Dosud největší virtuální vesmír obsahuje 25 miliard galaxií

Odborníci z University of Zurich pomocí výkonného superpočítače dali dohromady dosud největší simulaci vesmíru. Ta obsahuje 25 miliard galaxií a vznikla pro účely přípravy další velké mise European Space Agency (ESA) – Euclidu.

Napsat podobnou simulaci není ani trochu jednoduché. Vyvinout a optimalizovat kód – který byl nedávno zveřejněn v Computational Astrophysics and Cosmology – podle dostupných informací trvalo cca 3 roky. Výchozím bodem je vesmír s 2 biliony „makročástic“ (obřích blobů) temné hmoty. Přestože jde o velmi hrubou aproximaci, výsledek vůbec není špatný.

Připomeňme, že sonda Euclid by měla odstartovat v roce 2020. Jedním z hlavních cílů její mise je výzkum vlivu temné hmoty na dráhy fotonů.

„Je to srovnatelné se zkreslením světla poněkud nerovnoměrným sklem,“ konstatoval spoluautor simulace Joachim Stadel a dodal, že Euclid by měl sestavit topografickou mapu našeho vesmíru, která bude zahrnovat více než 10 miliard let vývoje

Největší výzvu představovalo právě vytvoření virtuálního vesmíru s miliardami galaxií velkými zhruba jako desetina Mléčné dráhy. Jednalo se o specifický požadavek, který měl pomoct kalibrovat softwarové i hardwarové nástroje sondy. To znamená, že makročástice musely být tak malé, aby se spojovaly do galaxií a současně tak početné, aby produkovaly dostatek galaxií ke studiu.

Vědci si s tímto nelehkým úkolem však nakonec poradili. Díky tomu bude tým Euclidu schopen eliminovat potenciální zdroje chyb.

Zdroj: University of Zurich

Témata článku: Vesmír, Superpočítače, Výzkum, Astronomie, Fyzika, Simulace, Temná energie

• martik__ 13. 6. 2017 14:14:49
    A je v tom vesmíru život?

Malá ale šikovná. Co vše umí nová česká družice?

** Do vesmíru se po 14 letech vydala česká družice ** VZLUSAT-1 je nanosatelitem typu CubeSat ** Bude testovat nové technologie, na palubě jsou tři vědecké přístroje

Dnes | Kubala Petr

O genech, ozonu a dětském autismu

Včera | Černý Jiří

Krásně opálená kůže i bez ultrafialového záření? Žádný problém!

** Opalování na slunci nebo v soláriu je spojeno s nezanedbatelným rizikem vzniku zhoubného melanomu ** Vědci nyní objevili látku, která nás opálí bez toho, že bychom se museli vystavit nebezpečnému UV záření ** Takto zhnědlá kůže nás navíc účinně ochrání před spálením sluncem i vznikem kožních nádorů