Dopad asteroidu na Zemi: Tohle se odehraje v atmosféře předtím, než zemřeme

Co se stane, když naší planetu zasáhne asteroid? Hledáním co možná nejpřesnější odpovědi na tuto otázku se zabývají i odborníci NASA. Ti nyní vytvořili nové simulace, které mj. ukazují, co by se s vesmírnou horninou dělo během její cesty k povrchu Země.

Dotyčné simulace byly vytvořeny na superpočítači Pleiades pomocí programů Cart3D a ALE3D a zahrnují dopady několika asteroidů různých velikostí. Na videu níže můžete vidět objekt velikostně odpovídající čeljabinskému meteoritu, který do zemské atmosféry vstupuje rychlostí kolem 20 km/sec.

Jakmile k tomu dojde, asteroid se začne tavit, vypařovat a nakonec se rozpadne. Žlutou a oranžovou barvou je vyvedena horká, vysokotlaká rázová vlna, která se v jeho okolí vytváří.

Právě tato vlna podle NASA způsobí, že asteroid se „rozlamuje a zplošťuje jako palačinka“. Jednotlivé fragmenty (černé) sice nepůsobí příliš nebezpečně, jenže pravý opak je pravdou. Ve skutečnosti jsou mnohem destruktivnější, než byste si mohli myslet.

„Rozptýlené fragmenty ukládají většinu energie do atmosféry v relativně krátké vzdálenosti a vytvářejí nebezpečné nárazové vlny a tepelné záření na zemi,“ vysvětlila NASA.

Témata článku: Výzkum, NASA, Země, Zajímavosti, Smrt, Simulace, Asteroidy, Asteroid, Fragment, Rázová vlna, Horký objekt, Nebezpečné záření, Atmosféra, Hornina, Náraz, Dopad asteroidu

• Jan Holík 2. 7. 2017 21:54:11
    Když by nás měl zasáhnout asteroid, tak na něj musíme vyslat dva...
  • Karel Dvořák 2. 7. 2017 20:57:48
    Tak to je hezké. Můžeme si vybrat zda nás zabije meteorit nebo nás...

Sondy Voyager už jsou čtyřicet let na cestě. Nesou důkazy o lidském životě

** Dnes uplynulo 40 let od startu sondy Voyager 2 ** Ta během své mise jako jediná v historii lidstva mise navštívila orbity hned čtyř planet ** Za dva týdny oslaví stejné výročí i sonda Voyager 1

Dnes | Schwarzman Marek

Umělá inteligence vytváří fotografie z fiktivních měst

** Umělá inteligence se naučila, jak vypadají města ** Pak dostala příkaz, ať nakreslí ulici s auty a stromy ** Výsledkem je fotografie fiktivního města

Dnes | Polesný David, Čížek Jakub | 11

Průhledné solární bloky tvoří strukturu budovy a zároveň dodávají elektřinu

** Nový vědecký „startup“ vyvinu unikátní formu solárních bloků ** Solární bloky poskytují průhlednou a pevnou strukturu pro stavbu budov, ale díky Slunci zároveň dodávají elektřinu ** Integrované řešení může nahradit nebo doplnit klasické solární řešení na střeše

Včera | Javůrek Karel | 4

Oči na obloze: Kolik družic právě funguje na oběžné dráze?

** Kosmický průmysl vygeneroval vloni 339,1 miliard dolarů ** Na oběžné dráze pracuje přes 1400 družic ** Vloni odstartovalo do vesmíru 126 nových