pohybuje (nebo je v nesprávném úhlu), nastává problém. Abyste ho vyřešili, potřebujete další systém, který sám o sobě vyžaduje napájení.

V tomto konkrétním případě se jednalo o běžně dostupný napěťový zesilovač a zpětnovazební odpor, kteréžto prvky automaticky nastavují napětí na základě odezvy získané z přijímacího obvodu.

„Přidání zesilovače a odporu umožňuje velmi efektivní přenos energie na škále jednoho metru a to navzdory měnící se orientaci přijímací cívky,“ uvedl vedoucí výzkumný pracovník Sid Assawaworrarit. „To eliminuje potřebu automatického a kontinuálního ladění jakéhokoli aspektu obvodů.“

Při prezentaci se pracovalo s daleko menším výkonem než poskytuje automobil, dálkově napájena byla světelná LED. Bez výše zmíněného ladění a mechanismů zpětné vazby by se jas pohybující se LED diody zmenšoval. Takto ale zůstával konzistentní. Je to triviální princip, který by mohlo být možné bez enormních nákladů aplikovat i na vyšší výkon.

Netřeba asi dodávat, že technologie mobilního bezdrátového dobíjení by měla celou řadu aplikací. „Mohli bychom přehodnotit nejen způsob, jakým dodáváme elektřinu do našich automobilů, ale třeba i do menších zařízení nošených na těle či přímo v těle,“ komentoval to další člen týmu Shanhui Fan.

Zdroj: Stanford University

Určitě si přečtěte

Články odjinud