Dosud největší virtuální vesmír obsahuje 25 miliard galaxií

Odborníci z University of Zurich pomocí výkonného superpočítače dali dohromady dosud největší simulaci vesmíru. Ta obsahuje 25 miliard galaxií a vznikla pro účely přípravy další velké mise European Space Agency (ESA) – Euclidu.

Napsat podobnou simulaci není ani trochu jednoduché. Vyvinout a optimalizovat kód – který byl nedávno zveřejněn v Computational Astrophysics and Cosmology – podle dostupných informací trvalo cca 3 roky. Výchozím bodem je vesmír s 2 biliony „makročástic“ (obřích blobů) temné hmoty. Přestože jde o velmi hrubou aproximaci, výsledek vůbec není špatný.

Připomeňme, že sonda Euclid by měla odstartovat v roce 2020. Jedním z hlavních cílů její mise je výzkum vlivu temné hmoty na dráhy fotonů.

„Je to srovnatelné se zkreslením světla poněkud nerovnoměrným sklem,“ konstatoval spoluautor simulace Joachim Stadel a dodal, že Euclid by měl sestavit topografickou mapu našeho vesmíru, která bude zahrnovat více než 10 miliard let vývoje

Největší výzvu představovalo právě vytvoření virtuálního vesmíru s miliardami galaxií velkými zhruba jako desetina Mléčné dráhy. Jednalo se o specifický požadavek, který měl pomoct kalibrovat softwarové i hardwarové nástroje sondy. To znamená, že makročástice musely být tak malé, aby se spojovaly do galaxií a současně tak početné, aby produkovaly dostatek galaxií ke studiu.

Vědci si s tímto nelehkým úkolem však nakonec poradili. Díky tomu bude tým Euclidu schopen eliminovat potenciální zdroje chyb.

Zdroj: University of Zurich

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Superpočítače, ESA, Fyzika, Simulace, Temná energie, Zurich, Dostupná informace, Trpaslík, Malá sonda, Sonda, Hlavní cíl, Největší pravděpodobnost, Výkonný superpočítač, Výchozí bod, Mléčná dráha, Curych, Euclid, European Space Agency, Galaxie, Největší výzva, Nelehký úkol, Potenciální zdroj

• martik__ 13. 6. 2017 14:14:49
    A je v tom vesmíru život?

Oči na obloze: Kolik družic právě funguje na oběžné dráze?

** Kosmický průmysl vygeneroval vloni 339,1 miliard dolarů ** Na oběžné dráze pracuje přes 1400 družic ** Vloni odstartovalo do vesmíru 126 nových

Dnes | Kubala Petr | 3

Co je realita a fikce? Brzy to nepoznáme. A.I. ze Stanfordu tvoří fotky z neexistujících měst

** Fotografii každý vnímá jako jednoznačný důkaz ** časem to ale přestane platit ** Strojové učení se totiž neustále zdokonaluje

16.  8.  2017 | Čížek Jakub | 12

Měsíc měl magnetické pole přes 2 miliardy let

** Dnešní Měsíc má jenom velmi slabé magnetické pole, ale dříve tomu bylo jinak ** Magnetické pole Měsíce svého času bylo dokonce silnější, než je současné magnetické pole Země ** Někdy v době před 3 miliardami let však prakticky vyhaslo... nebo ne?

16.  8.  2017 | Mihulka Stanislav | 4