Simulace | Asteroidy

Dopad asteroidu na Zemi: Tohle se odehraje v atmosféře předtím, než zemřeme

Co se stane, když naší planetu zasáhne asteroid? Hledáním co možná nejpřesnější odpovědi na tuto otázku se zabývají i odborníci NASA. Ti nyní vytvořili nové simulace, které mj. ukazují, co by se s vesmírnou horninou dělo během její cesty k povrchu Země.

Dotyčné simulace byly vytvořeny na superpočítači Pleiades pomocí programů Cart3D a ALE3D a zahrnují dopady několika asteroidů různých velikostí. Na videu níže můžete vidět objekt velikostně odpovídající čeljabinskému meteoritu, který do zemské atmosféry vstupuje rychlostí kolem 20 km/sec.

Jakmile k tomu dojde, asteroid se začne tavit, vypařovat a nakonec se rozpadne. Žlutou a oranžovou barvou je vyvedena horká, vysokotlaká rázová vlna, která se v jeho okolí vytváří.

Právě tato vlna podle NASA způsobí, že asteroid se „rozlamuje a zplošťuje jako palačinka“. Jednotlivé fragmenty (černé) sice nepůsobí příliš nebezpečně, jenže pravý opak je pravdou. Ve skutečnosti jsou mnohem destruktivnější, než byste si mohli myslet.

„Rozptýlené fragmenty ukládají většinu energie do atmosféry v relativně krátké vzdálenosti a vytvářejí nebezpečné nárazové vlny a tepelné záření na zemi,“ vysvětlila NASA.

Diskuze (5) Další článek: Pojďme programovat elektroniku: Mikrovlnný detektor pohybu, který odhalí, co se děje doma i u sousedů