Dobíjet auta za jízdy půjde. Jeden ze zásadních problémů byl vyřešen

Odborníci ze Stanford University navázali na práci svých kolegů z MIT a podařilo se jim bezdrátově přenést energii na vzdálenost až jednoho metru, a to během pohybu. Přestože k dobíjení elektromobilů samozřejmě vede ještě dlouhá cesta, jejich experiment přinejmenším dokazuje, že je něco takového vůbec možné.

Před deseti lety inženýři z MIT vyvinuli technologii, která jim s přibližně 40% účinností umožnila přenést cca 60 wattů na stacionární objekt vzdálený 2 metry. Pokud se však objekt pohybuje (nebo je v nesprávném úhlu), nastává problém. Abyste ho vyřešili, potřebujete další systém, který sám o sobě vyžaduje napájení.

V tomto konkrétním případě se jednalo o běžně dostupný napěťový zesilovač a zpětnovazební odpor, kteréžto prvky automaticky nastavují napětí na základě odezvy získané z přijímacího obvodu.

„Přidání zesilovače a odporu umožňuje velmi efektivní přenos energie na škále jednoho metru a to navzdory měnící se orientaci přijímací cívky,“ uvedl vedoucí výzkumný pracovník Sid Assawaworrarit. „To eliminuje potřebu automatického a kontinuálního ladění jakéhokoli aspektu obvodů.“

Při prezentaci se pracovalo s daleko menším výkonem než poskytuje automobil, dálkově napájena byla světelná LED. Bez výše zmíněného ladění a mechanismů zpětné vazby by se jas pohybující se LED diody zmenšoval. Takto ale zůstával konzistentní. Je to triviální princip, který by mohlo být možné bez enormních nákladů aplikovat i na vyšší výkon.

Netřeba asi dodávat, že technologie mobilního bezdrátového dobíjení by měla celou řadu aplikací. „Mohli bychom přehodnotit nejen způsob, jakým dodáváme elektřinu do našich automobilů, ale třeba i do menších zařízení nošených na těle či přímo v těle,“ komentoval to další člen týmu Shanhui Fan.

Zdroj: Stanford University

Diskuze (23) Další článek: Mozilla: Náš nový Firefox 54 je nejlepší ze všech. Spotřebuje méně RAM než Chrome

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,